407 läst ·
7 svar
407 läst
7 svar
Vad är det för gröna fläckar på avlutad byrå och går de att få bort?
Hej, vi har köpt en jättefin gammal avlutad byrå men tyvärr har den gröna fläckar / missfärgningar på ena sidan som vi inte listar ut vad det kan vara. De verkar sitta djupt och går inte att slipa bort (eller inte utan att slipa väldigt mycket iaf)
Tips vad det kan vara för något och helst hur man kan få bort det mottages varmt!
Tips vad det kan vara för något och helst hur man kan få bort det mottages varmt!
Detta är ett klassiskt exempel på träsvampen Bolangeratis saprofyticus, bara elda upp snabbast möjligt så den inte sprider sig till stommen på huset...eller kanske det är lite rester av den färg som fanns innan byrån avlutades...
Det är grönt på några andra ställen utöver sidan också och då alltid i ”skrymslen” och svåråtkomliga hörn osv så känns som att det borde vara någon rest eller missfärgning från tidigare målning eller liknande? Men kan ingenting om detta och samtidigt känns det ju som att det borde suttit mer på ytan isf
Det är som @Hep skriver färgrester. Det syns väldigt tydligt i bland annat ändträet i toppskivan vilket alltid suger djupare i sig alla sorters ytbehandling och därmed är mer svårslipat.
Att det dessutom finns rester kvar i andra svårslipade platser är bara ytterligare bevis.
Har ingen egen erfarenhet av kemiska färgborttagare men misstänker att det är lite kört här; antingen strippa möbeln (ta loss lister osv) och slipa igen eller testa kemikalier men jag vore inte sugen på någotdera alternativ.
Och då står du som jag ser det inför frågan det egentligen handlar om: möbler som denna byggdes inte för att vara omålade. Modet att avluta är ett sent påfund och i mina ögon vore det bättre att gå med traditionen och måla den i en valfri kulör som matchar övrig inredning. Som man gjorde förr.
Jag tolkar det som att det var det @Hep menade i sin kommentar
Vill du absolut ha en trären möbel får du nog leta vidare.
//Ronnie
Att det dessutom finns rester kvar i andra svårslipade platser är bara ytterligare bevis.
Har ingen egen erfarenhet av kemiska färgborttagare men misstänker att det är lite kört här; antingen strippa möbeln (ta loss lister osv) och slipa igen eller testa kemikalier men jag vore inte sugen på någotdera alternativ.
Och då står du som jag ser det inför frågan det egentligen handlar om: möbler som denna byggdes inte för att vara omålade. Modet att avluta är ett sent påfund och i mina ögon vore det bättre att gå med traditionen och måla den i en valfri kulör som matchar övrig inredning. Som man gjorde förr.
Jag tolkar det som att det var det @Hep menade i sin kommentar
Vill du absolut ha en trären möbel får du nog leta vidare.
//Ronnie
Klicka här för att svara