Vi bor i ett radhus från -75. Elen är nog original. I flera rum har vi sådana här dosor infällda i taklisterna. Jag antog att det var för lampor i taket/fönstren, men när jag öppnar en och mäter blir jag fundersam.
Över de två yttre ledarna mäter jag 30V(?) när den är avstängd (via lysknapp på väggen), och 240V när den är på.
Vad är detta? Nåt mätfel som jag inte fattar? Mätte med multimeter, växelspänning.
Över de två yttre ledarna mäter jag 30V(?) när den är avstängd (via lysknapp på väggen), och 240V när den är på.
Vad är detta? Nåt mätfel som jag inte fattar? Mätte med multimeter, växelspänning.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Inte ovanligt med detta mätfel. Mätinstrumentet är högohmigt så "spökspänning" som induceras mellan närliggande kablar blir detekterbara.
Någonstans ligger en spänningsförande kabel nära den kabel som går via en brytare och upp till kontakten.
Någonstans ligger en spänningsförande kabel nära den kabel som går via en brytare och upp till kontakten.
Ok vad bra. Ingen ko på isen då. Nån tanke vad det är för dosor med halva löstagbar sådär? Nåt vanligt förr?E etompau skrev:
Vanlig utag i modulbyggda flerfamiljshus för taklampor då man inte ville hålla på med att gjuta in dosor och rör i tak/golvblocken. Rena tak om man inte ville ha nått och lätt att själv sätta kroken där man ville att taklampan skulle hamna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden