Hej,

jag har rivit bort en bröstpanel i ngt tunt skivmaterial och under denna sitter skivorna som ni ser på bilden. Är det någon som på rak arm bara av att titta på bilden kan säga vad det troligtvis är för material?

Under detta tycker jag mig skymta råspont i springorna.

Jag är lite sugen på att plocka bort dessa skivor och lägga in el och sedan sätta gipsskivor som ytskikt men vill inte ta bort skivorna innan jag vet vad det är och vet vilken funktion de eventuellt fyller (isolering?).

Tacksam för svar!

• En hörndetalj av en vägg med borttagen bröstpanel som avslöjar underliggande skivor och springor med synlig råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Keos_Bygg skrev:
Hej,

jag har rivit bort en bröstpanel i ngt tunt skivmaterial och under denna sitter skivorna som ni ser på bilden. Är det någon som på rak arm bara av att titta på bilden kan säga vad det troligtvis är för material?

Under detta tycker jag mig skymta råspont i springorna.

Jag är lite sugen på att plocka bort dessa skivor och lägga in el och sedan sätta gipsskivor som ytskikt men vill inte ta bort skivorna innan jag vet vad det är och vet vilken funktion de eventuellt fyller (isolering?).

Tacksam för svar!
Den tunna skivan ser ut att vara masonite, den tjocka mjuka treetex. Men det är lite svårt att se. Masoniten är ca 4 mm, treetexen typ 12-16 mm.

I tillbyggnaden (byggt 1949) är väggarna inifrån och ut uppbyggda av masonite, råspont, treetex, stående 2 (?) Tums plank, treetex, luftspalt, fasadpanel.

Treetexen är isolering i mitt fall.

Jag har spårat för el i råsponten och treetexen men inte tagit bort den. Har tagit bort masoniten och ersatt med 6 mm gips, då kunde jag behålla alla foder mm.

Redigerat:
N nb. skrev:
Den tunna skivan ser ut att vara masonite, den tjocka mjuka treetex. Men det är lite svårt att se. Masoniten är ca 4 mm, treetexen typ 12-16 mm.

I tillbyggnaden (byggt 1949) är väggarna inifrån och ut uppbyggda av masonite, råspont, treetex, stående 2 (?) Tums plank, treetex, luftspalt, fasadpanel.

Treetexen är isolering i mitt fall.

Jag har spårat för el i råsponten och treetexen men inte tagit bort den. Har tagit bort masoniten och ersatt med 6 mm gips, då kunde jag behålla alla foder mm.
Grymt, två frågor:

1. Vad använde du för verktyg för att spåra i råspont och treetex?

2. Fick du ta loss dörr och fönsterfoder och sedan sätta tillbaka dessa när du satt upp gipset?

K Keos_Bygg skrev:
Grymt, två frågor:

1. Vad använde du för verktyg för att spåra i råspont och treetex?

2. Fick du ta loss dörr och fönsterfoder och sedan sätta tillbaka dessa när du satt upp gipset?
1. Cirkelsåg inställd på ca 16 mm och sedan stämjärn. Råsponten får man tänka till så att man inte sågar av den fel. Typiskt sågade jag ett snitt i sponten så att det gick att ta bort en stav.

2. Nej, jag skar bort msoniten med mattkniv utmed lister / foder och satte renoveringsgips som är ungefär lika tjock, så det syns inte.

• Gilla
Keos_Bygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.