På förekommen anledning (köksblandaren började läcka) så tänkte jag att det skulle vara listigt att veta vad vi har för olika blandare i huset så att jag kan hitta bruksanvisningar och att det snabbt går att skaffa reservdelar om så skulle behövas.

Jag har identifierat alla utom en som ser ut så här:

IMG_1157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag trodde att den skulle vara plättlätt att hitta eftersom den känns väldigt vanlig men jag har bildgooglat så ögonen tåras utan att hitta den...någon som vet vad det är för märke och modell? Det finns inga beteckningar alls på den...

köksblandare är oftast lite dyrare och därför lönar det sig att laga dem, denna blandaren kostar runt 800 kr så att få tag på reservdelar så är det oftast billigare ( om man värderar sin tid) att köpa ny blandare när och om det händer något med den och sen spara de uppgifterna istället.

alternativt köper man en förpackning blandade o-ringar så hoppas man att någon passar om den börjar läcka.

Fast allt handlar inte om pengar...eftersom det inte sitter kulventiler på blandaren så blir det riktigt bökigt om den börjar läcka. Då måste jag bestämma mig för, och skaffa en ny blandare innan jag kan använda vattnet i huset.

Att slänga en blandare, även om de "bara" kostar 800 kr är ju vansinnigt om man kan fixa den genom att byta en liten gummipackning i den!

Med det sagt, om det inte finns reservdelar till denna typ av blandare så får vi givetvis byta den vid tillfälle...det var förra ägarna som valde den, inte vi...då blir det en av känt märke som tillhandahåller utbytesdelar!

Ser ut som något som kommer från bauhaus, kolla deras hemsida.

Y
pillabort kall/varm pluppen på handtaget. lossa insexen, tabort handtaget. ta kort på vad som finns där.

Krilleman
Jag känner inte igen stilen.

Antagligen av typen "no name" från billig kampanj från bygglada. Men jag kan ha fel...

Y
Apropå silen så kan man se att det är bokstäver där, kanske en ledtråd.

:thumbup: Den är väldigt lik Mixomat Eglo: http://www.bauhaus.se/tv-stall-bl-mixomat-eglo-ii.html Dock har min inte lyftspak för ventil, utan lös ventil som man förvarar på baksidan av blandaren, troligen i hålet avsett för lyftspaken.

Jag ska ta ett par bilder på innanmätet så får ni se hur det ser ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.