18 066 läst ·
83 svar
18k läst
83 svar
Vad använder du för mask?
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det måste vara tätt hela vägen runt. När man andas in dras luft genom ögondelen på sin väg in till näsdelen. Om det läcker vid glasögonen fungerar inte masken.I Ironside skrev:
Syddsmask 90 har ju glasögon utan skalmar för de som är glasögonbärare. De fästs mellan glasen på insidan med ett snäppfäste. Har inte sett några civila masker med lösningen. Kanske går att bygga något eget fiffigt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Helmask är ju vanligen säkrare än halvmask om man jobbar i en miljö som man inte vill få i sig. Halvmask är ju inte lika lämplig t.ex vid asbestsanering eller otrevliga gaser. Att ha luft pysande vid glasögonskalmarna eller någon annanstans vill man ju inte ha då.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Låter som att det är linser som gäller om jag ska köra med helmask. Nackdelen med det är såklart att man kommer föredra att använda halvmasken fram tills att man MÅSTE använda helmasken.
Jo jag har sett att man erbjuder hållare för glasögon utan skalmar, även 3M har detta men det känns som en krystad lösning, iallafall för mig som faktiskt kan använda linser.
Ni säger att luften man andas in går igenom glasdelen för att hålla imman borta, hur fungerar detta egentligen? Ingång och utgång för luft sitter längst ner vilket borde betyda att det måste finnas kanaler i masken som transporterar runt luften?
Jag får väll fundera lite på detta, en helmask är inte dumt att ha men det ser inte ut att bli ett perfekt val. Lutar lite mer åt 3M masken isåfall eftersom Sundströms inte är perfekt. Alltså Sundströms masken är inte dålig, men uppenbarligen läcker den en aning trotts att man bytt delar och fått den kontrollerad så då får jag anta att den inte passar mitt ansikte helt perfekt. Annars hade jag kört vidare på Sundströms.
Jo jag har sett att man erbjuder hållare för glasögon utan skalmar, även 3M har detta men det känns som en krystad lösning, iallafall för mig som faktiskt kan använda linser.
Ni säger att luften man andas in går igenom glasdelen för att hålla imman borta, hur fungerar detta egentligen? Ingång och utgång för luft sitter längst ner vilket borde betyda att det måste finnas kanaler i masken som transporterar runt luften?
Jag får väll fundera lite på detta, en helmask är inte dumt att ha men det ser inte ut att bli ett perfekt val. Lutar lite mer åt 3M masken isåfall eftersom Sundströms inte är perfekt. Alltså Sundströms masken är inte dålig, men uppenbarligen läcker den en aning trotts att man bytt delar och fått den kontrollerad så då får jag anta att den inte passar mitt ansikte helt perfekt. Annars hade jag kört vidare på Sundströms.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Har du skägg? Det funkar inte ska sägas. Eller funkar och funkar... Det kommer läcka beroende på. Det är väl lite skitsamma om man slipar trä eller nåt men håller man på med asbest, mdf, vinkelslip, isolering, virus osv så är det säkrast att vara slätrakad eller ha mustasch (av vilket det sistnämnda oftast är jättetufft men har svinlåg WAF). Det går också att smörja skägget med t ex vaselin där masken sluter tätt om det är kortare.I Ironside skrev:
Redigerat:
Favoritmaskerna:
Den vänstra, Interspiro divator II är som synes ingen filtermask, men finns i en filtermask byggd på samma stomme. Hade en sådan förut som tyvärr gett upp på grund av ålder. Interspiro divator, Spiromatic och QS är de masker jag använder absolut mest. Mycket sköna. Men ingen med filter.
Skyddsmask 90 kommer som god tvåa. Bra med filtret på sidan. Mindre risk att masken glappar från ansiktet på grund av att man slår i filtret i något.
Interspiro har glasögonhållare för vanliga glasögon i alla sina masker så vitt jag vet. Ett par öglor som man trär i skalmarna i och sedan viker man in skalmarna. Vet inte hur bra det funkar. Har inte glasögon själv.
Öglan är vid min tumme.
Interspiros helmask för filter heter idag Respire.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vänstra, Interspiro divator II är som synes ingen filtermask, men finns i en filtermask byggd på samma stomme. Hade en sådan förut som tyvärr gett upp på grund av ålder. Interspiro divator, Spiromatic och QS är de masker jag använder absolut mest. Mycket sköna. Men ingen med filter.
Skyddsmask 90 kommer som god tvåa. Bra med filtret på sidan. Mindre risk att masken glappar från ansiktet på grund av att man slår i filtret i något.
Interspiro har glasögonhållare för vanliga glasögon i alla sina masker så vitt jag vet. Ett par öglor som man trär i skalmarna i och sedan viker man in skalmarna. Vet inte hur bra det funkar. Har inte glasögon själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öglan är vid min tumme.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Någonstans i gömmorna har jag en Divator. Det är över 20 år sedan den fick ett dopp.PNO skrev:
Favoritmaskerna:
[bild]
[bild]
Öglan är vid min tumme.
Nu har jag aldrig skägg direkt men precis som du sa Sundströms att man skulle vara nyrakad så jag gjorde en del test med det, tog även på kräm vid försegligen men ändå fick jag sot i näsan.Fulkemisten skrev:
Har du skägg? Det funkar inte ska sägas. Eller funkar och funkar... Det kommer läcka beroende på. Det är väl lite skitsamma om man slipar trä eller nåt men håller man på med asbest, mdf, vinkelslip, isolering, virus osv så är det säkrast att vara slätrakad eller ha mustasch (av vilket det sistnämnda oftast är jättetufft men har svinlåg WAF). Det går också att smörja skägget med t ex vaselin där masken sluter tätt om det är kortare.
Egentligen tror jag det blir ganska svårt för mig att återskapa detta nu när pelletspannan är bytad(tack och lov). Byggdamm kan såklart vara svart men oftast är det klart ljusare i mitt fall så då är det också svårare att se. Även om sot är så pass fint så är det svartare än svart så det syns ganska tydligt.
Det är egentligen mycket sällan som masken glipar så att man känner att det drar kallt.
Jag får fundera över vad jag tror kan passa mig men kommer högst troligt inte köpa Sundströms igen. Det är bra masker, utan tvekan men det finns en risk att de faktiskt inte passar mitt ansikte perfekt.
Skyddsmask 90 har jag tittat lite på, den verkar kosta runt 2000 kr, dock ganska svår att hitta? Någon sa i annan tråd att vissa filter för krigsmasker inhåller asbest för att det är väldigt effektivt på att filtrera.PNO skrev:
Favoritmaskerna:
[bild]
[bild]
Öglan är vid min tumme.
Hur är det med Skyddsmask 90 ser man bra i den? Kan man byta glasen om de skulle bli repiga? Är det Sundströms filter man bör använda? De har en adapter om jag förstod rätt.
Täthetstest. Håll för intaget på filtret med handflatan så det sluter helt tätt och andas in hårt, drar det då någonstans så är det no go. Jag tror att problemet med Sundströms och andra helmasker är att de bara har fyra remmar till skillnad från försvarets sex.I Ironside skrev:
Skyddsmask 90 är inte CE märkt och borde därför inte finnas till salu på den civila marknaden. Härom året pratades det om att återuppta tillverkningen och modernisera masken en smula och CE märka den. Tror det var polisen och MSB eller något sådant som låg bakom. Vet inte hur det slutade och huruvida de nya maskerna kan tänkas komma ut på allmänna marknaden.
Skyddsmask 90 har standard filtergänga och funkar därmed med alla civila filter med gänga. I stort sett alltid finns det ett bättre anpassat filter än universalfilterna som filter 90 och NATO filtret. Sundströmsfilter passar också med adapter. Det går givetvis lika bra med adaptern i alla andra masker med gänga. Det var så jag gjorde i min hädangångna Interspiro filtermask också.
90 masken är arbetsutrustning och inget jag använder privat i normala fall. Glasen är av plast, så de är relativt repkänsliga. Vet inte om de går att byta, men det lär inte finnas några nya glas att köpa ändå om inte tillverkningen återupptas.
För min egen del blir det nog en ny Respire-mask snart. Såg den till vettigt pris (drygt 200€) i en tysk webbshop nyligen. Måste bara kolla att det verkligen är rätt modell.
Skyddsmask 90 har standard filtergänga och funkar därmed med alla civila filter med gänga. I stort sett alltid finns det ett bättre anpassat filter än universalfilterna som filter 90 och NATO filtret. Sundströmsfilter passar också med adapter. Det går givetvis lika bra med adaptern i alla andra masker med gänga. Det var så jag gjorde i min hädangångna Interspiro filtermask också.
90 masken är arbetsutrustning och inget jag använder privat i normala fall. Glasen är av plast, så de är relativt repkänsliga. Vet inte om de går att byta, men det lär inte finnas några nya glas att köpa ändå om inte tillverkningen återupptas.
För min egen del blir det nog en ny Respire-mask snart. Såg den till vettigt pris (drygt 200€) i en tysk webbshop nyligen. Måste bara kolla att det verkligen är rätt modell.