R
Hur tänker du nu? Att det blivit fel i rapporteringen betyder inte att betalningsansvar försvinner. Just nu är frågan egentligen bara om det handlar om tre eller nio år.

Jag utvecklar gärna lite.
De som troligtvis har gjort fel är nämnda i tråden exakt en gång. Man kan ju faktiskt börja med att försöka få kommunen att skifta fokus till den skyldige, innan man vräker upp plånkan. Man behöver inte börja resan med att linda in sig i juridiska argument som man ändå inte inte begriper. Ofta kommer man förvånansvärt långt med att sträcka ut ett pekfinger och säga "Det var inte jag, snacka med de där skumma typerna.". Är man dessutom en hjälpligt förnuftig människa, som har vett nog att spara kopior på allt man lämnar ifrån sig så är man väsentligt bättre rustad när en strid väl uppstår.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
R
Men vem som är skyldig till felet är inte relevant för hur mycket TS ska betala. Kommunen kan debitera minst tre, eller högst tio, år i efterhand utan någon anledning. Det finns inte mycket att inte begripa där.

Tre år gäller för alla bolag men eftersom det finns speciella regler kring kommuner så kan det vara mer i detta fall.

Detta enligt sakkunniga sidor som redan länkats i tråden.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Men vem som är skyldig till felet är inte relevant för hur mycket TS ska betala. Kommunen kan debitera minst tre, eller högst tio, år i efterhand utan någon anledning. Det finns inte mycket att inte begripa där.

Tre år gäller för alla bolag men eftersom det finns speciella regler kring kommuner så kan det vara mer i detta fall.

Detta enligt sakkunniga sidor som redan länkats i tråden.

Och blir det tre år så kommer det att vara för lite eller hur? Aldrig varit med om maken till jante-knight. :rofl::rofl::rofl:

R
Nej, jag gissar faktiskt på att det blir tre år. Det låter rimligast. Jag upprepade bara vad vi kommit fram till tidigare i tråden rörande kommunala bolag.

Min åsikt handlar inte om någon avundssjuka det kan jag garantera dig.

F
R RoAd skrev:
Då får du nog läsa om mina inlägg. Jag har skrivit inlägg om att det inte gick att avgöra om TS med flit rapporterat på ett sätt som gjort avläsningen svår. Till slut postade TS en kopia på en rapport som blivit felaktigt avläst och vi kunde avfärda det.

Jag har också tyckt att det är märkligt att någon som anser sig vara duktig på att hålla reda på siffror inte kollat en enda faktura på nio år. Är jag verkligen ensam om det?

Parasit eller något i närheten av det har jag absolut inte kallat honom.

Om TS däremot är ute efter att helt slippa betala kan man kanske ha åsikter om det, men det har han faktiskt inte sagt rakt ut ännu.

Ja, jag tror du är ganska ensam om att tycka det faktiskt. Vatten skulle faktiskt kunna skita i att fakturera mig öht i 5år och jag skulle inte reagera alls på det.

Jag hoppas fö att han verkligen är ute efter att slippa betala, fubbar ”proffsen” skall dom också få ta konsekvenserna av att vara kass. Hur skall dom annars lära sig att det är viktigt att göra rätt från början?

F
harry73 harry73 skrev:
Redan i inlägg #34 förmodade jag att TS hade bra koll på fakturor och förbrukning, så ensam är @RoAd absolut inte om det. Men vad vet vi, och det spelar inte heller sån stor roll i sakfrågan.
Nej, det gör ju inte det. TS kunde ha varit senil och 92 år gammal med....

R
F fsn skrev:
Ja, jag tror du är ganska ensam om att tycka det faktiskt. Vatten skulle faktiskt kunna skita i att fakturera mig öht i 5år och jag skulle inte reagera alls på det.

Jag hoppas fö att han verkligen är ute efter att slippa betala, fubbar ”proffsen” skall dom också få ta konsekvenserna av att vara kass. Hur skall dom annars lära sig att det är viktigt att göra rätt från början?
Om du och TS tycker det är rimligt att inte kolla sina fakturor är egentligen helt ointressant för det rättsliga läget så jag konstaterar att vi har helt olika uppfattning och släpper det.

Vad menar du med att "proffsen fubbar". Menar du att kommunen avsiktligt registrerat en tiondel av förbrukningen för att 9 år senare "sätta dit" TS? Eller tror du som jag att det skett ett misstag? Och misstag kan ske åt båda håll. Ska ett misstag innebära att ingen av parterna kan rätta detta i efterhand? Om TS blivit fakturerad för mycket, gäller samma sak då?

harry73
R RoAd skrev:
Vad menar du med att "proffsen fubbar". Menar du att kommunen avsiktligt registrerat en tiondel av förbrukningen för att 9 år senare "sätta dit" TS?
Nu får ni sluta missförstå varandra. Det handlar såklart om bolaget kommunen anlitade för att hantera självavläsningen (Idata?) som gjorde fel och borde betala skadestånd till kommunen om denne inte kan fakturera hela beloppet till TS, och det låter rimligt

R
Men det är ju en helt annan diskussion. Om företaget kommunen anlitat har brustit så får ju kommunen ta det med dem, självklart.

Men det ändrar ju inte det faktum att TS inte betalat för sin förbrukning. Och eftersom det i alla andra sammanhang är tre års preskriptionstid så förstår jag inte att det är sånt massivt motstånd till det just i detta fallet.

VA-bolaget kan inte debitera mer än 3-år tillbaka om det är mot en privatperson.
Skulle inte tro att det går att få till någon deal och avdrag på fakturan, rent teoretiskt så blir det ju ett par år av din förbrukning som VA-bolaget inte kommer att få betalt för.
Och alla eventuella avdrag får VA kollektivet stå för, det vill säga dina grannar och resten av dom boende i kommunen som nyttjar VA-tjänsterna.
Skulle du vara okej med att "sponsra" resten av kollektivet med dina pengar vid liknande situationer som istället skulle gå till att rusta upp VA-anläggningen?
Något lustigt är det med avläsningskortet med, om det är korrekt ifyllt så borde det inte bara vara ditt kort som registrerats fel under all den här tiden utan logiskt sett borde alla haft samma felregistrering.

R
S Sandgren84 skrev:
VA-bolaget kan inte debitera mer än 3-år tillbaka om det är mot en privatperson.
Fel. Vi har redan gått igenom detta ett par gånger i tråden. Beroende på om vattenleveransen till TS klassas som en kommunal service så kan de ha rätt att fakturera i upp till 10 år i efterhand.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fel. Vi har redan gått igenom detta ett par gånger i tråden. Beroende på om vattenleveransen till TS klassas som en kommunal service så kan de ha rätt att fakturera i upp till 10 år i efterhand.
Då är det olika då jag arbetar på ett VA-bolag och där är det 10-år mot företagsabonnenter och 3-år mot privatkunder som gäller vid efterdebitering.

R
Ja, det skiljer tydligen och i TS fall har vi ingen aning. Vi har faktiskt ingen aning om det finns ett enda VA-bolag i Sverige som klassas som kommunal service för det har ingen här undersökt.

Sannolikt (vilket jag tidigare skrivit) är det 3 år i TS fall. Men det är inte säkert vilket var vad jag ville förtydliga.

• Gilla
Sandgren84 och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det har gått för TS men jag var förbi kollegorna på Karlskrona vattenverk häromdagen. De praktiserar återbetalning av 3 år för privatpersoner. Efter semestern ska jag försöka komma ihåg att kolla vad som verkligen gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.