På oljepannan från 1980, CTC 265B , sitter detta paket på inkommande kallvatten till kopparbatteriet för att i
pannan sedan bli till varmt kranvatten.
Det är 3 saker i paketet. Först kommer vattnet till en kranventil/avstängningskran (längst till vänster på bilden), sedan någon mysko sak ingen vet vad det kan vara och sist,närmast pannan(till höger-den smala höga saken), någon sorts säkerhetsventil för ev övertryck? Men vad är den kromade mellandelen för något?
Den har vid några tillfällen sprutat ut vatten likt en vattenspridare.Vad kan den tänkas ha för funktion?
Tacksam för förslag.
pannan sedan bli till varmt kranvatten.
Det är 3 saker i paketet. Först kommer vattnet till en kranventil/avstängningskran (längst till vänster på bilden), sedan någon mysko sak ingen vet vad det kan vara och sist,närmast pannan(till höger-den smala höga saken), någon sorts säkerhetsventil för ev övertryck? Men vad är den kromade mellandelen för något?
Den har vid några tillfällen sprutat ut vatten likt en vattenspridare.Vad kan den tänkas ha för funktion?
Tacksam för förslag.
Mellandelen är en vacuumventil. Den sitter där för att släppa in luft när vattnet kallnar och minskar i volym, släpper man inte in luft så blir varmvattensberedaren till ett russin av undertrycket. Varmvattenberedaren, eller värmebatteriet, tål inte undertryck.
OJ-stort tack för ditt inlägg.Vacumventil. Kan man enkelt själv testa dess funktion? Tex stoppa den i munnen och suga eller blåsa då för att kolla att den fungerar? Ja suga då egentligen och få in vatten i munnen? Nej det blir väl tvärtom att söka blåsa in luft?Fotografen skrev:
Beredaren är ju trycksatt via inkommande vattenledning, så det behövs ingen ventil som släpper in onödig luft i systemet.Fotografen skrev:
Den behövs, som sagt var, om trycket försvinner på inkommande vatten.
Hur ofta stängs en VVB av?Fotografen skrev:
Normalt har man minst 3 bars tryck i en VVB.
Behöver man göra något speciellt , före eller efter, då om man stänger av vattenkranen som syns på bild för då sjunker ju trycket på inkommande vatten.useless skrev:
Demmpa skrev:
Kallt vatten har mindre volym än varmt, minst volym och högst densitet vid +4 grader celcius.useless skrev:
Om en varmvattenberedare med 60-gradigt vatten tappar värmen kommer vattnet att krympa när det svalnar och utan vacuumventil riskerar beredaren att skadas av undertrycket, tro mig. Beredaren kan slockna pga strömavbrott, något arbete eller att huset står tomt en period och den stängs av. Det finns heller inga garantier att det är öppet åt tilloppshållet. Vacuumventilen behövs, tro mig.
Kan förstå att den är viktig-annars hade man väl inte satt dit den från början. O varmt vatten expanderar påtagligt. Då blir ju den kanske särskilt viktig , att den fungerar, om man , som jag, eldar med ved intermittent. Över tid blir det en svajig temperaturkurva mellan kanske 30- 100 grader! Så det blir säkert stora tryckvariationer där. CTC 265B har ett ihoprullat kopparrör som "värmepaket" för varmvatten. Men när det gäller detta (trycket) så tillför väl inte en backventil något direkt. Viktigare då att vacumventilen fungerar.Fotografen skrev:
Kallt vatten har mindre volym än varmt, minst volym och högst densitet vid +4 grader celcius.
Om en varmvattenberedare med 60-gradigt vatten tappar värmen kommer vattnet att krympa när det svalnar och utan vacuumventil riskerar beredaren att skadas av undertrycket, tro mig. Beredaren kan slockna pga strömavbrott, något arbete eller att huset står tomt en period och den stängs av. Det finns heller inga garantier att det är öppet åt tilloppshållet. Vacuumventilen behövs, tro mig.
Finns dom i olika dimensioner/storlekar eller man kan använda vilken som helst? Känns som den borde bytas-för säkerhets skull....