18 035 läst ·
83 svar
18k läst
83 svar
Vad använder du för mask?
Det handlar nog snarare om att man inte får sälja produkter som inte är CE-märkta. Äger man redan en sådan mask så lär det inte vara några problem att använda den, problemet är möjligen reservdelar.AndersMalmgren skrev:
Jag bestämde mig dock för att köra på en Sundströms SR200, vi får se när den dyker upp men förhoppningsvis får jag bättre förslutning på den.
Har du fått testa en Sundströms SR200 mask och uppfattningen är att förseglingen runt ansiktet är mycket bra, trycktestet ger en bra känsla av täthet. Problemet är dock att så snart man riktar ansiktet lite nedåt så tappar den försegling vid innerdelen, närmare bestämt vid ögonen. Detta medför att man känner utandningsluften över ögonen. Förutom att det är störande kan jag tänka mig att det kan leda till imma på glaset?
Hur uppfattar ni helmasker? Blir det perfekt förslutning även på innerdelen under rörelse?
Hur uppfattar ni helmasker? Blir det perfekt förslutning även på innerdelen under rörelse?
Med min skyddsmask 90 - ja. Helt perfekt försegling. Problemet är ju dock det där med CE-märkningen. Då den saknas medför detta tyvärr radon, asbest, dolda fel, att grannen sågar ned träd på min tomt eller ställer till med annat ofog samt att gummimuffarna på mina avloppsrör kalvar om jag inte använder Glidex.
Redigerat:
Har 2st Sundström SR100 med bara P3 och P3/gasfilter och användt båda längre stunder och aldrig fått någon skit som åkt igenom och hamnat i näsan, händer det är något fel.
Dom är i mitt tycke okej men efter längre användning så blir det (iallafall för mig) mycket vätska i masken pga utandningsluften så det kan droppa från den vid längre användning och när utandningsventilerna blir blöta så blir utandningsmotståndet tyngre också.
Inandningsmotståndet med helt nytt filter upplever jag som godkänt.
En negativ aspekt är att SR100 tillsammans med skyddsglasögon gör att det immar igen ganska fort om man inte är ute och det är något jag stört mig på.
Köpte därför en mask från 3M 7500 serien och är mycket nöjd.
Kan konstatera att in/utandningsmotståndet är avsevärt bättre och den sitter fastspänd mycket bättre vilket gör att den går att ha flera timmar utan att bli obekväm. Masken är även i silikon och inte gummi som i 6000 serien vilket gör att den omsluter bättre och är skönare. Utandningsventilen pekar även rakt ned vilket är ett stort plus för man kan ha skyddsglasögon utan att det blir imma på insidan.
Blir inte blött i masken eller tyngre att andas även efter längre användning.
Priset för ett startkit är ca 1000kr så ungefär dubbla mot SR100.
SR100 är bra och mycket mycket bättre än inget skydd men 3M 7500 är bättre på många punkter.
Dom är i mitt tycke okej men efter längre användning så blir det (iallafall för mig) mycket vätska i masken pga utandningsluften så det kan droppa från den vid längre användning och när utandningsventilerna blir blöta så blir utandningsmotståndet tyngre också.
Inandningsmotståndet med helt nytt filter upplever jag som godkänt.
En negativ aspekt är att SR100 tillsammans med skyddsglasögon gör att det immar igen ganska fort om man inte är ute och det är något jag stört mig på.
Köpte därför en mask från 3M 7500 serien och är mycket nöjd.
Kan konstatera att in/utandningsmotståndet är avsevärt bättre och den sitter fastspänd mycket bättre vilket gör att den går att ha flera timmar utan att bli obekväm. Masken är även i silikon och inte gummi som i 6000 serien vilket gör att den omsluter bättre och är skönare. Utandningsventilen pekar även rakt ned vilket är ett stort plus för man kan ha skyddsglasögon utan att det blir imma på insidan.
Blir inte blött i masken eller tyngre att andas även efter längre användning.
Priset för ett startkit är ca 1000kr så ungefär dubbla mot SR100.
SR100 är bra och mycket mycket bättre än inget skydd men 3M 7500 är bättre på många punkter.
Bra information! Men hur kan dina skyddsglasögon bli immiga med en SR100? Jag har jobbat heldagar inomhus med glasögon och SR100 men aldrig varit med om imma merän när masket suttit dåligt runt näsbryggan. Utventilerna släpper luft 365 grader och sitter längst ner. De e inte så att förslutningen blivit dålig vid näsbryggan?
Du har helt rätt i att det kan bli lite vädska i masken efter intensivt jobb, har fåttt uppfattningen att detta sker i alla masker men tydligen inte! Kanske är det ändå 3M man ska ha
Jo ventilerna blir något tyngre när de blir blöta, dock inget som jag upplevt som ett problem. Det kan låta lite roligt när man pratar dock.
Du har helt rätt i att det kan bli lite vädska i masken efter intensivt jobb, har fåttt uppfattningen att detta sker i alla masker men tydligen inte! Kanske är det ändå 3M man ska ha
Jo ventilerna blir något tyngre när de blir blöta, dock inget som jag upplevt som ett problem. Det kan låta lite roligt när man pratar dock.
När det gäller SR200 masken så efter lite mer justering så sitter den faktiskt helt okay men den har fortfarande en tendens att släppa lite vid näsbryggan om man riktar huvudet kraftigt ned. Ska höra med Sundströms om detta är ett problem. Kan ju vara så att Sundströms masker inte passar mig helt 100, det tråkiga är att man generellt inte kan veta om en mask passar förrens man faktiskt köpt den, det kan med andra ord bli dyrt om man inte har universal ansikte 
Okay, då är jag här igen med en mer allmän fråga. Sundström menar på att trycktestet som man gör för att kontrollera förseglingen ska göras i 10 sekunder.
Så om du sätter på dig din mask, håller för porten och andas in så att det blir vakuum och sen håller andan i 10 sekunder, håller masken samma vakuum hela tiden?
Tidigare har jag bara gjort ett snabbt vakuumtest, nu när jag utökar det till 10 sek så tappar både halvmasken och helmasken gradvis vakuum tryck under de 10 sekunderna. Spontant kan jag tycka att om förseglingen är korrekt så ska inte vakuumtrycket förändras.
Så om du sätter på dig din mask, håller för porten och andas in så att det blir vakuum och sen håller andan i 10 sekunder, håller masken samma vakuum hela tiden?
Tidigare har jag bara gjort ett snabbt vakuumtest, nu när jag utökar det till 10 sek så tappar både halvmasken och helmasken gradvis vakuum tryck under de 10 sekunderna. Spontant kan jag tycka att om förseglingen är korrekt så ska inte vakuumtrycket förändras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sundströms helmask, nyligen inköpt.
SR 200 PC
https://www.srsafety.se/produkter/halv-helmask-2359/sr-200-pc-h01-1212.html
Tredje eller fjärde dagen jag använder masken nu. Testar som vanligt så det är tätt med att hålla för insuget och dra in. Märker direkt det är otätt och tror det är nån rem mellan.
När jag tar av den ser jag istället en stor reva, har inte en aning om hur den uppstått.
Kan inte svära på att jag inte är skyldig, även om jag absolut inte kan förstå hur. Ska de inte tåla lite? Trodde dessa var sådana som användes även av proffs.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden