I samband med att vi städar upp en gammal raserad ladugård finns mängder av takpannor i betong av en modell som jag aldrig sett förut. Någon som vet vad det är för modell, när de användes och om det kan finnas intresse för dem?

Troligast är väl att de går till tippen…

• En hög med gamla betongtakpannor av en okänd modell från en raserad ladugård, diskussion om modell och intresse för återanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal betongtakpanna i en raserad ladugård; mörk yta med flera skikt och sprickor.
    Skapa konto
Jag vet inte vem som gjort dem, men jag har sett att de förekommer i Njurunda trakten.

U Urskogen skrev:
I samband med att vi städar upp en gammal raserad ladugård finns mängder av takpannor i betong av en modell som jag aldrig sett förut. Någon som vet vad det är för modell, när de användes och om det kan finnas intresse för dem?

Troligast är väl att de går till tippen…
Kolla så det inte är eternit (asbest), misstänkt utseende på pannorna.

• Haha
BigR
  • Laddar…
B Byggsnyggt skrev:
Kolla så det inte är eternit (asbest), misstänkt utseende på pannorna.
Det handlar om betongpannor, men du ska vara välkommen till forumet @Byggsnyggt

• Gilla
Fyrtiofemgrader och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

TheImprovisor
Är detta till hjälp?

En informationstext från Årsunda hembygdsförening om Årsunda Cementvarufabrik och tillverkning av betongtakpannor av E.G. Björkman & Co.
Skapa konto
Historisk bild av hus med tegelpannor och människor framför, tillsammans med närbild på takpannor och fabriksfoto från 1960-talet i Lund.
Skapa konto

• Gilla
Fyrtiofemgrader och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det handlar om betongpannor, men du ska vara välkommen till forumet @Byggsnyggt
Kan vara asbest i betongpannor också.

B Byggsnyggt skrev:
Kan vara asbest i betongpannor också.
Vilken/vilka tillverkare menar du har haft asbest i betongpannorna @Byggsnyggt?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vilken/vilka tillverkare menar du har haft asbest i betongpannorna @Byggsnyggt?
När jag gick asbestkurs för 15 år sedan så berättade föreläsaren att de blandade asbest i allt möjligt särskilt betong. Men även isolering, plastmattor, lim mm mm. Jag har i min yrkesroll stött på det i många olika betongformer.
Men du kanske är säker på att det inte är asbest i pannorna.

Jäklar, nu har någon nämnt A-ordet, detta kommer gå illa😂

• Haha
  • Gilla
TheImprovisor och 4 till
  • Laddar…
B Byggsnyggt skrev:
Men du kanske är säker på att det inte är asbest i pannorna.
Det finns ingen anledning att vara orolig för asbest i detta fall.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jäklar, nu har någon nämnt A-ordet, detta kommer gå illa😂
Ja, nu vågar man ju inte ens läsa tråden utan skyddsutrustning.

• Haha
Tobbelina F
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det finns ingen anledning att vara orolig för asbest i detta fall.
Man kan titta efter fibrer i betongen, även elda med en tändare och blir det blå låga har jag för mig är det Asbest inblnadar. Man gjorde ju detta för att öka hållbarheten. Därav namnet eternit (eternity). Men det är inte mina lungor och du verkar säker så får anta att du har kunskaper i området.
Jag har själv en gård med gamla lador och asbest.

B Byggsnyggt skrev:
Man kan titta efter fibrer i betongen, även elda med en tändare och blir det blå låga har jag för mig är det Asbest inblnadar. Man gjorde ju detta för att öka hållbarheten. Därav namnet eternit (eternity). Men det är inte mina lungor och du verkar säker så får anta att du har kunskaper i området.
Takpannor av eternit som innehåller asbest är mycket tunnare än betongpannorna på bilden.
Jag har kunskaper i ämnet.

B Byggsnyggt skrev:
Du verkade så säker på att det var asbest i betongpannorna men verkar inte kunna nämna någon tillverkare som använt det vad jag förstår?
(Oron för fibern är sannolikt värre än fibern i sig om man inte jobbar med det dagligen)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Byggsnyggt skrev:
elda med en tändare och blir det blå låga har jag för mig är det Asbest inblnadar.
Asbest är praktiskt taget obrännbart.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.