Gjöt en sula till stallbyggnad igår. Tyvärr blåste det ju 15 m/s så vi fick snabba oss med att försöka dra av och täcka med "tält" efterhand. Försökte även spraya vatten på innan täckning. Senare under kvällen när det börjat härda sprejades ytterliggare vatten och täktes sedan med plast. Har vattnat den ytterligare gånger tills det började regna idag. Då tog jag av plasten helt och nu har den hållts blöt hela dagen av regnet.
Trots detta har jag enstaka områden där något som ser ut som sprickor syns. Är det en spricka som syns och hur åtgärdar jag det då? Ytan är ju grov för att få blocken senare att ha något att bita fast i.
Kan sulan få för mycket vatten? Den är liksom flammig på ytan..
Trots detta har jag enstaka områden där något som ser ut som sprickor syns. Är det en spricka som syns och hur åtgärdar jag det då? Ytan är ju grov för att få blocken senare att ha något att bita fast i.
Kan sulan få för mycket vatten? Den är liksom flammig på ytan..
Armering i plattan, går inte att undvika sprickor, blir alltid. Det enda som kan göras utan att få sprickor. Är vacumsugning. Men inget som görs på en vanlig platta.
Du har vattnat för att betongen inte ska brinna till för fort, rätt. Men vad är du orolig för.
Du har vattnat för att betongen inte ska brinna till för fort, rätt. Men vad är du orolig för.
Tänkte om sprickorna kan göra att vatten tränger in och frostspränger och vad man ska fylla dem med samt om man kan eftervattna ytan för mycket och att man då kanske tvättar ut cementen etc?J jonaserik skrev:
Svar nej inget av det du tänker. Men om man vattnar rikligt så tar det ganska långt tid innan plattan torkar ut.C Chronaus skrev:
Betong vattnas och ibland täckes med plast för att inte bli bli för varm när den brinner ihop, den ska brinna ihop långsamt.
Betong ”brinner” på grund av vatten. Man vattnar inte för att det ska gå långsammare.
Klicka här för att svara