I Ironside skrev:
Skyddsmask 90 har jag tittat lite på, den verkar kosta runt 2000 kr, dock ganska svår att hitta? Någon sa i annan tråd att vissa filter för krigsmasker inhåller asbest för att det är väldigt effektivt på att filtrera.
Det är nog främst äldre masker, typ WW2 som kan innehålla asbest. Skyddsmask 90, om försvaret använt gängse benämningar, står siffran för årtal. Dvs efter att asbestanvändning förbjudits. Förbudet borde gälla även försvarsmakten. Men finns det passande partikelfilter till SM90? I lumpen hade vi bara kolfilter mot gas. Men den masken hette något annat (M51?)

Fulkemisten
Jo filtrer från 1995 ish och framåt är för NBC med kraftig betoning på B. Det är ungefär på riktigt 10 000 gånger bättre/effektivare än kommersiella filter mot virus och bakterier. Tyvärr är den som sagt inte CE märkt, det satt hårt åt att släppa på det från skrivborssidan tydligen... Min är en privat som jag använt sedan Balkan, dock första gången skarpt och mer än ett par timmar i sträck under våren 2020.
Filtret tar även såklart partiklar (svinsmå, typ som virus) och samtliga NATO-filter är uppmärkta med vikt på vakumförseglingen. När det gått upp 10% i vikt är det förbrukat enligt regelverket.

Redigerat:
Jonas Persson
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag tror att problemet med Sundströms och andra helmasker är att de bara har fyra remmar till skillnad från försvarets sex.
Jag får det till att Sundströms har sex.
Svart sele med märket Sundström utspridd på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fulkemisten
Då så. På frontbilderna med mänsklig modell i tråden (t ex inlägg #27) ser det ut som 4.

Jonas Persson
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Då så. På frontbilderna med mänskilg modell i tråden ser det ut som 4.
Var tvungen att dubbelkolla, möjligen hade den fem, men det var sex.

Något som inte tagits upp är att många drar åt remmarna för hårt. Det blir obekvämt, men ökar också risken för läckage. Den är som sagt tät utan remmar, men sitter inte fast.

Fulkemisten
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Något som inte tagits upp är att många drar åt remmarna för hårt. Det blir obekvämt, men ökar också risken för läckage. Den är som sagt tät utan remmar, men sitter inte fast.
Verkligen. Dra åt. Gör täthetskontroll. Släpp efter. Upprepa tills det läcker och dra sedan åt litegrann tills täthetskontrollen är ok.

I
imported_Benno imported_Benno skrev:
Sundströms SR90 halvmask. Hade tänkt mig en SR100 men hittade SR90 på rea. Det är väl gummit som skiljer.
Värt att nämna här är att SR900 är silikon medan SR90 är något annan gummityp. Generellt ska silikon vara mjukare och lättare att få en tätning mot, det håler också enligt tillverkaren mycket längre. Har för mig att de sa par år på SR90 innan gummit börjar ändra "karaktär".

I
Har fortfarande inte köpt någon ny mask. Ett tag där var jag inne på att köpa typ 3M halvmask men jag tror ändå att jag vill köra på en helmask.

Skyddsmask 90 är svår att hitta till försäljning eftersom den saknar CE märkning, Skyddsmask A4 som är för civilt bruk och som används i sjukvården om jag förstår rätt kan man hitta för runt 2000 kr dock fortfarande oklart om det är CE märkt eller inte (troligen inte). Fördelen med dessa masker är att den är allmänt omtyckta och de har en standardfattning vilket innebär att man ex kan använda Sundströms filter med adapter. Nackdelen är att det inte finns reservdelar, ex plastglasen och vyn uppfattar jag som mindre jämfört med de som har ett stort glas?

Pris 2000 kr

M3 6800 är tydligen vanlig på sjukhus runt om ä världen vilket gör det relativt enkelt att hitta passande filter lokalt. Denna mask har endast 4 band vilket ser ut att göra montering och av montering mycket enklare, oklart dock om den sitter sämre på grund av detta. Har inte själv hållit den men får en känsla genom view reviews att den känns lite billigare?

Pris : 1600 kr

Sundströms SR200 är uppenbarligen omtyckt och välanvänd inom Sverige. Den har 6 band vilket gör att den ser mer omständlig ut vid av och påmontering. Det är enkelt att få tag på reservdelar inom Sverige, även glaset kan bytas ut även om det nästan kostar lycka mycket som en ny mask. Sundströms filter är väldigt bra och ekonomiska, förfiltret sparar en hel del på partikelfiltret. Jag uppfattar kvalitén som generellt hög. Problemet med Sundströms är för mig att halvmasken uppenbarligen inte sitter helt tätt. Det är inte svårt att få en korrekt försegling men efter man använt den så finns det spår av bruten försegling, gissningen är att rörelse ställer till det. Masken kan såklart vara defekt med men så fall är det inte synbart. En helmask har klart enklare att hålla tätt så kanske kan det ändå vara en bra tanke, dessutom kan jag återanvända filtren (resten av familjen kör också Sundströms).

Pris 2000 kr

Det finns andra masker som verkar bra men klart svårare att få tag på. Jag vill sikta in mig på något som är hyfsat populärt i Sverige så det blir lättare att få tag på filter och liknande.

Ni som provat olika helmasker, hur står sig vyn i ex Stridsmask 90 mot en mask som har en stor glascyklop? Om ni skulle välja mellan 3m och Sundström, vilken skulle det bli?

I
M mrmlz skrev:
Den civila versionen av stridsmask 90 heter Forsheda A4.

Jag köpte en sån från England rätt nöjd än så länge! :)

Vill minnas att jag betalade en 80pund inkl filter.

Ah hittade länk
[länk]
Hur tycker du vyn är i den?

Priset var inte så dumt, 1000 kr inkl frakt, efter moms och tull blir det kanske runt 1300-1400 kr. Sen tror jag att jag troligen kört Sundströms filter även på denna med deras adapter.

Från denna videon får man lite uppfattningen av att Stridsmask 90 är en aning outdated numera. Killen i videon föredrar en mask från Amerikanska armen men den är inte vidare enkel att få tag på här :

Jag tycker inte att sundströmmaren är svår att ta av eller på. Man lossar två av remmarna och trär över bara. Men jag tycker inte heller att den är lättare att få tät än halvmasken. Det är en större omkrets som behöver vara tät. Jag hade läckage uppe i pannan ett tag innan jag förstod hur den borde spännas.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hur tycker du vyn är i den?

Priset var inte så dumt, 1000 kr inkl frakt, efter moms och tull blir det kanske runt 1300-1400 kr. Sen tror jag att jag troligen kört Sundströms filter även på denna med deras adapter.

Från denna videon får man lite uppfattningen av att Stridsmask 90 är en aning outdated numera. Killen i videon föredrar en mask från Amerikanska armen men den är inte vidare enkel att få tag på här : [media]
Har inte så mycket att jämföra med men man ser bra i den. Du märker ju "mittstolpen" såklart men du ser väldigt bra åt sidorna etc.

Sitter bra kring ansiktet osv.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Jonas Persson
F fiskbuggaren skrev:
Jag hade läckage uppe i pannan ett tag innan jag förstod hur den borde spännas.
Jag tror att många gör fel här och drar för hårt i vissa eller alla remmar.

Som du säger lossar man bara de undre remmarna så kommer den loss.

engs
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag har Sundströms helmask och den har fungerat bra.
[länk]
Vet du om det är samma filter som till Sundströms halvmask, så man kan använda de man redan har till båda?

Samt om skyddsglaset är likställt med skyddsglasögon, som i att det skyddar lika bra mot projektiler?
Om man typ kapar sten eller så.

Lustigt sammanträffande med tråden för jag kom nu i helgen att tänka på att en helmask kanske vore bra som komplement, delvis för att det är ett jäkla av/på med både mask och glasögon om det är många korta jobb där de behövs. Samt att det skyddar även mot damm i ögonen och inte bara direkta träffar.
Edit: ser nu att tråden levt ett tag, kanske jag sett rubriken på denna tidigare och därför fick idén i helgen...

Jonas Persson
engs engs skrev:
Vet du om det är samma filter som till Sundströms halvmask, så man kan använda de man redan har till båda?

Samt om skyddsglaset är likställt med skyddsglasögon, som i att det skyddar lika bra mot projektiler?
Om man typ kapar sten eller så.
De skriver så här på sin hemsida.

Partikelfilter SR 510 är avsett för användning i Sundströms halvmasker, helmasker och fläkt SR SR 500/ SR 500 EX/SR 700.

Glaset är av polykarbonat så det borde skydda, vad annars ska man använda som är tåligare? Letar man finns det säkert någon standard som masken uppfyller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.