B
Hej!

I vårt hus byggt -29 finns det en dörröppning mot vardagsrummet med en skena i överkant (se bild). Vet någon vad det är för typ av dörr som har suttit där tidigare? Huset har renoverats under årens lopp så det kan tänkas att denna skena inte är original sen huset byggdes men den ser dock ut att vara gammal.

Tack på förhand!

/Oscar

• Dörröppning i äldre hus med en synlig skena i överkanten, troligen för en skjutdörr, i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal dörrskena i överkant av en dörröppning i ett hus byggt 1929.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag gissar på någon sorts skjutdörr(ar).

Jag tycker det ser ut som en gardinskena.

Jag tror också på en gardinskena, man har väl haft ett draperi där. Men hur krokarna har försvunnit vete tusan.

M mlkjhr skrev:
Men hur krokarna har försvunnit vete tusan.

Avbitare?

Det ser ut att finnas ett större hål vid skenan på vänster sida i första bilden, där kan du säkert köra in krokarna.
Är det varianten jag tänker på så är det små träkulor med en aligator-klämma i änden, för något tidsenligt draperi för att hålla värmen på plats. :)

Alternativt så *kan* det ju som BirgitS säger även vara resterna efter en skjutdörr. I min mors föräldrahem från 40-talet så är det en skena som är *väldigt* lik denna, svårt att avgöra hur kraftig den är på bilden. Om det finns utrymme för ett fack bakom ena dörrfodret skulle det också vara ett alternativ..Men om man bygger för det känns det rimligare att man byter ut hela fodret.

Om det är en Kosmos skena (som det liknar) så är krokarna små vagnar med två små hjul som löper på var sida om skenan.

B
Ja, det kanske är någon typ av gardinskena. Skenan är ca 13mm bred och ser för klen ut för att kunna hålla en dörr. Vet någon var man kan hitta en gardin som passar denna skena. Någon nämnde "kosmos-skena" men jag hittar ingen som säljer sådana.

P
Kan ha varit en vikdörr, det hade jag i en lägenhet. Eller dörr är ju synd att kalla det, dom är ju sådär.

Systemet liknar en gardinskena från luxaflex/kirsch/silent gliss (första två företagen använder namnet u-skena).

Det är en skena som används för tyger/draperi.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.