Hej,

Har upptäckt en konstig färg/form av något läbbigt som till synes ser ut som hussvamp (?).

Det sitter på ett ställe i hörnet, på utsidan, av fönsterkarmen. Där är ett litet hål som troligen går in mot luftspalten mellan tegelfasaden och trästommen. (Huset är från -76 med tegelfasad och trästomme).

Jag försöker förstå vad det är för något jag har upptäckt. Och försöker även förstå varför det är en otäthet/hål i hörnet på utsidan av fönsterinfästningen. Finns hål även på andra sidan. Är det menat att vara en hålighet där för ventilation eller liknande, eller ska man täppa till ?

Se bilder för att bättre förstå frågan. Första bilden visar med pilen vad efterfölhande bilder zoomar in på. Sidta bilden ser man underdelen av det jag tror är någon påväxt/svamp.

Jag undrar om någon av er kunniga här på forumet har svar på mina frågor.

Tack på förhand!!

• Tegelfasad med två fönster, pil som pekar mot hörnet på det nedre fönstret, möjligt problem med tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av fönsterkarm med spricka och misstänkt svampväxt, delvis synlig, med en blandning av trä och tegel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av vitmålat hörn av fönsterkarm med rödbrun mögelliknande tillväxt i en spricka; potentiellt hussvamp.
    Skapa konto
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Jag sätter en krona på att det är fogskum.

Japp fogskum modell äldre sätter jag en slant på.

Manganbangan Manganbangan skrev:
Japp fogskum modell äldre sätter jag en slant på.
Tack för svaret. Skulle du rekommendera att jah tätar hålet med nytt fogskum ? Finns ett till hål i andra hörnet. Tänkte om det fanns någon syfte med hålen eller om det är fritt fram att täta igen dem

Någon tidigare ägare kan ha fyllt igen glipan för att hindra fåglar att bygga bo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.