Idag hävdar ALLA att man ska lägga dräneringsrör i en singelbädd och mellan singel och omgivande mark ska en fiberduk läggas för att inte dräneringen ska täppas igen av små partiklar.
Men är fiberduken så bra egentligen ?
Tanken är ju att duken fungerar som ett filter, men alla vet ju hur ett filter som aldrig rengörs blir :
Det är alltså bara en tidsfråga innan fiberduken sätts igen och det inte längre kan rinna in vatten i den fina singelbädden. Singlet och dräneringsröret kommer nog att klara sig väldigt länge, men kommer det att rinna något vatten i röret ?
Det kanske är bättre att skippa duken och låta singlet fungera som filter med betydligt större kapacitet att ta upp småpartiklar?
Tanken är ju att duken fungerar som ett filter, men alla vet ju hur ett filter som aldrig rengörs blir :
Det kanske är bättre att skippa duken och låta singlet fungera som filter med betydligt större kapacitet att ta upp småpartiklar?
Det du skriver är sant. Men du kommer få andra svar av teoretiker.Ubbe skrev:Idag hävdar ALLA att man ska lägga dräneringsrör i en singelbädd och mellan singel och omgivande mark ska en fiberduk läggas för att inte dräneringen ska täppas igen av små partiklar.
Tanken är ju att duken fungerar som ett filter, men alla vet ju hur ett filter som aldrig rengörs blir :Det är alltså bara en tidsfråga innan fiberduken sätts igen och det inte längre kan rinna in vatten i den fina singelbädden. Singlet och dräneringsröret kommer nog att klara sig väldigt länge, men kommer det att rinna något vatten i röret ?
Ett område (rätt stort, flertal villor) i närheten där jag bor fick planeras om efter att fiberduken hade agerat som "stoppfilter". De plockade helt enkelt bort duken och dräneringen funkade igen.
Håller med bitvis.
Därför gjorde jag som så att jag la lite grus,duk dränslang och lite mer grus i en korv och sen fyllde jag runt korven med mer grus. Nu ska det väl finnas nånstanss där det är öppet för vattnet
Därför gjorde jag som så att jag la lite grus,duk dränslang och lite mer grus i en korv och sen fyllde jag runt korven med mer grus. Nu ska det väl finnas nånstanss där det är öppet för vattnet
ingen duk!!!! jag jobbar med det här!!!har varit med om att gräva upp igen,och ta bort skiten!!det e ett nytt dumt påfund!!
Om det är så att fiberduken är till nackdel har jag stora problem.
Jag har lagt dränering med fiberduk runt på ett flertal väldigt svåråkommliga ställen
Men visst jag har också funderat på om detta med fiberduk är så bra just för att filten kan sättas igen. Men man gör som man blir tillsagd.
Min förklaring till mig själv varför fiberduken är bra är att den yta som ligger ann mot jorden och som vattnet rinner in igenom ökar väldigt mycket med en fiberduk.
Dränering grus: Ytan som ligger an mot jorden är ju hålrummet mellan stenarna. där kan vattnet infiltrera men detta kommer med tiden fyllas med jord och ytan som dränerar blir mindre och mindre ju närmare dräneringen man kommer med tiden.
Med en fiberduk kommer infiltrationsytan alltid var stor även om fiberduken blir tätare med åren. (den blir troligen aldrig helt tät)
Jag tror en fiberduk är att föredra.
Å andra sidan om det inte kommer in skit i dränering kommer den alltid vara ren dvs det lägger sig inget golv i röret och då kommer dräneringen att fungera som ett långt vattenspridarrör tills marken är mättad runt hela röret i hela dess längd. (om man inte använder de nya dräneringsrören med en (slitts/stigdel/ T) i mitten (några vet nog vilka dräneringsrör jag pratar om.)
Man blir ju lite kollrig.
Jag har lagt dränering med fiberduk runt på ett flertal väldigt svåråkommliga ställen
Men visst jag har också funderat på om detta med fiberduk är så bra just för att filten kan sättas igen. Men man gör som man blir tillsagd.
Min förklaring till mig själv varför fiberduken är bra är att den yta som ligger ann mot jorden och som vattnet rinner in igenom ökar väldigt mycket med en fiberduk.
Dränering grus: Ytan som ligger an mot jorden är ju hålrummet mellan stenarna. där kan vattnet infiltrera men detta kommer med tiden fyllas med jord och ytan som dränerar blir mindre och mindre ju närmare dräneringen man kommer med tiden.
Med en fiberduk kommer infiltrationsytan alltid var stor även om fiberduken blir tätare med åren. (den blir troligen aldrig helt tät)
Jag tror en fiberduk är att föredra.
Å andra sidan om det inte kommer in skit i dränering kommer den alltid vara ren dvs det lägger sig inget golv i röret och då kommer dräneringen att fungera som ett långt vattenspridarrör tills marken är mättad runt hela röret i hela dess längd. (om man inte använder de nya dräneringsrören med en (slitts/stigdel/ T) i mitten (några vet nog vilka dräneringsrör jag pratar om.)
Man blir ju lite kollrig.
Har det någon betydelse om det är sand i botten eller som i mitt fall, kompakt blålera när man ska avgöra om man ska använda fiberduk eller inte ? Är risken mindre för igenslamning i något av fallen eller är det fyllnadsmassan närmast dräneringslagret som avgör ?
Vad är egentligen problemet om fiberduken skulle bli igentäppt?
Huvudfunktionen hos fiberduken är väl inte att släppa igenom vatten utan snarare att inte släppa igenom små partiklar som kan äventyra den dränerande funktionen hos grus/isodränskivor. Det jobbet gör den väl lika bra igensatt som oigensatt?
Och nnanför fiberduken funkar ju omhändertagandet av kondenserad fukt oavsett hur igensatt fiberduken är.
Eller?
-h
Huvudfunktionen hos fiberduken är väl inte att släppa igenom vatten utan snarare att inte släppa igenom små partiklar som kan äventyra den dränerande funktionen hos grus/isodränskivor. Det jobbet gör den väl lika bra igensatt som oigensatt?
Och nnanför fiberduken funkar ju omhändertagandet av kondenserad fukt oavsett hur igensatt fiberduken är.
Eller?
-h
Om man skulle lägga fiberduk endast under dräneringsröret då, vatten både uppifrån och under plattan skulle ju dräneras bra då, oavsett om duken har blivit täppt.
Jag vet inte om det är risk att jordlager ovanifrån sipprar ner och täpper igen dräneringen.
Se min lite halvtaffliga bild.
Jag vet inte om det är risk att jordlager ovanifrån sipprar ner och täpper igen dräneringen.
Se min lite halvtaffliga bild.
Nej strunta inte i fiberduken.
Vik över den med ca 100 mm singel runt drän.röret.
Fiberduken skall skydda singlet, dräneringsröret från att slamma/sättas igen.
Det är inte meningen att ytvattnet skall rinna ner i dräneringslagret. Dräneringslager och slang skall skydda grunden från vatten som kommer i marken.
Vik över den med ca 100 mm singel runt drän.röret.
Fiberduken skall skydda singlet, dräneringsröret från att slamma/sättas igen.
Det är inte meningen att ytvattnet skall rinna ner i dräneringslagret. Dräneringslager och slang skall skydda grunden från vatten som kommer i marken.