Hej, håller på att byta källardörren i huset och vid borttagning av dörrkarmen ses den här isoleringen. Är det någon som vet?

Ser mörk och trådig, bearbetat i något??

Mvh undrar vad det är för isolering?

• Närbild på svart materia, möjligen textil, mot stenig betongyta. Slitna, trassliga fibrer synliga. Nedslitet, övergivet intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av textur, möjligen isoleringsmaterial eller filt, gråsvart färg, fuzzy yta, oskarpt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Textur av damm och smuts i ventilationsöppning eller liknande, med närbild på fiberrika ansamlingar.
    Skapa konto
  • Närbild av en texturerad yta med damm, smuts och spindelnät, antyder försummelse eller övergiven plats.
    Skapa konto
  • Närbild av slitna textilfibrer med smuts och eventuell mögelväxt. Otydlig kontext, möjligen gammal matta eller textil.
    Skapa konto
Hästhår sa muraren till mig om mina källarfönster dock var det inte som en matta i mitt fall. Men i övrigt väldigt likt.

• Gilla
Erikhjärna
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Hästhår sa muraren till mig om mina källarfönster dock var det inte som en matta i mitt fall. Men i övrigt väldigt likt.
Men undrar vad den är bearbetat med?
Den var inte som matta utan lite fläckvisplacerat och lite halv inmurad i cement antar jag.

Tack för respons.

T tergo skrev:
kanske lindrev [länk]
Ja men precis lite sådant konsistens på den, tordes inte byta ut, då jag var osäker vad det var. Är det vanligt i fönster och dörrkarmar?

Ser ut som hästtagel, användes som drev innan glasull/stenull.

E Erikhjärna skrev:
Ja men precis lite sådant konsistens på den, tordes inte byta ut, då jag var osäker vad det var. Är det vanligt i fönster och dörrkarmar?
tjärdrev var vanligt i äldre hus

E Erikhjärna skrev:
Hej, håller på att byta källardörren i huset och vid borttagning av dörrkarmen ses den här isoleringen. Är det någon som vet?

Ser mörk och trådig, bearbetat i något??

Mvh undrar vad det är för isolering?

• Gamla, slitna textilier och rep mot sten, fyllda med damm och skräp.
    Skapa konto
  • En närbild av små, trassliga, svarta fibrer, möjligen hår eller textilrester, mot en grov, grå yta.
    Skapa konto
  • Mörk päls eller textil, sammanpressad mot grov yta, detaljerad struktur, nära fokus, naturlig ljussättning.
    Skapa konto
Huset är från 1954

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.