Bytte nyligen till en ny diskmaskin från ikea, Söderboda. Nu efter ett tag får metall fläckar som på bilderna, lite även på glas. Maskin inställd efter vårt vattens hårdhet och funkat fint i en dryg månad. Inget vi varit med om med tidigare diskmaskiner. Får kontakta service på måndag men kanske någon här har idé?

• Fläckiga metallföremål i diskmaskin från Ikea Söderboda, visar missfärgningar som uppstått efter en månads användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallföremål med fläckar efter att ha tvättats i diskmaskinen, lagt på en gråprickig yta.
    Skapa konto
  • Metallbunken har fläckar och repor; en disksvamp ses i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Glas med suddiga metallfläckar efter diskning i ny diskmaskin från Ikea Söderboda.
    Skapa konto
Farstatjej90
Kalk? Du använder salt i maskinen eller?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kalk? Du använder salt i maskinen eller?
Har salt i och inställt för det vatten vi har. Kommer testa med ett värde lägre och ett värde högre.

Farstatjej90
Om du tar den där skålen och häller i vatten med citronsyra och låter stå över natten så ska fläckarna försvinna om det är kalk.

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Vad använder du för maskindiskmedel?
Vilket program använder du, finns olika temperatur och kanske "eco"?

vad har ni för hårdhet på vattnet ?

förbrukas salt i maskinen (dvs att det faktiskt minskar och så småningom tar slut)

i så fall skulle jag prova ett snäpp högre inställningen för avhärdningen, räcker inte det och det inte blir bättre efter halvdussinet diskar, ett snäpp till.

M mbn skrev:
Har salt i och inställt för det vatten vi har. Kommer testa med ett värde lägre och ett värde högre.
du kommer inte märka någon skillnad snabbt om du ändrar dessa värden då de bara ändrar tiden mellan regenereringarna

Har du aktiverat multitablett? i såfall avaktivera denna
vad har du för spolglans? prova med 24% ättika

returen returen skrev:
du kommer inte märka någon skillnad snabbt om du ändrar dessa värden då de bara ändrar tiden mellan regenereringarna

Har du aktiverat multitablett? i såfall avaktivera denna
vad har du för spolglans? prova med 24% ättika
Finns inte inställningar för vilken tablett man använder, vad jag hittat. Vi har 5.9 på vattnets hårdhet och har inte på andra maskiner behövt meka med värdet. Valde det som medelhårt och då andra steget på maskinens inställning. Nu testar jag på lägsta vilket innebär ingen regenerering av saltet som jag tolkar inställningen då borde det ju väl omgående inte ges salt. Det som sitter på kan skrapas bort med nageln och med en skursvamp. Misstänker mer och mer att maskinen skickat ut för mycket salt.

X xxargs skrev:
vad har ni för hårdhet på vattnet ?

förbrukas salt i maskinen (dvs att det faktiskt minskar och så småningom tar slut)

i så fall skulle jag prova ett snäpp högre inställningen för avhärdningen, räcker inte det och det inte blir bättre efter halvdussinet diskar, ett snäpp till.
5.9 i hårdhet

BirgitS
M mbn skrev:
5.9 i hårdhet
Mjukt vatten, först över 6,5 räknas det som medelhårt.

Skulle mycket väl kunna räcka med "kombitablet", utan något mera. Vi har 5 och använder bara sådan.
Samt kör vår disk i 65 grader och Yes Ultra, enkelt och bra för oss.
Frågade tidigare vad ts använde för medel men inget svar!

M mbn skrev:
5.9 i hårdhet
med 5,9 i hårdhet skall du inte använda salt! öht!

det är då snarare diskmedelsrester du har på diskgodset

salt skall inte kunna komma in i diskprocessen i såfall har du fel i saltbehållaren eller systemet runikring

smaka på glaset så märker du om det är salt eller diskmedel

• Gilla
jawen
  • Laddar…
returen returen skrev:
med 5,9 i hårdhet skall du inte använda salt! öht!

det är då snarare diskmedelsrester du har på diskgodset

salt skall inte kunna komma in i diskprocessen i såfall har du fel i saltbehållaren eller systemet runikring

smaka på glaset så märker du om det är salt eller diskmedel
Japp vårt värde är ju på gränsen men kollar på information från vattenleverantör som klassar det som medelhårt och i instruktioner från tillverkare står det att det motsvarar lägsta inställningen för saltgenerering. Nu testar jag med läget helt utan saltgenerering. Vi kör alltid med multitabletter och för tillfället har vi ”finish powerball”. Som sagt har disken varit ok i typ en månad för att nu plötsligt bli fläckig. Tillägger att vi har haft en handfull olika diskmaskiner under de senaste 25 åren i olika boenden, utan att ens behöva bry oss om inställningar i någon större utsträckning.
Nu får det bli några gånger för utvärdering.
Jag smakade på det igår men kom fram till att det smakar inget.

Kolla så att du inte har varmvatten inkopplat till maskinen. De nya maskinerna och diskmedel vill ha kallt vatten till sköljningen.

Dessutom kan du ha mer kalk i varmvattnet om din varmvattenberedare har mycket kalkavlagringar i sig.

M mbn skrev:
Japp vårt värde är ju på gränsen men kollar på information från vattenleverantör som klassar det som medelhårt och i instruktioner från tillverkare står det att det motsvarar lägsta inställningen för saltgenerering. Nu testar jag med läget helt utan saltgenerering. Vi kör alltid med multitabletter och för tillfället har vi ”finish powerball”. Som sagt har disken varit ok i typ en månad för att nu plötsligt bli fläckig. Tillägger att vi har haft en handfull olika diskmaskiner under de senaste 25 åren i olika boenden, utan att ens behöva bry oss om inställningar i någon större utsträckning.
Nu får det bli några gånger för utvärdering.
Jag smakade på det igår men kom fram till att det smakar inget.
ja det är ju det du kan göra men det tar ett tag innan du märker nån skillnad

Om det nu skulle vara kalk ändå så har du fel på avhärdaren och skall reklamera
för när jonbrytarmassan skall regenereras med saltlösningen så rinner kalk och salt ut i brunnen där pumpen tar ut det direkt, sen sköljs kalket bort med ytterligare vatten intag och rejekten pumpas ut med en gång
Nu skall det inte vara något kvar men är det detta....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.