Vi bor i ett radhus från -75. Elen är nog original. I flera rum har vi sådana här dosor infällda i taklisterna. Jag antog att det var för lampor i taket/fönstren, men när jag öppnar en och mäter blir jag fundersam.

Över de två yttre ledarna mäter jag 30V(?) när den är avstängd (via lysknapp på väggen), och 240V när den är på.

Vad är detta? Nåt mätfel som jag inte fattar? Mätte med multimeter, växelspänning.

• Elektrisk dosa med synliga ledningar, infälld i taklist. Mätvärden noteras med 30V mellan två yttre ledare. Installationen är från ett radhus byggt 1975.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre elanslutning inuti en taklist med synliga ledningar och en trepolig kontakt, delvis utdragen, i ett radhus från 1975.
    Skapa konto
Inkopplingen ovantill

• Elektrisk inkoppling med blå och grön kablage anslutna till ett vitt kopplingsblock.
    Skapa konto
Ok 27V snarare.. men jag fattar ändå inte...

• Multimeter visar 27,22 volt, hålls av en hand nära ett vägguttag.
    Skapa konto

Bästa svaret

Inte ovanligt med detta mätfel. Mätinstrumentet är högohmigt så "spökspänning" som induceras mellan närliggande kablar blir detekterbara.
Någonstans ligger en spänningsförande kabel nära den kabel som går via en brytare och upp till kontakten.

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om du ändrar spänningen med knappen på väggen så är det ju till lampan såklart. Varför man gjort så här mitt i listen...... Ingen aning

E etompau skrev:
Inte ovanligt med detta mätfel. Mätinstrumentet är högohmigt så "spökspänning" som induceras mellan närliggande kablar blir detekterbara.
Någonstans ligger en spänningsförande kabel nära den kabel som går via en brytare och upp till kontakten.
Ok vad bra. Ingen ko på isen då. Nån tanke vad det är för dosor med halva löstagbar sådär? Nåt vanligt förr?

Dom var lite vanliga på 70-80talet och då ofta i samband med ellistsystem

Så här såg det ut förr i tiden
Väggmonterad elektrisk dosa med plastskydd, gammaldags stil.
Skapa konto
Gammal elkontakt på väggen ovanför en träregel.
Skapa konto

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vanlig utag i modulbyggda flerfamiljshus för taklampor då man inte ville hålla på med att gjuta in dosor och rör i tak/golvblocken. Rena tak om man inte ville ha nått och lätt att själv sätta kroken där man ville att taklampan skulle hamna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.