Fick ett samtal av min far att han inte kunde sänka sängen när han skulle vila middag.

Jag åkte dit och kollade och då var det både mor och fars sängmotorer som varken ville upp eller ner när man tryckte på fjärrkontrollen! Jag kontrollmäta i grenuttaget så visade sig att där bara var fas fram. Då slog det mig genast att de anslutna apparaterna är ju trasiga nu! Jag går vidare till garaget för att kolla på grenuttaget och mäter lite innan jag djupdyker i vad problemet egentligen är för jag ser inga ytliga tecken på ex anslutningskabeln osv. När jag slutligen inte får något som förklarar varför den bara har fas fram så öppnar jag den genom att borra ut nitarna på baksidan och då blir jag förvånad av det jag ser…..

• Öppet grenuttag med synliga kopparledningar och kablar, fastspänt i ett skruvstäd, inspekteras för fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnat grenuttag med synliga kopparledningar och kablar, placerat på en arbetsbänk i ett garage.
    Skapa konto
  • Inuti ett öppnat grenuttag med synliga ledningar och anslutningar, placerat i ett garage.
    Skapa konto
  • En vit grendosa med flera eluttag, varav några har synliga kopparbleck, visas i närbild. En röd strömbrytare syns på sidan.
    Skapa konto
  • Inre delarna av ett grenuttag med synliga kablar och metalldelar, öppnat för inspektion av en eventuell elektrisk defekt.
    Skapa konto
  • Insida av öppnad grenuttag med lösa kablar och kopparledare synliga efter att ha borrats upp för felsökning av strömproblem.
    Skapa konto
  • Öppen vit grenuttag med synliga kopparledningar och borrade hål, hålls i handen på en verkstadsbänk.
    Skapa konto
Fairlane
Jag förstår nog inte helt. Endast fas frambenen? Inte nolla och eventuell jord? Hur mätte du du upp det? Varför skulle en apparat gå sönder av det?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår nog inte helt. Endast fas frambenen? Inte nolla och eventuell jord? Hur mätte du du upp det? Varför skulle en apparat gå sönder av det?
Jo det är så att både fas och jord fans där men inken kontakt med nollan eftersom den är klämd i kapslingen genom en nit från tillverkning.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag hade dessutom 120v mellan fas och jord och då började även brytaren lysa upp svagt men som det borde vara

Enfasapparater anslutna med en vanlig stickpropp går inte sönder om den ena polen får ett avbrott. Även om det är den blå ledaren i sladden vet vi inte om det är fas eller nolla när vi kan vända på stickproppen. Att ledaren är klämd är ett tillverkningsfel hos grenuttaget, det kan möjligen reklameras.
Prova med ett annat grenuttag.

Nollsläpp där saker går sönder är när nollan släpper i en trefasmatnning.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Jag har provat och försökt men att ansluta direkt till uttaget och jag har kollat uttaget om där är rätt med spänningen och allt stämmer där. Varför kan då två motorer som är separata anslutna till ett grenuttag som saknar noll(vid de tillfället jag mätte) sluta fungera. Där finns ju misstankar om samband hos mig. Men just denna typ av problem är jag väldigt oerfaren av vad som kan ske/hända.

Där är ju flera anslutna enfas apparater på de samtliga 3 faserna som fördelas i huset då borde det vara så att även fast det är en enfas apparat så har vi exempelvis 2 st enfas apparater kopplade på 2 olika faser genom en nolla då borde det vara långt över 230v snarare 350v som kan gå genom en enfas apparat som saknar nolla eftersom där är 400 volt mellan två faser genom nollan

Redigerat:
Som sagt, om nollan går av i grendosan, så får det inte två elmotorer att gå sönder, samtidigt.

Problemet som uppstår om nollan försvinner i en trefaskrets. Vi kan ta en elspis som exempel. I spisen har du kanske vänstra främre kozonen ansluten mellan fasen L1 och nolla inne i spisen. Den drivs med 230V. elektroniken som styr allt i spisen är kanske kopplad mellan fas L2 och nolla, elektroniken vill också ha 230V. Och sedan är de andra kozonerna och ugnselementen fördelade mellan faserna på liknande sätt.

Antag då att nollan i spisuttaget försvinner (eller aldrig fanns kopplad). Då har du 400V mellan L1 och L2 (normalt). Om då kozonen är igång, så kommer strömmen att gå L1 - kozon, mittpunkt6en som borde vara noilla till elektroniken till L2. Du får alltså kozonen seriekopplad med elektroniken, allt drivs med 400V. Och enligt principer för spänningsdelning (som vi inte går djupare in på här nu), så kommer då spänningen att fördela sig så att det blir nära 0V över kokzonen och nära 400V över elektroniken, som genast förstörs.

Men om nollan i din grendosa går av, så motsvarar det i spisfallet att nollan till kokzonen går av. Då kommer det inte att gå någon ström från kokzonen, den fungerar inte, men lagar man nollan så går den igen. Det ger ingen överspänning. Utan det är bara om en nolla som är gemensam för flera olika faser går av som det blir problemn.

Ex. om PEN (den gemensamma jord och neutalledaren från elnätet till din elcentral) går av, då blir det väldigt illa.

Redigerat:
En extremt långsökt teori om felet hos dig.

Den trasiga nollan i grendosan kan ha gett upphov till en lägre tid med glappkontakt, ochg kanske stort spänningsfall vid felstället (borde ha blivit värmeskador på plasten som vi inte ser här). Då kan motorerna och framförallt styrelektroniken till motorerna (om det är mer avancerat än vara en brytare) ha matats med för låg spänning. Vissa nätagregat (ex. till styrelektroniken) tål inte underspänning. De kommer att fortsätta ge lika hög spänning och effekt ut, men om matande spänning blir låg så drar de då mer ström, mer än de tål. De flesta nätaggregat har inbyggda skydd för detta.

Det är som sagt en extremt osannolik teori, och i princip helt orimligt att två likadana skulle gå sönder ungefär samtidigt.

Du skriver att du provat att koppla direkt till uttaget. Har du provat något annat direkt i uttaget, en lampa? har du provat båda sängarna?

Pröva att dra en skravsladd från ett annat uttag som du VET fungerar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.