Vårt hus från 1938 har stående plankstomme, ca två tum tjocka och spontade plank.
Ytterväggar är ju generellt sett bärande men det betyder inte att lasten på dem är så stor om den fördelas på längre räckvidd av ovanpå liggande bjälklag. I alla fall inte gavelväggarna.
Hur stor öppning vill du göra?
Har du bättre översiktsbilder och eventuellt någon ritning på huset?