Varifrån härstammar denna el-kontakt? Vid en snabbkoll på nätet lutar det åt att vara från australien.

På produkten står det 240V AC50/60HZ 400W så jag antar att det bara är att mecka på en vanlig jordad propp och köra. Observera att jag inte undrar om det är lagligt för det är det väl troligtvis inte, bara om det funkar.

För den som undrar är det en värmare till en vattensäng
 
  • propp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står där 50 Hz och 240 V är det väl bara att köra på och testa, det borde funka utan problem.
 
Nu är det igång! Funkar fin fint...
 
Då återstår bara en sak : Vad är det för apparat ?


EDIT_ Läste hela första inlägget -.-
 
Redigerat:
Har själv bott i Australien, och det är sådana som används där. Vill minnas att det var petigt där med vilken sida nollan satt på, så jag vet inte om det är något som skiljer i apparaterna. För övrigt, i VIC där jag bodde var det 240V 50Hz så det ska inte vara nåt bekymmer.
 
De har väldigt fula proppar down under, kan inte låta bli att läsa in ett ansikte med sorgsna ögon i den proppen, som televerkets jack...lol...
 
Något som dock är riktigt bra med de australiensiska vägguttagen är (precis som nämns på wikipedialänken ovan) att nästan alla har separata brytare för varje uttag. Enkelt att stänga av allt som är inkopplat. Inte mycket slitage på kablar och kontakter, och det är billigare att byta VU än att reparera utrutsning vars egen brytare blivit sliten. Dock får jag säga att den lilla brytaren känns minimal när det gäller att tända och släcka lamporna i huset då det är samma brytare som sitter där, men o andra sidan är det inga problem att få plats med 4 brytare i samma apparatdosa vilket kan vara riktigt smidigt. Ska tydligen finnas med 4 trappbrytare också, men de såg jag aldrig själv.
 
Bjurran skrev:
Har själv bott i Australien, och det är sådana som används där. Vill minnas att det var petigt där med vilken sida nollan satt på, så jag vet inte om det är något som skiljer i apparaterna. För övrigt, i VIC där jag bodde var det 240V 50Hz så det ska inte vara nåt bekymmer.
Tror att det ska vara fas till höger, nolla til vänster och jord neråt, allt sett med proppen i väggen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.