Vi vill att vår häck ska bli ca 3 meter längre och dölja ett ruttet plank vi sen ska ta bort. Försökte göra lite sticklingar men de dog allihopa så tänkte köpa lite större plantor och sätta istället. Därför skulle jag behöva veta vad detta är för typ av häck egentligen? Jag tror det är Aronia liguster kanske? På våren är det vita blommor och slutet av sommaren små mörkblå/svarta bär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Du planterar den på hösten (oktober-november) eller på våren (april-maj) och får då barrotade plantor i bunt om 10. De kostar kring 40 kr styck.F Fideliox skrev:
Exempel:
https://hortogreen.com/liguster-haeck/691-ej-vintergron-liguster-h-10-pack.html
Du kan ju också göra ett nytt försök med sommarsticklingar. Avvakta den här värmevågen och ta skott av årets nytillväxt nästa vecka när regnen är tillbaka. Sätt i sandblandad mulljord i tråg (t ex plastlådor från IKEA eller någon annan discounter. Du behöver täcka så att de inte torkar ut, en genomskinlig plastlåda upp och ned på en annan av samma modell är en enkel lösning. Ställ så att solen aldrig når lådorna för då dör plantorna. T ex norr om huset. Du kan köpa rotningshormon på nätet för att öka sannolikheten att lyckas.
Men detta tar ju längre tid än att köpa färdiga två-treåriga plantor.
Så kanske mitt misstag var för mycket sol, haft dem i halvskugga men kanske var för mycket. Tack, jag ska prova igen annars får jag köpa!Claes Sörmland skrev:
Du kan ju också göra ett nytt försök med sommarsticklingar. Avvakta den här värmevågen och ta skott av årets nytillväxt nästa vecka när regnen är tillbaka. Sätt i sandblandad mulljord i tråg (t ex plastlådor från IKEA eller någon annan discounter. Du behöver täcka så att de inte torkar ut, en genomskinlig plastlåda upp och ned på en annan av samma modell är en enkel lösning. Ställ så att solen aldrig når lådorna för då dör plantorna. T ex norr om huset. Du kan köpa rotningshormon på nätet för att öka sannolikheten att lyckas.
Det är väl också lite i senaste laget för sommarsticklingar. Men jag har en granne som gillar sticklingar och ibland lyckas hon och ibland inte. Lite tur med vädret underlättar ju.F Fideliox skrev:
Jag har bara stuckit aronia (den starkväxande som idag kallas för slånaronia) och jag tror inte jag fick liv i mer än 10-20% av sticklingarna. Det var länge sen nu står de här som stora buskar som en del av en blandhäck mot naturmarken. Lite kul att ha förökat dem själv från grannens häck. Och just de ja, smällspirea har jag rotat sticklingar av, det var verkligen lätt.
Varför köpa dyra plantor, när ni kan göra egna med massor av rötter, som kan sättas direkt i jord och växer bra. Den här är lite kort, men det går att få en hum om hur man gör. Går bra med en PET-flaska som botten skärs av och sen skärs ett snitt på längden. Flaskan sätts runt en stamdel där barken har tagits bort en bit. Flaskan tejpas ihop runt lillstammen och fylls med jord. Bra att sätta en svart plast runt flaskan så inte ev rötter blir brända av solen. Allt vattnas så det blir riktigt blött och hålls efter. Efter ca 40 - 45 dygn är det en massa rötter i flaskan, bara öppna lite på plasten och se om den är full. Är flaskan full med rötter, kapas grenen några centimeter under där skalning av barken gjorts. Sen bara gräva en grop och ha vanlig köpjord till nedsättning. Hela paket med rötter sätts ner ca 5 cm under markytan.
Allt detta fungerar utmärkt, har själv gjort detta och det går att göra med nästan alla växter som är träiga.
Allt detta fungerar utmärkt, har själv gjort detta och det går att göra med nästan alla växter som är träiga.
Tycker också sticklingar är knepigt. Om man inte passar dem minutiöst är det snabbt kört.F Fideliox skrev:
Mycket enklare att göra avläggare, dvs. istället för att klippa av sticklingen låter du grenen sitta kvar på busken, skrapar fram lite av det gröna under barken, böjer ned den i marken eller en kruka och fäster den på lämpligt sätt. Nackdelen är så klart att det måste ske i direkt anslutning till busken.
Eller som @jonaserik s tips, flytta jorden till grenen. Finns särskilda rotningsbollar för ändamålet.
Liguster är en av de lättaste häckar att föröka. 15 cm stickling - riv helst av vid grenklyka så att det blir liten klack. Stoppa ner i torv/sandblandad jord 10 cm utan blad. De översta 5 cm behålls bladen. Placera skyddat på husets norrsida. Håll fuktigt. Ev skydd mot blåst. Jag brukar bara sätta dem i en snickrad 10/15 cm hög träram (då jag vet var de är). Om det gäller norra delen av vårt land kan det vara vettigt skydda dem med torra löv under vintern.
Jag drar av en klack som yonna säger och sticker ner i potatislandet. Har aldrig fört nån vettig statistik för jag brukar ändå få mer än jag behöver men gissar att mer än 80 procent tar sig.
Sticklingarna jag tog i slutet av maj.Claes Sörmland skrev:
Det är väl också lite i senaste laget för sommarsticklingar. Men jag har en granne som gillar sticklingar och ibland lyckas hon och ibland inte. Lite tur med vädret underlättar ju.
Jag har bara stuckit aronia (den starkväxande som idag kallas för slånaronia) och jag tror inte jag fick liv i mer än 10-20% av sticklingarna. Det var länge sen nu står de här som stora buskar som en del av en blandhäck mot naturmarken. Lite kul att ha förökat dem själv från grannens häck. Och just de ja, smällspirea har jag rotat sticklingar av, det var verkligen lätt.
Coolt, kanske ger det ett försök!J jonaserik skrev:Varför köpa dyra plantor, när ni kan göra egna med massor av rötter, som kan sättas direkt i jord och växer bra. Den här är lite kort, men det går att få en hum om hur man gör. Går bra med en PET-flaska som botten skärs av och sen skärs ett snitt på längden. Flaskan sätts runt en stamdel där barken har tagits bort en bit. Flaskan tejpas ihop runt lillstammen och fylls med jord. Bra att sätta en svart plast runt flaskan så inte ev rötter blir brända av solen. Allt vattnas så det blir riktigt blött och hålls efter. Efter ca 40 - 45 dygn är det en massa rötter i flaskan, bara öppna lite på plasten och se om den är full. Är flaskan full med rötter, kapas grenen några centimeter under där skalning av barken gjorts. Sen bara gräva en grop och ha vanlig köpjord till nedsättning. Hela paket med rötter sätts ner ca 5 cm under markytan.
[media]
Mina föräldrar har tidigare förökat bärbuskar genom att böja ner en gren i jorden bara så har den rotat sig sen. Är väl samma princip typ.
Vi har även några "uppstickare" på utsidan av häcken som jag tänkt försöka transplantera om men de räcker nog inte.
Logga in
Skapa konto
Den här "bullen" är ca 80x200x600 cm och är mitt misslyckade försök till framtida ny häck (på annan plats). Sticklingar i träram som, när de rotat sig, sattes här huller-om-buller i överbliven slänt för att växa till sig. Jag fyllde slänten med torvblock för att de små plantorna skulle må gott ... När jag efter något år skulle flytta dem till en framtida häck gick det inte att gräva då rötterna fastnat som i en matta.
"Bullen" får tas bort den dag jag fått tag på ngn med grävmaskin ...
Med andra ord: ligustersticklingar djungelväxer lätt.
Nu har vi börjat få lite rötter med denna metoden. Ska nog ge det några veckor till bara och sen prova plantera ut dom. 😃J jonaserik skrev:Varför köpa dyra plantor, när ni kan göra egna med massor av rötter, som kan sättas direkt i jord och växer bra. Den här är lite kort, men det går att få en hum om hur man gör. Går bra med en PET-flaska som botten skärs av och sen skärs ett snitt på längden. Flaskan sätts runt en stamdel där barken har tagits bort en bit. Flaskan tejpas ihop runt lillstammen och fylls med jord. Bra att sätta en svart plast runt flaskan så inte ev rötter blir brända av solen. Allt vattnas så det blir riktigt blött och hålls efter. Efter ca 40 - 45 dygn är det en massa rötter i flaskan, bara öppna lite på plasten och se om den är full. Är flaskan full med rötter, kapas grenen några centimeter under där skalning av barken gjorts. Sen bara gräva en grop och ha vanlig köpjord till nedsättning. Hela paket med rötter sätts ner ca 5 cm under markytan.
[media]
Vet inte hur tillförlitligt detta är https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/planter-liguster/
Ska man verkligen gödsla i början? Dom växer inte ihjäl sig?
Redigerat: