20 546 läst ·
68 svar
21k läst
68 svar
Vacuumventil på vinden eller rör genom taket till avloppets avluftning
Tyvärr är okunskapen stor om detta, har just lärt mig det själv den hårda vägen.useless skrev:
Länken till företaget är enda stället där jag sett detta förklaras på ett begripligt sätt.
Det måste alltså skapas självdrag ifrån infiltrstionens inlopp längst ut, och ändå upp till nock eller motsvarande. Ju högre desto bättre.
Problemet finns även beskrivet här:
https://markgrossen.se/kunskapsbanken/avluftning-av-infiltrationsbadd-eller-markbadd/
https://markgrossen.se/kunskapsbanken/avluftning-av-infiltrationsbadd-eller-markbadd/
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Denna är intressant! Är det denna som tolkas så att en backventil som avluftning inne i bostaden blir avluftning via husets ventilation system och därmed inte godkänt?Claes Sörmland skrev:
BBR 6:641 ställer följande krav:
[bild]
Vid enskilt avlopp ställs krav också i avloppstillståndet eller i förelägganden om försiktighetsåtgärder från kommunen. Har man t ex valt en avloppsreningsanläggning där det tekniskt ställs krav i installationsbeskrivningen på avluft över knock, ja då är det just det som man har fått tillstånd för. Inget annat.
Verkar som två helt olika syften blandas och leder till förvirring
Har man eget avlopp så måste detta ventileras. Dvs luft/syre måste tillföras infiltrationen. Då funkar inte en vakuumventil då den blockerar luftflödet åt ena hållet.
Har man kommunalt behöver avloppet inte ventileras. Däremot vill man undvika utsug av vattenlås vid spolning. Här kan man använda vakuumventil eller helt öppen luftning.
Har jag fattat rätt?
Har man eget avlopp så måste detta ventileras. Dvs luft/syre måste tillföras infiltrationen. Då funkar inte en vakuumventil då den blockerar luftflödet åt ena hållet.
Har man kommunalt behöver avloppet inte ventileras. Däremot vill man undvika utsug av vattenlås vid spolning. Här kan man använda vakuumventil eller helt öppen luftning.
Har jag fattat rätt?
JaN Nikorasu skrev:Verkar som två helt olika syften blandas och leder till förvirring
Har jag fattat rätt?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Det är nog just ordet avluftning som förvirrar...useless skrev:
En funktion är kontinuerligt uppåtflöde mha självdrag normalt, vilket en 3-kammarbrunn med infiltration kräver för tillräcklig syresättning.
En helt annan funktion är att det måste släppas in luft nedåt i systemet vid stora flöden för att undvika att vattnet från tex WC-spolning "hålls kvar" pga vakuumuppbyggnad och inte går ut som tänkt med hög hastighet.
Vakuumventilen löser bara den sista.
"Useless" är säkerligen en bättre rörmokare än du. Så är även Andersson, Petterson, lundström och jag. Att vara utbildad inom ett yrke, är ingen som helst garanti på god kunnskap och färdighet, vilket du här bevisat.Christer G.V. skrev:
Staffan (den Blåkortsförsedde)
Det låter lite långsökt. Jag tror mer att Boverket tänkt sig att man inte ska koppla ihop avloppsrören med frånluftskanaler.R Robert-san01 skrev:
Är det ett eget avlopp så ska ju det vara helt frånskiljt från husets övriga ventilation
Det skall dras ett rör över hustaket för avloppets ventilation
Dom dära vakumventilerna kan man använda när det kopplas in extra toaletter men huvudstammen skall vara luftad över tak
Det skall dras ett rör över hustaket för avloppets ventilation
Dom dära vakumventilerna kan man använda när det kopplas in extra toaletter men huvudstammen skall vara luftad över tak