Ja mätarna byts oftast med knappt tio års mellanrum, TS mätare är utbytt för 9-10 år sedan, alltså snart dags för byte.

Vi betalar ca 30kr/m3.
Ja kubikmeterpriset varierar över landet, det kan också variera beroende på om man bara har vatten, vattnen&avlopp eller vatten,avlopp&dagvatten.
Sedan varierar också det fasta priset också.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
harry73
H Husqvarna220Ac skrev:
Och 1kbm vatten kostar 11-15kr
Eller ca 30kr inkl avlopp

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Hemmakatten
Detta är juridikforumet. Moralfrågor och liknande får ni sluta med att diskutera. Kommer framöver att radera sådana inlägg. Ägna er istället åt att besvara TS fråga. /moderator

• Gilla
Sockerhög och 6 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
De brukar väl mäta ner till dl.
Ja, men inte siffrorna som ska läsas av.

Men du skrev att de alltid mäter i kubikmeter.

R
D Daniel 109 skrev:
Vart vill du komma? Vi pratar förstås om de siffror som ska läsas av och rapporteras in. Har du en annan uppfattning än att totalförbrukningen alltid visas i kubikmeter?

D Daniel 109 skrev:
Jo, de mäter i kubikmeter.
Med en noggrannhet mindre än en kubikmeter, där av decimaler....

R RoAd skrev:
Tja, en anledning är ju att undvika TS bekymmer. När du rapporterar ser du direkt om det blev rätt. Och personligen är jag för alla åtgärder som gör att vi slipper skicka fysisk korrespondens. Det känns väldigt onödigt i.o.m. internet.
Hade detta fel inträffat efter elektroniskt rapportering hade jag inga som helst bevismedel kvar. Det är endast bara att jag jobbar med papper som jag överhuvudtaget kan göra ett case av det hela.
Jag kan vara gammaldags men pappersvarianten kan vara värd mycket pengar, t ex vid husförsäljningar och även pensionen. Inte lla arbetsgivare lyckas rapportera in till pensionskassan korrekt eller överhuvudtaget. Att förlita sig blint på internet är i mina ögon väldigt blåögt.

• Gilla
Strip
  • Laddar…
När jag rapporterar in min mätarställning via nätet så står det på fakturan vad jag har läst av , så jag har det både digitalt och analogt

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Eller ca 30kr inkl avlopp
Sant! Det har blivit många tramsiga påhittade avgifter, dagvattenavgift! Som man betalar efter tomtens storlek! Fast regnet faller ned på gräset till största delen..

harry73
Jag håller med att avgifter efter tomtstorlek är tramsiga, men det handlar framförallt om anslutningsavgifter.
Att koppla avlopps avgifter till vattenförbrukningen är bara smart

Ja vattnet som man spolar bort ska tillbaka också..vattenlitern är billigt, men elavgifterna är billiga i jämförelse, vi använder 48-50kbm/år, slår man ut detta så dyra liter, rejäla fasta avgifter.

T Thomas_Blekinge skrev:
Rapporteringen ser ut som följer:
Här kommer självavläsningarna i detalj:

2012-06-22 165

2013-06-10 247

2014-06-12 320 (i fakturorna efter denna avläsning står: senast avläst 32 m3)

2016-06-27 481 (i fakturorna efter denna avläsning står: senast avläst 48 m3)

2019-06-11 727

Detta är ganska tydligt att siffrorna har matats in fel hos kommunen. Mätaren har bytts 2009 och jag flyttade in 2010. Första åren var vatten inte kommunalt utan en lokal VA-förening.

Nu tänkte jag inte svara mer på diverse påhopp utan samlar mina krafter för fighten mot kommunens VA-bolag. Tack för alla goda råd!
TS har förbrukat 727 kbm men måste betala för 942 kbm. Vad kommer allt snack om moral och göra rätt för sig ifrån???

T Thomas_Blekinge skrev:
2016-06-27 481 (i fakturorna efter denna avläsning står: senast avläst 48 m3)
2019-06-11 727
T Thomas_Blekinge skrev:
Senaste verkliga avläsningen är 727 kbm och deras förra felaktiga inläsning är på 48 kbm. Så diffen är 700 x 30 kr blir drygt 21 kkr.
Har det inte varit någon avläsning/inrapportering mellan 2016-06-27 och 2019-06-11?

Hur får du 727-48 till 700?
727-48=679.

Thomas_Blekinge bör hänvisa kommunen till sin egen tjänstleverantör Idata samt be dem ge fan i att blanda in honom i sina interna affärer.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.