Hej!

Vet inte om jag lägger detta i rätt forum nu!? 😬

Har ett hus från slutet av 60-talet.
Det sitter nån beläggning på vår betongtrapp/-platta utanför entrén.
Den har börjat släppa och nu när vi ska måla om grunden o snygga till trappen så vill vi få bort denna beläggning
Jag antar att den är till för att motverka halka.

Är det någon som vet vad det är för något, vad den innehåller och hur man smidigast får bort den?

Jag har provat ta bort lite med en axialborste av stål men undrar om det finns något smidigare/ bättre sätt att få bort det?

Kan det vara nån epoxilösning?

Tacksam för svar…

//Andreéas
 
  • Sliten beläggning på betongtrappa, flagnar och avslöjar ytan under. Möjligen halkskydd, eventuellt epoxibaserad, ska tas bort vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en fläckig yta med en beläggning på en betongtrappa, med lossnade delar. Möjligen en halkskyddande beläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongtrapp/platts belagd med grå flisliknande material som har börjat lossna, potentiellt halkskydd, fotograferad utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon ser ut som någon typ av asfaltsgrus (grus och bitumen). Används som halkskydd ibland. I så fall kanske går att lösa upp med något lämpligt lösningsmedel men går nog snabbare att bila bort.
 
@Discoman ja, jag är definitivt inne på att det är för halkbekämpning. Den är
Dock bara typ 1-2 mm tjock så
”bila” är svårt men du kanske menar slipa?

Jag har varit inne på diamantklinga men då är ju risken att jag drar med betongen, vilket jag inte gör med stålborstar..

Kan det vara epoxi i? Dvs inte bra för hälsan?
 
Andreéas L Andreéas L skrev:
@Discoman ja, jag är definitivt inne på att det är för halkbekämpning. Den är
Dock bara typ 1-2 mm tjock så
”bila” är svårt men du kanske menar slipa?

Jag har varit inne på diamantklinga men då är ju risken att jag drar med betongen, vilket jag inte gör med stålborstar..

Kan det vara epoxi i? Dvs inte bra för hälsan?
Du kan inte hamra med en smal kil från sidan då? Ser ju ut som det lossnar i bitar tidigare?
Vet ej om det är epoxi.
 
Discoman Discoman skrev:
Du kan inte hamra med en smal kil från sidan då? Ser ju ut som det lossnar i bitar tidigare?
Vet ej om det är epoxi.
Där det väl har börjat lossna kan jag använda en stålspackel.. men det som inte börjat lossna finns ingen chans … varken med spackel eller kil
 
O Odi et Amo skrev:
Kan det vara något likt:
[länk]
Kanske … men mer 1969… haha…
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.