Hej! Vi har just flyttat in en bostadsrätt där golvbrunnen saknar vattenlås. Jag bifogar bilder på golvbrunnen och de vattenlås vi testat. Golvbrunnen är för grund för att dessa vattenlås ska funka

1. Vet någon vad det kan vara för golvbrunn? Tror badrummet renoverades mellan 1995 och 2000.
2. De sprickorna som syns i plasten - är det något att vara orolig för?

• En smutsig, skadad hålighet med rester och avlagringar runt en vit, slitna yta, möjligen en sanitär installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettstol utan sits, visar kanten och det nedre delen av stommen med smuts och kalkavlagringar.
    Skapa konto
  • Inuti industriell container, sliten, repor, vit beläggning, genom öppning, omgivande ojämnt material.
    Skapa konto
  • Grå plastdetalj hålls upp, text och siffror, blått golv, kakel, person delvis synlig.
    Skapa konto
  • Vit plastinsats, text, hålls i hand, blå matta och beige underlag i bakgrunden.
    Skapa konto
Ser inte vad det är för brunn, inte mycket att gå på men är det sprickor genom botten finns det risk att brunnen läcker.

Centano Centano skrev:
Ser inte vad det är för brunn, inte mycket att gå på men är det sprickor genom botten finns det risk att brunnen läcker.
Sprickorna ser ytliga it

• Närbild på gammal, smutsig kastrull med flagnad vit emalj och rost.
    Skapa konto
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Farstatjej90
Whitewater Sannaf732 skrev:
Hej! Vi har just flyttat in en bostadsrätt där golvbrunnen saknar vattenlås. Jag bifogar bilder på golvbrunnen och de vattenlås vi testat. Golvbrunnen är för grund för att dessa vattenlås ska funka

1. Vet någon vad det kan vara för golvbrunn? Tror badrummet renoverades mellan 1995 och 2000.
2. De sprickorna som syns i plasten - är det något att vara orolig för?
Du håller i vattenlåset tydligen. Det står på den att det är till Purus alfa 75. Det är en äldre golvbrunn tydligen. Står några uppgifter på deras hemsida.

Claes Sörmland
Jag tror det är gamla gjutjärnsbrunnar som har hemmapulats med nån plastinsats.

Troligen har man lagt kaklet ovanpå det gamla originalkaklet, d v s tätskiktet är något gammalt bitumenlager någonstans i konstruktionen.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du håller i vattenlåset tydligen. Det står på den att det är till Purus alfa 75. Det är en äldre golvbrunn tydligen. Står några uppgifter på deras hemsida.
Hej! De jag håller i har jag köpt som reservdel och testat, dvs passar inte

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Troligen har man lagt kaklet ovanpå det gamla originalkaklet, d v s tätskiktet är något gammalt bitumenlager någonstans i konstruktionen
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Troligen har man lagt kaklet ovanpå det gamla originalkaklet, d v s tätskiktet är något gammalt bitumenlager någonstans i konstruktionen.
intressant.Det luktar inte avlopp så det kanske kan vara så. Då finns inget vattenlås isåfall. Ska testa ett nät för att hålla undan hår mm då.

intressant.Det luktar inte avlopp så det kanske kan vara så. Då finns inget vattenlås isåfall. Ska testa ett nät för att hålla undan hår mm då.

Kolla med grannar hur det ser ut hos dom. Är det original eller om det renoverats vid stambyte är det sannolikt att det är samma golvbrunn hos andra.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Kolla med grannar hur det ser ut hos dom. Är det original eller om det renoverats vid stambyte är det sannolikt att det är samma golvbrunn hos andra.
Hej! huset är från 1926 så det är inte original. Badrummet har inte renoverats i samband med stambyte (relining har utförts) så blir svårt att dra slutsatser från grannar

Ser ut att vara en spygatt och inte en golvbrunn, har du möjligtvis en till golvbrunn i badrummet?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Detta kan nog stämma. Jag kan inte säkert se men kan finnas en golvbrunnn under vår tvättmaskin
B Buster65 skrev:
Ser ut att vara en spygatt och inte en golvbrunn, har du möjligtvis en till golvbrunn i badrummet?

Paul-Staffanstorp
B Buster65 skrev:
P.g.a att den ser ganska grund ut och där inte är några "spår" för vattenlås heller så är jag med ganska säker på att det bara är en spygatt som förflyttar vattnet till en riktig brunn med vattenlås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.