17 390 läst ·
10 svar
17k läst
10 svar
Vad är det för spänning till min spis?
Vi funderar på ny spis och det verkar vara viktigt att veta ifall det är 230V eller 400V.
På kontakten till dagens spis står det 16A 380
På spisen står det elementspänning 220V
Uttaget har 4 hål plus ett i mitten som är avlångt. Mellan två av hålen får jag fram 400V och till det tredje hålet får jag 230V, det fjärde visar noll.
Just nu hittar jag bara en säkring till spisen och den är på 16A.
Vad för spänning skall jag ha på induktionsspisen jag vill köpa?
//oovvee
På kontakten till dagens spis står det 16A 380
På spisen står det elementspänning 220V
Uttaget har 4 hål plus ett i mitten som är avlångt. Mellan två av hålen får jag fram 400V och till det tredje hålet får jag 230V, det fjärde visar noll.
Just nu hittar jag bara en säkring till spisen och den är på 16A.
Vad för spänning skall jag ha på induktionsspisen jag vill köpa?
//oovvee
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Du har uppenbarligen inte 3 faser framdragna utan möjligen två. Titta på bilden nedan så bör du kunna lista ut vad som finns. Mellan L'n ska det vara 400V (obs, mät mellan alla 3 kombinationer) och mellan alla Ln-N ska det vara 230V.

Men samtidigt säger du att du bara har en säkring. För att vara säker bör du skruva av locket och se hur många ledare som är framdragna. Likaså kontrollera i centralen vad som är inkopplad på vilken säkring.
Om det inte finns 3 faser, nolla och jord framdraget (5 ledare) så begränsas möjligheterna till vilken häll du kan köpa.
Tänker ni köpa både häll och ugn förresten?
Men samtidigt säger du att du bara har en säkring. För att vara säker bör du skruva av locket och se hur många ledare som är framdragna. Likaså kontrollera i centralen vad som är inkopplad på vilken säkring.
Om det inte finns 3 faser, nolla och jord framdraget (5 ledare) så begränsas möjligheterna till vilken häll du kan köpa.
Tänker ni köpa både häll och ugn förresten?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
När du beskriuver dina mätningar så antar jag att du bara mätt mellan de 4 hålen, inte mot jord i på mittstiftet?
I så fall indikerar dina mätningar att du har 2 faser och nolla i kontakten. En sådan Perilex kontakt skall egentligen ha alla 3 faserna framdragna oavsett om alla används elelr ej.
Men detta betyder att du kan köpa en spis som går att köra på 2 faser och ellementspänning 230V. De flesta spisar för 3 fas går att koppla för 2 fasdrift (men kolla detta innan köp!).
Detta betyder också att du har 2 säkringar som går till spisen (kolla om det inte finns en 3e också, som kanske är borttagen eller har löst ut). Om det är en "gammal" central med porslinssäkringar så sitter säkringarna rakt under varandra.
I så fall indikerar dina mätningar att du har 2 faser och nolla i kontakten. En sådan Perilex kontakt skall egentligen ha alla 3 faserna framdragna oavsett om alla används elelr ej.
Men detta betyder att du kan köpa en spis som går att köra på 2 faser och ellementspänning 230V. De flesta spisar för 3 fas går att koppla för 2 fasdrift (men kolla detta innan köp!).
Detta betyder också att du har 2 säkringar som går till spisen (kolla om det inte finns en 3e också, som kanske är borttagen eller har löst ut). Om det är en "gammal" central med porslinssäkringar så sitter säkringarna rakt under varandra.
Nu har jag hittat en säkring till i proppskåpet, den satt över den första... så det finns två säkringar till spisen. Den tredje i den längan går till köket men är till spisfläkt med mera och inte spisen.
Sedan har jag mätt igen och finner 400V mellan två L och 230 mot ett tredje hål till dessa två som jag då gissar är N. jag får inte ihop det med skissen ovan men i min mätning så skull L1 vara N och sedan L1 o L2 vara Ln. Det verkar på något sätt spegelvänt. Mäter jag mot mitten så får jag 230V mot de två Ln och noll mot övriga två hål.
Jag har också tittat på kopplingschemat bakom spisen och funnit att den kopplingen som är gjord visar 230 mellan L1 och N samt 230 mellan L2 och N. Sedan står det också 380V 2N~.
Tillbaka till grundfrågan. Vilken spänning skall det vara på spisen som är både häll och ugn?
230V spis eller 400V spis? Eller är det viktigare med antal faser?
Sedan har jag mätt igen och finner 400V mellan två L och 230 mot ett tredje hål till dessa två som jag då gissar är N. jag får inte ihop det med skissen ovan men i min mätning så skull L1 vara N och sedan L1 o L2 vara Ln. Det verkar på något sätt spegelvänt. Mäter jag mot mitten så får jag 230V mot de två Ln och noll mot övriga två hål.
Jag har också tittat på kopplingschemat bakom spisen och funnit att den kopplingen som är gjord visar 230 mellan L1 och N samt 230 mellan L2 och N. Sedan står det också 380V 2N~.
Tillbaka till grundfrågan. Vilken spänning skall det vara på spisen som är både häll och ugn?
230V spis eller 400V spis? Eller är det viktigare med antal faser?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Kolla det där en gång till... Jag kommer inte ihåg hur perilex är kopplade...men jag antar att bilden visar framsidan på ett uttag. Uttaget och din gamla spis kan vara felkopplade vilket kan innebära att din nya spis brinner upp när du pluggar in den. Om du lossar kåpan så ska det finnas en märkning som talar om vad varje pol är (ska vara) för nånting.oovvee skrev:Sedan har jag mätt igen och finner 400V mellan två L och 230 mot ett tredje hål till dessa två som jag då gissar är N. jag får inte ihop det med skissen ovan men i min mätning så skull L1 vara N och sedan L1 o L2 vara Ln. Det verkar på något sätt spegelvänt. Mäter jag mot mitten så får jag 230V mot de två Ln och noll mot övriga två hål.
Då du verkar ha 4 ledare framdraget så kan du få tre faser utan nolla, för en 3-fas 400V-spis är vad jag skulle rekommendera i första hand. En elektriker behöver då koppla om lite, och frigöra den där tredje säkringen i centralen för spisen.
Men ett perilexuttag ska vara fullkopplat så avsaknaden av nolla behöver i så fall märkas upp tydligt eftersom det kan få en 230V-spis att brinna upp.
Är det däremot en fristående ugn du vill ha så brukar dom bara finnas för 230V? Då behöver du en 230V-häll. Och då behöver du förmodligen dra en ny kabel så att du får en 5-ledare, eller stå ut med begränsningar på hur mycket av ugn/häll du kan använda samtidigt.
Jag har nu kopplat bort locket och läst av till nedan enkla bild
N L1
---
L3 L2
Det är framdraget 4 kablar, tre blåa och en gulgrön. de blåa går till Ln, N är tom och gulgrön till mitten. NÄr jag mätte så fick jag 400V mellan L1 och L2. 230V mellan L1 och L3 samt 230V mellan L2 och L3.
Får tacka igen för svaren ni gett mig och jag kommer ta hjälp av elektriker för spisen för det verkar vettigt...
N L1
---
L3 L2
Det är framdraget 4 kablar, tre blåa och en gulgrön. de blåa går till Ln, N är tom och gulgrön till mitten. NÄr jag mätte så fick jag 400V mellan L1 och L2. 230V mellan L1 och L3 samt 230V mellan L2 och L3.
Får tacka igen för svaren ni gett mig och jag kommer ta hjälp av elektriker för spisen för det verkar vettigt...
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det låter onekligen som att ditt perilexuttag är felkopplat. Tur att du upptäckte det innan du kopplade in en ny spis, den hade troligen blivit förstörd.
Klicka här för att svara