Sprängtråd brukar väl inte vara koppar dock, utan järn, det lärde man sej ju som barn när man sprang på byggena och letade sånt :)

..Dock ungefär lika svårt att få eld på ;)

Jag hade bara dragit i dom där, ävben om det mot förmodan varit odetonerat sprängämne så är det inte speciellt farligt på det sättet, men är man orolig gör man förstås inte så.

• Gilla
Klas G Eriksson och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Sprängtråd brukar väl inte vara koppar
Nog tror jag det är förtent koppar i anslutningsledarna. Rent järn kan det knappast vara.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har en liknande situation, dock med ett hål som sannolikt är från när huset byggdes 1968. Hittade denna häromdagen när jag grävde upp en rabatt.

Gul och Grön kabel som sitter fast ordentligt ner i ett borrhål.

Lite svårt att se eftersom det är en uteplats och rabatter anlagda bredvid men det är berg kvar runt hålet.

Knipsa bort och glöm eller kalla på experter?

IMG_2225.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Magnus Berglund3 skrev:
Hejsan.
Jag tillträdde en relativt nyanlagd (2 år) tomt i helgen.
En del av tomten är ett berg där delar är bortsprängda.
Ett av borrhålen är kvar i berget och det sticker ut ledningar ur hålet.
Men kan inte låta bli att fundera på om det är en osprängd dynamitgubbe med tändhatt som sitter kvar.
Vad tror ni?
Prova med ett nyladdat bilbatteri och lite olikqa kombinationer av kablarna på plus och minus...

Enklare att kolla kontinuiteten med en multimeter...

• Gilla
sundqvist-2hotmail.com
  • Laddar…
Tryck tillbaka kablarna ned i hålet och mura igen hålet så har ingen ont av dem.

Hejsan.
Jag tillträdde en relativt nyanlagd (2 år) tomt i helgen.
En del av tomten är ett berg där delar är bortsprängda.
Ett av borrhålen är kvar i berget och det sticker ut ledningar ur hålet.
Men kan inte låta bli att fundera på om det är en osprängd dynamitgubbe med tändhatt som sitter kvar.
Vad tror ni?
Utgå ifrån att det sitter en sprängladdning i hålet tills motsatsen bevisats av en fackman. Väldig ovanligt att de inte detonerar, här ser det ut att de laddat och sen kommit på att det är en bra form på stenen

Den är sprängd!

• IMG_5495.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alfredo Alfredo skrev:
Nog tror jag det är förtent koppar i anslutningsledarna. Rent järn kan det knappast vara.
Haha, Nej det är järntråd, trådarna i detta fall går till, eller har gått till VA spängkapsel med millisekund fördröjning. Dessa finns med olika trådlängd, men med olika tråd area så att alla har 3,5 ohm resistans för att man skall kunna koppla och mäta salvan så att allt är rätt kopplat.. Färgen på dessa är grön och gråvit.

• Gilla
Tompa_A
  • Laddar…
S Swedejohn skrev:
alla har 3,5 ohm resistans
Beror inte resistansen på längden? Måste man använda färdiga längder som inte får kapas?

S Swedejohn skrev:
Nej det är järntråd, trådarna i detta fall går till, eller har gått till VA spängkapsel
Om du menar ståltråd så stämmer det säkert men rent järn kan det knappast vara.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
useless useless skrev:
Beror inte resistansen på längden? Måste man använda färdiga längder som inte får kapas?
Alla har samma resistans, längden kompenseras av grövre area, nej man skall inte kapa trådarna.
Så man kopplar dem i serie, och sedan lika långa serier i parallel , så man kan räkna ut salvans totala
resistans.
Man måste sedan ha en tänd apparat som klarar att ge ström och spänning så det räcker till.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du menar ståltråd så stämmer det säkert men rent järn kan det knappast vara
Ja, typ ståltråd, de är ganska styva, och ser ut att vara rostskyddade på nåt sett.
så plastklädd ståltråd, 4 m kapslarnas tråd är 0.5 mm i diam. 1,7 med plasten.

Perfekt att återanvända som naj tråd.

fundera på om det är en osprängd dynamitgubbe med tändhat
Borrhålet ser ut att fortsätta under, man kan försöka att spola ut trådarna med vatten,
från bägge hållen, troligtvis finns inget kvar, men

Alfredo Alfredo skrev:
Absolut inte koppar, dom är magnetiska också, vi sa järn då, men det är förstås någon form av stål, som uteslutande innehåller just järn..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.