Jag hade behövt köpa mer av detta grus för att fylla upp längs grunden. Har någon en aning om vad det kan vara för någon sort?

På bilden syns gruset i både skugga och solsken.

Tack på förhand 😄

• PXL_20260503_084636236.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Singel 16/32 kanske, modell grå...

Svårt att avgöra utan någon mått referens, men makadam 4-8 eller liknande fraktion

Då gissar jag på makadam 8-16 så har vi i princip täckt in alla rimliga alternativ.
Ta en ny bild med tumstock så man kan få en känsla eller mät några stenar själv, både de största och de minsta så ska du nog komma rätt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Sätter en peng på 8/16 och tycker det ser ut som krossmaterial, ofta kallas det för gårdsgrus m.m.

Här bild med tumstock som referens

• PXL_20260503_143454924.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MangelNummerEtt MangelNummerEtt skrev:
När man benämner gruset med tex. 8/16 så är storleken på stenarna mellan 8 och 16mm vilket verkar vara troligt i detta fallet.

• Gilla
MangelNummerEtt
  • Laddar…
MangelNummerEtt MangelNummerEtt skrev:
Jo men det där nåste vara 8-16 makadam.
Sen vet man aldrig riktigt vilken färgnyanser det blir kan bli med inslag av rött eller mer åt det grå hållet som ditt.

Du kan antingen åka till någon bygglada typ bauhaus eller hornbach och lasta på ett släp. Då kan du ju inspektera först, eller beställa hem en lastbil men då blir det lite svårare att veta vilken färgnyans det blir. Jag har aldrig brytt mig då jag endast använt det under plattor och för att blanda betong med.

• Gilla
MangelNummerEtt
  • Laddar…
RoTe
Här i Uppsala har vi ett litet minigrustag där man kan gå och titta och sedan köpa personbilssläpvagnslass grus... Men det går väl att åka till en stor bergtäkt också och titta på produkten innan?

P-plats P-plats skrev:
När man benämner gruset med tex. 8/16 så är storleken på stenarna mellan 8 och 16mm vilket verkar vara troligt i detta fallet.
Nja, det har nogl harpats så minsta stenarna ska vara större än 8mm, de 'stora' stenarna kan definitivt vara längre än 16 mm även om harpan har en öppning på 16mm och gruset heter 8/16

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.