Ska bygga ihop en förvaringsbox för kuddar/madrasser till utemöblerna. Tanken är att den fästs mot garageväggen och består av tre väggar + lock med gångjärn. 45x45 reglar, 28x145 trall till botten och ytterpanel.
Snittbild
Utan snitt (sett från garageväggens håll)
Öppna frågor:
Har jag tänkt rätt? Fel?
Bör jag regla upp mer?
Bör panelen fästas mot reglerna med skruv eller spik? Eller spelar det ingen roll? Äger ingen spikpistol.
Medveten om att det ev inte blir 100% vattentätt och säkrar upp med plast/akrylskiva på locket i så fall.
Tacksam för er input.
Snittbild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Öppna frågor:
Har jag tänkt rätt? Fel?
Bör jag regla upp mer?
Bör panelen fästas mot reglerna med skruv eller spik? Eller spelar det ingen roll? Äger ingen spikpistol.
Medveten om att det ev inte blir 100% vattentätt och säkrar upp med plast/akrylskiva på locket i så fall.
Tacksam för er input.
Hur undviker du att regnvatten på garageväggen rinner ned i lådan?ollehu skrev:
Ska bygga ihop en förvaringsbox för kuddar/madrasser till utemöblerna. Tanken är att den fästs mot garageväggen och består av tre väggar + lock med gångjärn. 45x45 reglar, 28x145 trall till botten och ytterpanel.
Snittbild
[bild]
[bild]
Öppna frågor:
Har jag tänkt rätt? Fel?
Bör jag regla upp mer?
Tacksam för er input.
(en fristående låda har inte det problemet)
Jag rekommenderar att du bygger den fristående, då blir det mycket enklare att få den tät.ollehu skrev:
Om du verkligen vill bara bygga tre sidor så bör inte locket gå ända fram till väggen, det bli hopplöst att få det tätt!
Tanker var annars att sätta gångjärnen till locket på väggen, men helt fristående kan nog vara bäst.
Vad ställer du om skruv vs spik? Är dessa ytterlaneler på 22x120 kända för att spricka om man inte förborrar? Och om man kör på skruv, är det värt att försöka jaga rätt på skruv som är ca 55 mm och dra de från regel-sidan?
Vad ställer du om skruv vs spik? Är dessa ytterlaneler på 22x120 kända för att spricka om man inte förborrar? Och om man kör på skruv, är det värt att försöka jaga rätt på skruv som är ca 55 mm och dra de från regel-sidan?
Jag skulle skruva med trallskruv 55 mm, rostfri a2, finns till bra pris hos tex byggmax.ollehu skrev:
Tanker var annars att sätta gångjärnen till locket på väggen, men helt fristående kan nog vara bäst.
Jag skulle skruva bräderna i locket underfrån och använda plyfaskiva eller liknande, samt se till att locket är större än lådan åt alla håll. 22x120 är helt vanlig fasadbrädor som oftast spikas utan att spricka. Trallskruven är lättare att dra i utan att det spricker.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Självklart 🙂 det är ritat i OnShape, om du vill kika på hur jag gjorde hittar du den härworgen skrev:
Det är gjort med profiler och "frames", smidigt för att exempelvis kunna få ut listor på längder, antal, osv:
Logga in
Skapa konto
Topp! Var det klurigt att lära sig/använda? Har bara använt Sketchup men saknar möjligheten till "2D" på samma sätt som du lyckas med härollehu skrev:
Nej, inte alls. Jag kommer från SolidWorks och OnShape liknar på många sätt arbetssättet där. Sen finns det områden där SketchUp troligtvis är mer lämpligt, vad ska du rita upp?worgen skrev: