I samband med att vi städar upp en gammal raserad ladugård finns mängder av takpannor i betong av en modell som jag aldrig sett förut. Någon som vet vad det är för modell, när de användes och om det kan finnas intresse för dem?
Troligast är väl att de går till tippen…
Troligast är väl att de går till tippen…
Kolla så det inte är eternit (asbest), misstänkt utseende på pannorna.U Urskogen skrev:
Bästa svaret
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
När jag gick asbestkurs för 15 år sedan så berättade föreläsaren att de blandade asbest i allt möjligt särskilt betong. Men även isolering, plastmattor, lim mm mm. Jag har i min yrkesroll stött på det i många olika betongformer.F fribygg skrev:
Men du kanske är säker på att det inte är asbest i pannorna.
Man kan titta efter fibrer i betongen, även elda med en tändare och blir det blå låga har jag för mig är det Asbest inblnadar. Man gjorde ju detta för att öka hållbarheten. Därav namnet eternit (eternity). Men det är inte mina lungor och du verkar säker så får anta att du har kunskaper i området.F fribygg skrev:
Jag har själv en gård med gamla lador och asbest.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 628 inlägg
Takpannor av eternit som innehåller asbest är mycket tunnare än betongpannorna på bilden.B Byggsnyggt skrev:Man kan titta efter fibrer i betongen, även elda med en tändare och blir det blå låga har jag för mig är det Asbest inblnadar. Man gjorde ju detta för att öka hållbarheten. Därav namnet eternit (eternity). Men det är inte mina lungor och du verkar säker så får anta att du har kunskaper i området.
Jag har kunskaper i ämnet.
Du verkade så säker på att det var asbest i betongpannorna men verkar inte kunna nämna någon tillverkare som använt det vad jag förstår?B Byggsnyggt skrev:Man kan titta efter fibrer i betongen, även elda med en tändare och blir det blå låga har jag för mig är det Asbest inblnadar. Man gjorde ju detta för att öka hållbarheten. Därav namnet eternit (eternity). Men det är inte mina lungor och du verkar säker så får anta att du har kunskaper i området.
(Oron för fibern är sannolikt värre än fibern i sig om man inte jobbar med det dagligen)