Hej,
bifogat bild. Vad är det för "mutter" som jag ringat in?
Jag testade lätta väldigt lite på den och då spruta det ut vatten i glappet som blev, så skruva åt den igen.
Vattnet var alldeles svart och just den radiatorn funkar inte/blir ej varm. Har luftat alla radiatorer.
Dock när jag lättat på den muttern så spred sig lite värme i radiatorn, annars är det bara ventilhusetoch inkommande rör som är skållhett. Värmen fastnar där fast det är motionerat och fullt öppet. Så ville se vad som är bakom muttern 🤷♂️
MVH/flamur
bifogat bild. Vad är det för "mutter" som jag ringat in?
Jag testade lätta väldigt lite på den och då spruta det ut vatten i glappet som blev, så skruva åt den igen.
Vattnet var alldeles svart och just den radiatorn funkar inte/blir ej varm. Har luftat alla radiatorer.
Dock när jag lättat på den muttern så spred sig lite värme i radiatorn, annars är det bara ventilhusetoch inkommande rör som är skållhett. Värmen fastnar där fast det är motionerat och fullt öppet. Så ville se vad som är bakom muttern 🤷♂️
MVH/flamur
Muttern håller fast den kromade delen i radiatorn. Lossar du muttern rinner vattnet ut...
Det borde inte finnas något kring den muttern som stoppar upp flödet. Det är troligen själva ventilen under som kärvar på nåt vis.
Det borde inte finnas något kring den muttern som stoppar upp flödet. Det är troligen själva ventilen under som kärvar på nåt vis.
Tack! Okej så då får jag låta den sitta tillsvidare.useless skrev:
men av någon anledning så verkade vattnet rinna vidare när jag lossat den väldigt lite, typ ett kvarts varv så började svart vatten spruta ut. Så ytterst lite skruvat. Men ändå kröp värmen förbi ventilen efter det.
Jag tänker att något bäckat igen där inne så hade velat öppna och göra rent där på något sätt. Är det orimligt?
Även om ventilen kärvar så kommer det ut vatten om du öppnar muttern, det rinner då "baklänges" genom elementet.
Hur är stiftet där termostaten skall sitta? Löst eller går det att trycka in med en stor kraft? Det troligaste är att ventilen som termostaten skall påverka har fastnat under sommarsäsongen. Men med lite motion så brukar det släppa. Dra och tryck lite på stiftet så kan det släppa. Hjälper inte det så får man skruva lite försiktig på ventilmuttern men vara beredd på att det kommer vatten, brukar räcka med ett kvarts- till halvvarv så släpper ventilen. Om den inte gett upp helt....
Hur är stiftet där termostaten skall sitta? Löst eller går det att trycka in med en stor kraft? Det troligaste är att ventilen som termostaten skall påverka har fastnat under sommarsäsongen. Men med lite motion så brukar det släppa. Dra och tryck lite på stiftet så kan det släppa. Hjälper inte det så får man skruva lite försiktig på ventilmuttern men vara beredd på att det kommer vatten, brukar räcka med ett kvarts- till halvvarv så släpper ventilen. Om den inte gett upp helt....
Ska sägas att jag totaltrenoverat ett dödsbo som varit oskött senaste 10åren.R roli skrev:Även om ventilen kärvar så kommer det ut vatten om du öppnar muttern, det rinner då "baklänges" genom elementet.
Hur är stiftet där termostaten skall sitta? Löst eller går det att trycka in med en stor kraft? Det troligaste är att ventilen som termostaten skall påverka har fastnat under sommarsäsongen. Men med lite motion så brukar det släppa. Dra och tryck lite på stiftet så kan det släppa. Hjälper inte det så får man skruva lite försiktig på ventilmuttern men vara beredd på att det kommer vatten, brukar räcka med ett kvarts- till halvvarv så släpper ventilen. Om den inte gett upp helt....
Detta elementet har jag tryckt och dragit i den ventilpiggen förut samt torkade rent den, så nu glider den så enkelt att jag kan trycka in den med fingret och dra ut den igen (den glider ibland ut själv). Är den paj då eller ska det bete sig så?
Tusen tack för er hjälp. Jag provar skruva lite och se om den släpper.
I värsta fall: kan jag stänga av allt så det blir vakum och skruva bort helt och motionera samt rengöra ventilen?
I värsta fall 2: anlita vvs för att byta endast ventilen?
I värsta fall: kan jag stänga av allt så det blir vakum och skruva bort helt och motionera samt rengöra ventilen?
I värsta fall 2: anlita vvs för att byta endast ventilen?
På med hammaren på röret under termostathusetoch på den sexkanten som inringats, ingen termostat på då. Den är packboxen i ventilen som utåt och kanske under sommaren ( då helt stängd ) fastnat i stängt läge. Det är en klassiker på termostater ellement och lika på ventiler för golvvärme.F flamuren skrev:
Jag ber om ursäkt, men det är jättesvårt att tyda vad du skriver då jag inte kan ämnet.J jonaserik skrev:
Förstår jag dig korrekt att du vill att jag knackar med en hammare på termostathuset som jag ringat in?
Har en packbox i ventilen blivit för gammal som gör att det fastnar i stängt läge?
Har jag tolkat dig korrekt? 🤔
Ursäkta då. Ventilkäglan som sitter i ventilen, påverkas av pinnen och trycker den innåt, då stänger den. I termostaten är det en bulb som när den blir varm, utvidgas ( rätt temp i rummet ) och trycker in käglan. Under sommaren så är ventilen stängd normalt, varmt ute/inne och då kan käglan pressas mot sätet och kärva fast.
Därav ska termosten tas bort och knacka med hammaren på själva ventilens nederdel. Knackas det rakt på i ventilens riktning, lite hårt ( var inte rädd det håller ) så kan käglan släppa och ska gå ut själv. Lämpligt är att trycka ett antal ggr på pinnen då, för att få käglan att gå lätt. Helt i tiden med alla termostatventiler att dom kan kärva/fastna i stängt läge under sommaren.
Därav ska termosten tas bort och knacka med hammaren på själva ventilens nederdel. Knackas det rakt på i ventilens riktning, lite hårt ( var inte rädd det håller ) så kan käglan släppa och ska gå ut själv. Lämpligt är att trycka ett antal ggr på pinnen då, för att få käglan att gå lätt. Helt i tiden med alla termostatventiler att dom kan kärva/fastna i stängt läge under sommaren.
Jag tog bort packboxen och bankade rejält med en hammare på själva ventilen (ventilhuset) och då verkar den släppa på värme.
Det märkliga är att piggen/spindeln fortfarande inte fjädrar.
Jag har beställt en ny packbox så ska byta ut den i ett första test. Men att den inte fjädrar tillbaka måste väl bero på att spindels fjäder fastnat inne i ventilhuset?
Jag har inte vågat skruva ut den större skruven som packboxen sitter fast i - men jag skruvade något varv på den och skruva tillbaka den. Tänkte att det skulle massera fjädern.
Min sista "gör det själv" tanke är att stänga av tillförsel av varmvattnet vid pannan och alla radatiorer för att skapa ett vakum. Sen skruva ut den stora skruven som packboxen sitter i för att göra rent fjädern inne i ventilhuset. Är detta något man vågar göra eller kommer det komma litervis med vatten?
För att använda korrekt begrepp har jag kollat här: https://gds.se/spara-energi/uppvarmning/element/hur-fungerar-en-radiatortermostat
Kort och konkret: jag gissar att det är nr 7 och 8 på länken ovan som är problemet. Vågar jag fixa detta själv?
PS Kan nämnas att jag bor i en liten 3a markplan, med egen fjärrvärmepanna. Har 7st element totalt. Endast 1 som inte funkar klockrent.
Det märkliga är att piggen/spindeln fortfarande inte fjädrar.
Jag har beställt en ny packbox så ska byta ut den i ett första test. Men att den inte fjädrar tillbaka måste väl bero på att spindels fjäder fastnat inne i ventilhuset?
Jag har inte vågat skruva ut den större skruven som packboxen sitter fast i - men jag skruvade något varv på den och skruva tillbaka den. Tänkte att det skulle massera fjädern.
Min sista "gör det själv" tanke är att stänga av tillförsel av varmvattnet vid pannan och alla radatiorer för att skapa ett vakum. Sen skruva ut den stora skruven som packboxen sitter i för att göra rent fjädern inne i ventilhuset. Är detta något man vågar göra eller kommer det komma litervis med vatten?
För att använda korrekt begrepp har jag kollat här: https://gds.se/spara-energi/uppvarmning/element/hur-fungerar-en-radiatortermostat
Kort och konkret: jag gissar att det är nr 7 och 8 på länken ovan som är problemet. Vågar jag fixa detta själv?
PS Kan nämnas att jag bor i en liten 3a markplan, med egen fjärrvärmepanna. Har 7st element totalt. Endast 1 som inte funkar klockrent.
Redigerat:
Klicka här för att svara

