18 556 läst ·
118 svar
19k läst
118 svar
Utveckla nytt Eldim?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 812 inlägg
Nej, siffran 0.5 finns inte i Svenska regler. Jag hittade den i Engelska regler.
Hur ser ekvationen för spänningsfallet ut? Räknar man ut huvudledning och gruppledning separat och adderar eller utgår man från huvudlednings spänningsfall och räknar på grupplednings fall med huvudlednings som grund? (svårt att förklara, hoppas budskapet kommer fram)Mikael_L skrev:
Nu har jag utvecklat programmet lite, det börjar bli smått dugligt nu.
* Lite förbättringar på gränssnittet och utseendet.
* Nu går det att välja diazed samt MCB B och C.
* Förhoppningsvis saknas det räknefel nu. (men det går att diskutera hur jag valt att räkna).
* Jag började med en hjälp/info-sida, men formatering av större mängd text blev inte bra, så jag ska kolla upp andra sätt att göra detta, kanske som bild ...
Jag vet inte hur appen beter sig med skärmar med annan upplösning, jag har 1080p bredd, där funkar det bra.
Den bifogade filen är som förra gången en .apk, som jag döpt om till .txt för att lura forummjukvaran att acceptera. Ladda ner, byt ändelse till .apk, skicka till telefonen för installation.
[bild]
Kopierade din beräkning i Elvis, landade på 4,1% spänningsfall med förläggningssätt A1 på både huvudledning och gruppledning. Dock framgick inte nätägarens IK3 av bilden, så den har jag inte räknat med.
Edit: Jaha, elvis summerade uppenbarligen inte underliggande laster när spänningsfallet beräknades för huvudledningen. Nu satte jag 10A på gruppledning och 10A på huvudledningen (dvs att dom 10A som går genom gruppledningen är tillagda på huvudledningen)
Landade då på 4,24%
Redigerat:
Jag har räknat ut Z för huvudledning och gruppledning var för sig, adderat till ett totalt Z.K KjellTimell skrev:
Sen har jag räknat ut spänningsfall med ström enligt nominell ström för gruppsäkring, Ztot och 230V Vf.
Rätt eller fel, kan jag inte uttala mig om.
Ja då blev skillnaden mindre i alla fall.K KjellTimell skrev:
Men på något annat vis räknas det dock. Svårt att veta vad.
Inte jag heller, men man vart ju nyfiken!Mikael_L skrev:
För skojs skull gjorde jag samma test i Febdok och det blev ytterligare ett sätt att räkna.
Dock är ju Febdok 40 resor mer avancerat än Elvis så det kan ju vara skit bakom spakarna.
Men något är nog fel i den uträkningen, spänningsfallet längs kabeln är högre än hela kedjan.
Edit: Gick tillbaka till Elvis, jag hade ju angivit 10A som en 3-fasbelastning på huvudledningen. Ändrade till 1-Fas och då vart resultatet precis som ditt Mikael, 4,37%
Redigerat:
Om jag nu ska fortsätta något, så ska nog nuvarande funktionalitet vässas till att bli helt bra, alltså rimligt bra, inte ha några allvarliga beräkningsfel som kan medge tokig dimensionering.E El-Löken66 skrev:
Här fick jag ett "gilla" av GK100, men jag saknar svaren på mina frågor i inlägget ...Mikael_L skrev:
1. Varma ledare, visst borde jag kompensera Ik1 för detta, och både huvudledning och gruppledning? Vilken faktor skulle kunna tänkas vara lämplig då. Just nu utgår jag från resistans enligt SS EN 60228, dvs kalla ledare. Är det normerat vilken temp man ska räkna med, när man bestämmer min kortslutningsström?
2. Även förimpedansen gäller väl samma sak. Borde räkna med Zför med varma ledare ..?
Ger nätägaren alltid uppgift om Zför kompenserat för uppvärmda ledare?
Vilken faktor borde jag öka ev uppmätt värde med? Just nu har jag valt 1.3
3. Spänningsfaktorn c har jag inte använt. Sett att c=0.95 för mcb och 0.85 för diazed ...
Varför?
Hela diskussionen om c borde kanske tas i egen tråd, men först borde jag nog läsa den i fluxio en gång till, det kanske klarnar.
4. Just nu räknar jag ihop Z för grupp och huvud-ledning, adderar.
Sen tar jag fasspänningen och räknar ut kortslutningsströmmen vid jordslutning och kollar så den överstiger 5xIn för mcb_b, resp 10xIn för mcb_C resp smältström för 0,4s för diazed (47, 82, 108A etc, för 6, 10 13A osv ...)
Visst är detta ett korrekt sätt att räkna?
Ett alternativ är väl att använda faktorn k, för de olika säkringarna och sen få ut max ledningslängd, men det sättet behöver jag väl inte använda?
Prova att sätta temp till 20°C.K KjellTimell skrev:Inte jag heller, men man vart ju nyfiken!
För skojs skull gjorde jag samma test i Febdok och det blev ytterligare ett sätt att räkna.
Dock är ju Febdok 40 resor mer avancerat än Elvis så det kan ju vara skit bakom spakarna.
Men något är nog fel i den uträkningen, spänningsfallet längs kabeln är högre än hela kedjan.
Edit: Gick tillbaka till Elvis, jag hade ju angivit 10A som en 3-fasbelastning på huvudledningen. Ändrade till 1-Fas och då vart resultatet precis som ditt Mikael, 4,37%
Kul projekt. Jag måste medge att jag inte läst hela tråden. Till er som jobbar med detta så vill jag lyfta att HB421, vilken jag om jag inte missminner mig innehåller SS4241404, 4241406 samt 4241424. Dessa standarder vill SEK ha bort. Så bygger man ett program för dimensionering bör den följa SS4364000.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 812 inlägg
Vad är det för fel vi pratar om? Tiondelar av en procent? 40 meter 1.5 mm² enfasgrupp och 10 meter trefasig 6 mm² huvudledning? Temperatur på ledarna? Allt i närheten av 4 % är rätt i mina ögon.
Och
5. Åsikter om gränssnittet (för de som laddad ner och installerat).
Nu finns det klara begränsningar vad som går att göra. Speciellt mer snajdigt än såhär går inte att göra med byggelementen i utvecklingsmiljön. Då återstår att ha en massa bilder att pussla ihop på olika vis - och det tror jag inte att jag pallar med. Ska det bli lika snyggt som eldim och elvis m.fl. med uppritade ledningssegment så ska det nog byggas i ett annat program.
Men det finns kanske annat, lite lättare att göra om, som jag borde fixa.
5. Åsikter om gränssnittet (för de som laddad ner och installerat).
Nu finns det klara begränsningar vad som går att göra. Speciellt mer snajdigt än såhär går inte att göra med byggelementen i utvecklingsmiljön. Då återstår att ha en massa bilder att pussla ihop på olika vis - och det tror jag inte att jag pallar med. Ska det bli lika snyggt som eldim och elvis m.fl. med uppritade ledningssegment så ska det nog byggas i ett annat program.
Men det finns kanske annat, lite lättare att göra om, som jag borde fixa.
Det skiljer lite i hur program räknar på den sk. Begynnelsetemperaturen, den temperaturen kabeln har vid ett fel. I Elvis kan den ställas i steg, i Febdok är den beroende av vald kabels Max tillåtna temperatur även om det kan justeras. Normalt bör man räkna med att en kabel har sin Max tillåtna temperatur vid en jordslutning och att kabeln inte är belastad vid en 3-fasig kortslutning. Detta för att skapa beräkningar som ligger på den säkra sidan. För beräkning av spänningsfall finns inte samma behov även om temperaturen är av betydelse.Mikael_L skrev:
Om jag nu ska fortsätta något, så ska nog nuvarande funktionalitet vässas till att bli helt bra, alltså rimligt bra, inte ha några allvarliga beräkningsfel som kan medge tokig dimensionering.
Här fick jag ett "gilla" av GK100, men jag saknar svaren på mina frågor i inlägget ...
1. Varma ledare, visst borde jag kompensera Ik1 för detta, och både huvudledning och gruppledning? Vilken faktor skulle kunna tänkas vara lämplig då. Just nu utgår jag från resistans enligt SS EN 60228, dvs kalla ledare. Är det normerat vilken temp man ska räkna med, när man bestämmer min kortslutningsström?
2. Även förimpedansen gäller väl samma sak. Borde räkna med Zför med varma ledare ..?
Ger nätägaren alltid uppgift om Zför kompenserat för uppvärmda ledare?
Vilken faktor borde jag öka ev uppmätt värde med? Just nu har jag valt 1.3
3. Spänningsfaktorn c har jag inte använt. Sett att c=0.95 för mcb och 0.85 för diazed ...
Varför?
Hela diskussionen om c borde kanske tas i egen tråd, men först borde jag nog läsa den i fluxio en gång till, det kanske klarnar.
4. Just nu räknar jag ihop Z för grupp och huvud-ledning, adderar.
Sen tar jag fasspänningen och räknar ut kortslutningsströmmen vid jordslutning och kollar så den överstiger 5xIn för mcb_b, resp 10xIn för mcb_C resp smältström för 0,4s för diazed (47, 82, 108A etc, för 6, 10 13A osv ...)
Visst är detta ett korrekt sätt att räkna?
Ett alternativ är väl att använda faktorn k, för de olika säkringarna och sen få ut max ledningslängd, men det sättet behöver jag väl inte använda?
Då uppgifter fås från nätägare är dessa beräknade och är då förhoppningsvis temperaturkorrigerade. Men det beror nog mer på den som tagit fram uppgiften hos nätägaren och det skiljer sig, helt uppenbart. Tänk bara på att du från nätägaren får både reaktans och resistans. Egentligen kan man i ditt program addera denna ”förimpedans” som en ren resistans.
Detta har jag koll på, men inte vilken faktor som är lämplig att räkna med.J Johan456 skrev:Normalt bör man räkna med att en kabel har sin Max tillåtna temperatur vid en jordslutning och att kabeln inte är belastad vid en 3-fasig kortslutning. Detta för att skapa beräkningar som ligger på den säkra sidan. För beräkning av spänningsfall finns inte samma behov även om temperaturen är av betydelse.
Med koppars temperaturkoefficient så blir det väl ca 21% högre resistans vid 50°C temperaturhöjning. Så högre faktor än 1.2 borde jag inte behöva ansätta.
Men jag vet inte om det finns någon standard eller likn att följa. Det är kanske lite förmätet att förutsätta att alla ledningar från transformatorstationen fram till uttaget skulle vara 70°C varma, just när säkringen måste ta hand om en kortslutning ...
Samtidigt så påverkar de grövre ledarna ut från transformatorn din 10A säkring på decimalen. Det är så man måste räkna. Men allt sådant kräver enligt min mening mer kunskap och erfarenhet och sådana användare vänder du dig förmodligen inte till.Mikael_L skrev:
Detta har jag koll på, men inte vilken faktor som är lämplig att räkna med.
Med koppars temperaturkoefficient så blir det väl ca 21% högre resistans vid 50°C temperaturhöjning. Så högre faktor än 1.2 borde jag inte behöva ansätta.
Men jag vet inte om det finns någon standard eller likn att följa. Det är kanske lite förmätet att förutsätta att alla ledningar från transformatorstationen fram till uttaget skulle vara 70°C varma, just när säkringen måste ta hand om en kortslutning ...
allra först: all respekt för att du gör detta – imponerande!
några kommentarer på användargränssnittet (version 2, lite)
– som du också var inne på så tycker jag att de tre olika beräkna-knapparna är lite svårbegripliga, tror att det skulle ha räckt / blivit mer logiskt / med en enda knapp "på slutet"
– rutan med förimpedansen/mohm är en inputruta men längre ner, i de två rutorna för ledningsimpedans/mohm kan man inte ge någon input, utan där redovisas delberäkningsresultat; däremot ska man ge input i längdrutorna; allt det där är ju uppenbart för "den som kan nå't", men inte intuitivt för nybörjaren//sällananvändaren
vet inte vad ditt verktyg stödjer, men fick jag önska skulle de beräknade milliohmen redovisas på något annat sätt... alltså inte som input ruta utan en textsträng, kanske lite utgråad...och kanske ginge det att formulera sig som "beräknad ledningsZ"... , och eftersom de är en output och inte input, så känns det mer logiskt att de kommer sist i varje kapitel i stället för att vara "det första man möter", kanske att man kan lägga de två redovisningarna allra sist på sidan, som sidoinformation... alltså en tydligare uppdelning mellan input och output?
när de tre input-områdena för text är aktiva med pågående inmatning så har de en orange ram... om de kunde fås att vara permanent orange i stället kunde det kanske vara en variant i stället för att highlighta och skilja på in/ut? ...skriv här!...
– vad gäller grafik så är ju Eldims grafik trevlig, men det skulle kanske gå att göra en gif/jpg som grafiskt (statiskt) ställer upp anläggningen schematiskt med huvudsäkring/elcentral/slutpunkt och indikation av vad ingående variabler ligger (Lh, Ah, Lg, Ag...); kanske som en del av "Hjälp", eller att man får upp bilden med en annan, dedicerad knapp "Schema"
sen kan man ju ta en filosofisk funderare också... vem vänder sig detta program till? till yrkesmän, hempulare eller maskletare? vilka förkunskaper kan man förutsätta och hur lättanvänt behöver det vara? det kommer kanske inte få någon jättestor spridning (what???), men jag tror att det är en gärning av godo – dels för att hjälpa yrkesmän i fältet att kunna göra bättre överslag än att bara gå på tumregler, och en from förhoppning är att det stoppar en och annan som planerat att koppla ihop tio skarvsladdar ner till bryggan eller dra en 2.5 till garaget borta i skogen...
i tråden fanns också en lite oklar fråga/önskan om "belastningsförmåga" – jag tolkade den bara som att om man anger "här har jag en kabel som är så här lång och grov [och är avsäkrad med 10A]", vad kan jag säkra upp den till som mest?" och så får man ut svaret 13 eller 25 eller så, men för att svara på det behöver man även förläggningssättet/temperaturkrav – tolkar jag det rätt?
några kommentarer på användargränssnittet (version 2, lite)
– som du också var inne på så tycker jag att de tre olika beräkna-knapparna är lite svårbegripliga, tror att det skulle ha räckt / blivit mer logiskt / med en enda knapp "på slutet"
– rutan med förimpedansen/mohm är en inputruta men längre ner, i de två rutorna för ledningsimpedans/mohm kan man inte ge någon input, utan där redovisas delberäkningsresultat; däremot ska man ge input i längdrutorna; allt det där är ju uppenbart för "den som kan nå't", men inte intuitivt för nybörjaren//sällananvändaren
vet inte vad ditt verktyg stödjer, men fick jag önska skulle de beräknade milliohmen redovisas på något annat sätt... alltså inte som input ruta utan en textsträng, kanske lite utgråad...och kanske ginge det att formulera sig som "beräknad ledningsZ"... , och eftersom de är en output och inte input, så känns det mer logiskt att de kommer sist i varje kapitel i stället för att vara "det första man möter", kanske att man kan lägga de två redovisningarna allra sist på sidan, som sidoinformation... alltså en tydligare uppdelning mellan input och output?
när de tre input-områdena för text är aktiva med pågående inmatning så har de en orange ram... om de kunde fås att vara permanent orange i stället kunde det kanske vara en variant i stället för att highlighta och skilja på in/ut? ...skriv här!...
– vad gäller grafik så är ju Eldims grafik trevlig, men det skulle kanske gå att göra en gif/jpg som grafiskt (statiskt) ställer upp anläggningen schematiskt med huvudsäkring/elcentral/slutpunkt och indikation av vad ingående variabler ligger (Lh, Ah, Lg, Ag...); kanske som en del av "Hjälp", eller att man får upp bilden med en annan, dedicerad knapp "Schema"
sen kan man ju ta en filosofisk funderare också... vem vänder sig detta program till? till yrkesmän, hempulare eller maskletare? vilka förkunskaper kan man förutsätta och hur lättanvänt behöver det vara? det kommer kanske inte få någon jättestor spridning (what???), men jag tror att det är en gärning av godo – dels för att hjälpa yrkesmän i fältet att kunna göra bättre överslag än att bara gå på tumregler, och en from förhoppning är att det stoppar en och annan som planerat att koppla ihop tio skarvsladdar ner till bryggan eller dra en 2.5 till garaget borta i skogen...
i tråden fanns också en lite oklar fråga/önskan om "belastningsförmåga" – jag tolkade den bara som att om man anger "här har jag en kabel som är så här lång och grov [och är avsäkrad med 10A]", vad kan jag säkra upp den till som mest?" och så får man ut svaret 13 eller 25 eller så, men för att svara på det behöver man även förläggningssättet/temperaturkrav – tolkar jag det rätt?
Mycket bra synpunkter här, tackar.
Ös på bara, med allt möjligt (gäller alltså alla).
Jag har själv funderat på de där rutorna (textbox), att de ibland är för inmatning och ibland bara för presentation. Jag ska kolla om programmet kan ändra texten i en "label", då borde det gå att fixa.
En massa bra synpunkter öht, jag ska fundera genom allt i helgen.
edit:
Jo "label" kan bytas text i under programmets körning, så det ska nog gå att fixa.
Ös på bara, med allt möjligt (gäller alltså alla).
Jag har själv funderat på de där rutorna (textbox), att de ibland är för inmatning och ibland bara för presentation. Jag ska kolla om programmet kan ändra texten i en "label", då borde det gå att fixa.
En massa bra synpunkter öht, jag ska fundera genom allt i helgen.
edit:
Jo "label" kan bytas text i under programmets körning, så det ska nog gå att fixa.
Mikael_L skrev:
Jag har försökt få fram fakta i det här. Men gått bet. Jag vet fortfarande inte om nätägaren SKALL ange jordslutningsimpedans map varma ledare.J Johan456 skrev:
Jag har däremot funnit att det verkar som att de ibland inte gör det.
Ex i inlägg #6 i denna tråd, så är det av allt att döma räknat med kalla ledare (eller möjligen Ik1 räknat också med varma).
I första inlägget i tråden skriver TS de uppgifter han fått av sitt nätbolag, de har jag svårt att få ihop öht.
Här tycker jag också att det verkar som att nätägaren gett uppgifter på Z med kalla ledare.
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-fran-naetaegare-respektive-uppmaett.333518/
Själv fick jag uppgifter på Ik3 med kalla ledare och Zför med varma.
Sen skriver GK100 här en sak som jag tycker betyder att nätägaren SKALL ange Ik3 med kalla ledare och Zför med varma ...
https://www.byggahus.se/forum/threads/raekna-pa-utloesningsvillkor.64060/page-5#post-773138