15 836 läst ·
24 svar
16k läst
24 svar
Vad är det för "låda" jag har ovan fönstrena?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Från wikipedias artikel om mexisten:Noramasen skrev:
Svärföräldrarna har någon variant av brun mexisten på sitt hus.
Nej det är inte självklart och därför erbjuder jag mig inte att byta dina fönster mot betalning.V Volatyle skrev:
Men det finns två möjliga förklaringar här, den ena är att dom inte vet vad det är och då ska du hitta nån mer erfaren eller så vet dom vad det är och förbereder dig på en "oj då här var det oväntat svårt, det blir dyrt!" när arbetet väl är igång. Undvik.
Om du gått till en hudläkare med en fläck och den sa "detta har jag aldrig sett innan, ingen aning om vad det är" hade du då varit nöjd och gått dit igen eller gått till en annan hudläkare? Får se om du kan svara på frågan eller bara undviker...Noramasen skrev:
Liiite haltande jämförelse kan jag tycka. Är det inte bättre att vara ärlig och säga vad man kan i frågan om vad man har för kunskap/erfarenhet än att börja fabulera med vad det kan innebära.Farstatjej90 skrev:
Varför detta att man skulle undvika?? Om inte annat än att trådarna kan dra iväg åt alla möjliga håll.
Poängen är att om man går till en expert som säger "jag har aldrig sett detta" så är det antingen så att man hittat något otroligt ovanligt eller att det inte är en expert.Noramasen skrev:
Det finns flera i tråden som antingen sett detta innan eller har en bra gissning om vad det kan vara. Detta är inte en UFO-situation...
Murbalk hålla teglet ovan på platsV Volatyle skrev:Hej!
Jag ska byta fönster här under sommaren, eller rättare sagt - en firma ska. Dom var här och tittade idag och frågade om jag visste vad "lådan" ovanför fönstrena var för något. Dom hade aldrig sett något liknande och visste inte om det var estetiskt eller något som fyller någon funktion? Villan är en tegelvilla från 40-talet (teglet är säkert lagt senare dock).
[bild]
Vad tror ni? Det jag är orolig för är att det är något som sitter där för att hålla upp teglet? Har nån stött på ngt liknande nån gång?
Vol
Ser ut som en utfyllnadV Volatyle skrev:Hej!
Jag ska byta fönster här under sommaren, eller rättare sagt - en firma ska. Dom var här och tittade idag och frågade om jag visste vad "lådan" ovanför fönstrena var för något. Dom hade aldrig sett något liknande och visste inte om det var estetiskt eller något som fyller någon funktion? Villan är en tegelvilla från 40-talet (teglet är säkert lagt senare dock).
[bild]
Vad tror ni? Det jag är orolig för är att det är något som sitter där för att hålla upp teglet? Har nån stött på ngt liknande nån gång?
Vol
Det är en fabricerad balk som är ett stöd för teglet ovanför. Ta inte bort den eller teglet på sidan om och nedanför den för då finns det risk för sättningar i teglet ovanför eller helt enkelt att det rasar.V Volatyle skrev:Hej!
[bild]
Vol
Detta borde firman veta om de är seriösa.
Över fönster brukade man sätta en armerad, enkel eller dubbel mexibalk beroende på lasten ovanför. Klä in med plåt , måla samma färg som de nya fönstren eller sätt in ett större fönster. Det var inte helt ovanligt med halvmoduler eller specialmått på fönster under 60 o 70 talV Volatyle skrev:Hej!
[bild]
Vol
Klicka här för att svara