Jag tycker om idén med köksö om man kan skippa överskåpen, då man får en köksö till förvaring! Men som sagt det ska finnas plats!

useless useless skrev:
Ett barkök från 70-talet... :thinking:
Inget jag har sett i gamla kök.
På den tiden var väl köket alltid helt avskilt med väggar och dörrar ;)
Ofta ett parallellkök med en liten matplats vid fönstret.

richardtenggren
Vårt hus från -73 hade sådär, vet inte hur många timmar det hann gå innan överskåpen var bortrivna ;)

Jag tycker att det krävs en del av planlösningen för att köksöar ska vara tilltalande. Bardiskar får jag eksem av...

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Bardiskar får jag eksem av...
Det kan inte vara något av det de serverar i barerna som du inte tål :cool:

• Haha
Immobil
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Inget jag har sett i gamla kök.
På den tiden var väl köket alltid helt avskilt med väggar och dörrar ;)
Ofta ett parallellkök med en liten matplats vid fönstret.
Som uppvuxen i hus från sena 60 och 70 talet kan jag bekräfta att din lösning var väldigt vanlig. Vi hade så och alla mina kompisar bode i hus/radhus med sådan lösning. I alla fall i två orter i vårt land. Halvö med skåp ovanför.

När vi byggde år 2010 gjorde vi en kompromiss. En liten bänk, som avskilde köket från matplatsen,
och samtidigt en extra arbetsbänk med vitrin för glas och porslin och lådor för bestick.
Det blev mycket lyckat :D
[bild]

Och på ritning:
[bild]

Kallas för barkök

richardtenggren richardtenggren skrev:
Vårt hus från -73 hade sådär, vet inte hur många timmar det hann gå innan överskåpen var bortrivna ;)
Vi stod ut 8 månader innan de revs ner, men det inkluderar planering och beställning av ett nytt kök.

richardtenggren
Det kan inte vara något av det de serverar i barerna som du inte tål :cool:
Haha, syftade till i kök ;) Fast alkohol är ju faktiskt giftigt och smakar illa ;)

N Nizztos skrev:
Som uppvuxen i hus från sena 60 och 70 talet kan jag bekräfta att din lösning var väldigt vanlig.
Jaha, där ser man!
Vissa lösningar står sig bra mot tidens tand alltså :)
Här hemma funkar det i alla fall ypperligt.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför är det så? Vad är det som gör en köksö helt oumbärlig?
Attraktivt för instagramers och youtubers?

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Attraktivt för instagramers och youtubers?
Jag är varken eller men funkar bra ändå.
Kan erkänna att jag för fem år sedan byggde om från barkök till köksö.
Man vill ju vara trendig på gamla dagar ;)

Vi har båda, utan hemma och med i fritidshuset. Helt beroende på storlek och form på kök och matplats.
Man försöker ju bygga så de blir så bra som möjligt och praktiskt, så utan att ta hänsyn till förutsättningarna i varje enskilt fall diskuterar vi "längden på ett snöre":D

Redigerat:
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
F FDT skrev:
Kan erkänna att jag för fem år sedan byggde om från barkök till köksö.
Man vill ju vara trendig på gamla dagar ;)
Helt rätt, samma här inga ungdomar som trampar oss lite äldre på tårna:)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Förstår att man inte vill trycka in en köksö i normala "små" kök. Men i stora kök så gör sig en ö bra. Tex i vårat kök. Har faktiskt inte sett något stort kök som har varit snyggt bara för man har skippat ön. Ser ut som det fattas något. Sen är det förjävla trevligt att stå i rummet och se gästerna mm mm när man grejar än stå med ryggen i mot.
Sen så är det trevligt att kunna duka vardags frukostar och middagar på köksön och använda matsalsbordet vid helger och tillställningar.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Ser ut som det fattas något. Sen är det förjävla trevligt att stå i rummet och se gästerna mm mm när man grejar än stå med ryggen i mot.
Sen så är det trevligt att kunna duka vardags frukostar och middagar på köksön och använda matsalsbordet vid helger och tillställningar.
Du går väl hela vägen då och installerar en fläkt uppe taket utan en stor hängande kåpa som skymmer;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.