P
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Så bra att det finns experter här. Du är säkert en bättre rörmokare än jag! Vi som har det som yrke fattar ju ingenting
Istället för att bli dryg, visa var kravet står! Det är betydligt bättre.

• Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
Så bra att det finns experter här. Du är säkert en bättre rörmokare än jag! Vi som har det som yrke fattar ju ingenting
Blandar man inte äpplen och päron här? Har bara slarvläst men började inte TS med avloppsventilationproblem som lätt löses invändigt med en avloppsbackventil på ett extra rör. Har en sådan i sovrumshörnet sedan 10 år. Därefter tycks tråden ha övergått till infiltrationsanläggning. En sådan har jag också. Med ventilationsrör. Helt ok.

Avloppsventilationen har man väl för att inte riskera vaccum när man spolar ner något stort som då kan tömma vattenlåsen?

Att man sedan vill dra avluftningen till ovan tak är för att inte riskera fuktskador på vinden. Det händer vid översvämningar i kommunala nät att det blir back i systemet och avloppsvatten trycks tillbaka. Då vill man inte ha en ventil på vinden...

R Robert-san01 skrev:
Avloppsventilationen har man väl för att inte riskera vaccum när man spolar ner något stort som då kan tömma vattenlåsen?

Att man sedan vill dra avluftningen till ovan tak är för att inte riskera fuktskador på vinden. Det händer vid översvämningar i kommunala nät att det blir back i systemet och avloppsvatten trycks tillbaka. Då vill man inte ha en ventil på vinden...
Ingen fara, som jag skrev har jag egen infiltration!

https://www.avloppscenter.se/kunskapsbank/allt-om-ventilation-av-avlopp/

"Finns inte avluftning så bildas det gaser i slamavskiljaren som skapar ett flytslam på fel plats.

Detta flytslam riskerar att följande med till efterföljande rening, lika med slamflykt och igensatt infiltrationsbädd och efterpolering eller undermålig rening av minireningsverket."

"När det är ett kommunal avlopp så fungerar vakuumventil utmärkt för att förhindra att vattenlåsen töms men när det är ett enskilt avlopp så är det helt fel."

Redigerat:
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]

"Finns inte avluftning så bildas det gaser i slamavskiljaren som skapar ett flytslam på fel plats.

Detta flytslam riskerar att följande med till efterföljande rening, lika med slamflykt och igensatt infiltrationsbädd och efterpolering eller undermålig rening av minireningsverket."

"När det är ett kommunal avlopp så fungerar vakuumventil utmärkt för att förhindra att vattenlåsen töms men när det är ett enskilt avlopp så är det helt fel."
Men ge dig nu. Menar du att man inte behöver en avloppsventilatiin för att förhindra utsugning av vattenlåset vid tömning? Det heter vacuum Vanlig fysik.

Vart skriver jag det? Mitt inlägg var ett svar på påståendet att man inte kan ha vakuumventil vid kommunalt avlopp.

• Gilla
s67johansson
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Avluftningen av avloppet har inget med luften för infiltration att gör, den har sin egna luftning.
Jo. Det ska dra in längst ut i infiltrationen och gå vidare igenom 3-kammarbrunn och huset upp till nock.

useless useless skrev:
Du behöver ingen ventilation om det är kommunalt avlopp. Ventilationen är till för slamavskiljaren och infiltrationen.

Hmm jag ser nu att jag kanske var lite otydlig ... Det jag menade var att man inte behöver öppen ventilation vid kommunalt avlopp. Någon form av ventilation eller ventil som släpper in luft när man spolar vatten behövs så klart alltid.

• Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart skriver jag det? Mitt inlägg var ett svar på påståendet att man inte kan ha vakuumventil vid kommunalt avlopp.
Sista stycket i ditt svar innebär utsugning av vattenlås vare sig det är kommunalt el eget avlopp.

Nej, läs sidan jag länkade till. Vakuumventil vid enskilt avlopp är fel eftersom man ska ha öppen ventilation genom taket.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, läs sidan jag länkade till. Vakuumventil vid enskilt avlopp är fel eftersom man ska ha öppen ventilation genom taket.
Bädden/infiltrationen är ventilerad. Dessutom
Är väl länken från privat företag ingen lag.

S seniorkonsult skrev:
Bädden slammar igen utan riktig ventilation

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
BBR 6:641 ställer följande krav:

Textavsnitt ur BBR med krav om utformning och luftning av spillvatteninstallationer för att undvika lukt och fuktproblem.
Vid enskilt avlopp ställs krav också i avloppstillståndet eller i förelägganden om försiktighetsåtgärder från kommunen. Har man t ex valt en avloppsreningsanläggning där det tekniskt ställs krav i installationsbeskrivningen på avluft över knock, ja då är det just det som man har fått tillstånd för. Inget annat.

Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
De rör som sticker upp i änden av infiltrationen räcker inte. Det måste vara öppet i andra änden också så att det blir ett luftflöde som ventilerar infiltrationen och slamavskiljaren.

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.