3 614 läst ·
40 svar
4k läst
40 svar
Vad är detta för typ av takpanna?
Asbestos är kan du få av en enda asbestfiber som har hullingar som fastnar i lungorna. Jag är absolut inte säker men jag har stött på asbest i så många material i mitt jobb och vill bara att man är försiktig. Du verkar vara säker men du kan inte garantera att det inte är så. Som sagt det är inte dina lungor. Vad har su själv för expertis eftersom du är så säker? Att jag inte kan nämna en tillverkare som gjort betongpannor med asbest får dig att låta som att du har kunskap? Eller? Är det bara vad du tror?F fribygg skrev:
Ja vi har faktiskt testat detta, och man kan skönja en aningen blå låga om man håller en tändare under fbrerna. Jag kan dock inte verifiera om det alltid är så. Men så fick vi lära oss att snabbtesta. Dock är väl ett prov på Safe Control el liknande att föredra.useless skrev:
Det enda ett sånt test säger är att fibrerna inte brinner (vilket inte heller t ex glasfibrer gör). Testet kan dock användas på motsatt sätt - Brinner fibrerna upp är det inte asbest.B Byggsnyggt skrev:
jag är ingen expert och kanske finns det mer kunskap än den jag lärde mig för 15 år sedan i byggbranschen. Jag lämnar alltid in prover när jag är osäker blå låga eller ej 😂useless skrev:
Silikos menar du väl?B Byggsnyggt skrev:Asbestos är kan du få av en enda asbestfiber som har hullingar som fastnar i lungorna. Jag är absolut inte säker men jag har stött på asbest i så många material i mitt jobb och vill bara att man är försiktig. Du verkar vara säker men du kan inte garantera att det inte är så. Som sagt det är inte dina lungor. Vad har su själv för expertis eftersom du är så säker? Att jag inte kan nämna en tillverkare som gjort betongpannor med asbest får dig att låta som att du har kunskap? Eller? Är det bara vad du tror?
Den ena tramstråden om asbest efter den andra 🙄.
Det verkar finnas någon sorts asbest-tourettes som gör att någon måste infoga att att betongen, mattan, plaströret, elbilen eller foliehatten faktiskt ser ut att innehålla asbest. Skarpsynt värre.
Efter detta fantasifulla påstående dyker det som ett brev på posten upp någon som rekommenderar en asbest-seans med tändare, hårtork, laserpekare eller bara att göra farfars salivprov med en bit i munnen.
Farfar i dessa trådar levde för övrigt i tvåhundra år trots att han rökte dygnet runt, drack bensin och strödde asbest på mackorna.
Är man orolig att materialet innehåller asbest så behandla det som om det vore asbest.
Måste man veta om materialet innehåller asbest så testar man.
Vill man tipsa om asbestanalys så tipsa gärna om erfarenheter från en seriös firma.
Det verkar finnas någon sorts asbest-tourettes som gör att någon måste infoga att att betongen, mattan, plaströret, elbilen eller foliehatten faktiskt ser ut att innehålla asbest. Skarpsynt värre.
Efter detta fantasifulla påstående dyker det som ett brev på posten upp någon som rekommenderar en asbest-seans med tändare, hårtork, laserpekare eller bara att göra farfars salivprov med en bit i munnen.
Farfar i dessa trådar levde för övrigt i tvåhundra år trots att han rökte dygnet runt, drack bensin och strödde asbest på mackorna.
Är man orolig att materialet innehåller asbest så behandla det som om det vore asbest.
Måste man veta om materialet innehåller asbest så testar man.
Vill man tipsa om asbestanalys så tipsa gärna om erfarenheter från en seriös firma.
Jag har frågat vilken betongpannetillverkare som har använt asbest, men varken du eller någon annan i den här tråden har hitills kunnat ange vilken/ vilka tillverkare.B Byggsnyggt skrev:
Är väl bara eternit som gjort tunna outslitliga takpannor av betong. Men dom ser då inte ut på detta vis. Den armerande funktion som asbestfibreran gav var ju hela finessen när man kom på idén att använda asbest blandat med betong. En lätt och hållbar produkt som nu lett till nån form av hysteri likt parkslide.F fribygg skrev:
Men än värre är om man får skit i avföringen, det är nått av det värsta man kan exponeras för😆
Jag tänker att "Fasettplattan" på tak och "Sidiplattan" på vägg är två exempel på tunna plattor med asbest i, ingen av dem kan ju förväxlas med en tjock takpanna av betong.GoC skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Nej, silikos får du av det andra, farliga dammet, kvartsdamm. Som jag kan garantera att de i tråden aktuella betongpannorna ger upphov till om de skulle krossas eller bearbetas. Jag vet inte om man ska vara glad eller inte över att kunskapen (med vidhängande hysteri) om kvartsdammets faror är så låga på forumet. Å andra sidan är kunskaperna om asbest störst hos dem som är minst hysteriska, så jag vet inte redigt...P Prodigys skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 772 inlägg
Inte för att vara sådan.... men att lågan är blå handlar väl ändå om hur förbränningen är... typ syreförhållande..
Inte vilket material som man eldar..
Har för övrigt aldrig heller hört talas om "normalstora"takplattor med asbest.
Och jag är på många äldre hus
Inte vilket material som man eldar..
Har för övrigt aldrig heller hört talas om "normalstora"takplattor med asbest.
Och jag är på många äldre hus
OT: Varken tunga tjocka betongpannor eller lätta starka hållbara Eternitplattor verkar utrota eller ens effektivt bekämpa parkslide, men veckovis klippning med Klippo har en klart begränsande effekt och troligtvis kommer Parkside med nån lyckad kopia av den gamla fina klipparen som kommer kunna köpas på den tyska mat/ diversehandel av de som inte gillar denna 'bambu'GoC skrev:
Det har jag, däremot har jag aldrig före denna dag hört eller sett nån som så bestämt påstått att tjocka betongpannor har innehållit asbest och det utan att ens kunna ange vilken tillverkare det handlar om eller vad pannorna heter eller kallas.plåtrickard skrev:
Tyvärr ser inte ens besiktningsmän skillnad på takpannor i betong och plattor med asbest i. Jag vet. Blev grundlurad att det är skiffertak!F fribygg skrev: