17 259 läst ·
50 svar
17k läst
50 svar
Vad är det för trådar som sticker upp ur ett borrhål i berget?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag skulle nog kolla med styrelsen först. Det ser ju inte ut som det är sprängt senaste veckan eller så. Du boede inte vara den första som reagerar på trådarna. Det kanske är utrett för länge sedan hur det ligger till.
Redigerat:
Tack för alla åsikter.
Folk har bott här i två år utan problem så jag tänker att det inte är jätteakut.
Har dock hört av mej till styrelsen
Eller hmm, hålet kanske kommer ut ur berget under marken. Ska kolla upp det.
Folk har bott här i två år utan problem så jag tänker att det inte är jätteakut.
Jag tänker att hålet borde väl typ... sprängas, tillsammans med berget, eller så borde botten på hålet ligga i dagen.B Bjober skrev:Ser helt normalt ut tycker jag. När laddningen sprängs så blir ju trådarna kvar, inget konstigt i det. Blåser man ur trådarna ur hålet så har man misslyckats med sandfyllningen eller laddat för hårt.
Har aldrig sprängt själv men var med farsan som sprängde mycket vid sommarstugan. Riktigt spännande när man var grabb. Men nog tyckte jag farsan laddade lite fegt, tyckte nog stenarna kunde få flyga lite högre. 😄
Jag vet inte. Har gjort ganska mycket saker jag inte hade rekommenderat att mina eller någon annans barn gör. Hade du verkligen släppt ut dina barn på det jobbet?🤔Intet skrev:
Bästa svaret
M Magnus Berglund3 skrev:Tack för alla åsikter.
Jag tänker att hålet borde väl typ... sprängas, tillsammans med berget, eller så borde botten på hålet ligga i dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja nog tror jag botten på det där hålet blåst ur sej. En seriös sprängare städar nog efter sig men det kanske låg massor över trådarna just då. De kan ju kommit i dagen i ett senare skede.
Inget ovanligt med flera trådar i ett hål, beror på hur sprängaren velat att salvan skulle förlöpa. Att ett laddat hål inte går av är väldigt ovanligt då man alltid kollar kontinuiteten före man pluggar hålet och har man färska pluggpojkar (som jag på 70-talet) så gör man det igen efter hålen pluggats. Att sprängaren eller grävmaskinisten skulle missa att ett hål inte gått år nog annu ovanligare, det syns rätt väl i sprängmassorna..
Längst ner ligger det två stickor som du kan sticka en fin tröja med M Magnus Berglund3 skrev:Hejsan.
Jag tillträdde en relativt nyanlagd (2 år) tomt i helgen.
En del av tomten är ett berg där delar är bortsprängda.
Ett av borrhålen är kvar i berget och det sticker ut ledningar ur hålet.
Men kan inte låta bli att fundera på om det är en osprängd dynamitgubbe med tändhatt som sitter kvar.
Vad tror ni?
Tänd på trådarna och se vad som händer.I Incinerator skrev: