18 606 läst ·
118 svar
19k läst
118 svar
Utveckla nytt Eldim?
Vilket är ungefär vad jag tänkte när jag skrev att det bästa är att börja själv och sen dela med sig av koden när det finns något för andra att jobba med. Fast sen är det nog egentligen som GK100 och tommib påpekade att det första som behöver göras snarare är att bestämma vilka beräkningar som behöver göras, ta fram formler för det och sätta upp ett enkel kalkylark i t.ex. Google Sheets för att få något som fler kan jobba med tills man vet att det räknar rätt. Åtminstone känner jag att jag behöver repetera teorin och kunna göra det här för hand med papper och penna först. När det är klart är det blir att skriva ett riktigt program nästa steg.I iMicke skrev:Jag föreslår att någon (du?) skapar upp ett githubrepo och gör grunden. Dvs lägger upp infrastrukturen. Här ska alla beräkningsrutiner ligga. Här ligger enhetstesterna. Så här lägger man till ett nytt enhetstest. Så här kör man enhetstesterna. Här finns en enkel klient som en IT-okunnig kan använda för att motionera koden och för-hand-testa beräkningsrutinerna. Allt detta kan man göra genom att koda något superenkelt, tex ohms lag.
Ett sådant här projekt måste systemeras korrekt från starten.
Dvs att algoritmerna är uppbyggda bra från början på så vis att de fundamentala formlerna utförs först och sen läggs olika faktorer, begränsningar och beräkningar på allteftersom och i rätt läge.
Annars är det en uppenbar risk att det blir en besvärlig kod, där varje fix eller tillägg skapar nya eller andra problem i beräkningsalgoritmen
Så jag tycker det ligger en tung roll på den eller de som ska systemera detta
Dvs att algoritmerna är uppbyggda bra från början på så vis att de fundamentala formlerna utförs först och sen läggs olika faktorer, begränsningar och beräkningar på allteftersom och i rätt läge.
Annars är det en uppenbar risk att det blir en besvärlig kod, där varje fix eller tillägg skapar nya eller andra problem i beräkningsalgoritmen
Så jag tycker det ligger en tung roll på den eller de som ska systemera detta
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
SS 436 40 00O Steamboy skrev:
SS 424 14 04 *)
SS 424 14 05
SS 424 14 06 *)
SS 424 14 07
SS 424 14 24 *)
https://www.byggahus.se/forum/threads/raekna-pa-utloesningsvillkor.64060/
https://www.byggahus.se/forum/threads/program-foer-utloesningsvillkor.143177/
*) Ingår i SEK HB 421
KrilleW växlade lite fram och tillbaks mellan inte vilja lägga ut koden till att lägga ut. Om jag minns rätt så lade han i slutänden ut koden för version 4 och licensierade den under GPL2 så ingen skugga skall falla över honom av den anledningen.L laseryxa skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
SS 424 14 07 kan ses som överkurs. Den överlappar SS 424 14 05 som också är överkurs just nu men som är en "obligatorisk utbildningsbok". Störst värde har du av SEK HB 421, men även den kan ses som lite onödig då forumtrådarna innehåller alla formler och överväganden som behövs, dock ostrukturerat. Formlerna i grunden enkla. Det är sammansättningen, värden på ingående faktorer och presentationen som kan bli lite klurig.
Jag har som sagt ingen lust att lägga tid på ett nytt verktyg även om jag säkert inte kan låta bli. Men en sak ang presentationen vill jag rekommendera: Bygg inte in en (alltför) stark procedur i verktyget. Den fråga man vill ha svar på kan variera - man kanske vill veta max längd, max förimpedans, största säkring, minsta area, högsta belastning etc allt utifrån vilka förutsättningar man har i varje fall. Så beräkna helt enkelt alla värden som går att beräkna utifrån givna indata, i alla möjliga kombinationer. Även om en faktor saknas går det att anta max och minvärden av denna och beräkna ett spann.
Jag har som sagt ingen lust att lägga tid på ett nytt verktyg även om jag säkert inte kan låta bli. Men en sak ang presentationen vill jag rekommendera: Bygg inte in en (alltför) stark procedur i verktyget. Den fråga man vill ha svar på kan variera - man kanske vill veta max längd, max förimpedans, största säkring, minsta area, högsta belastning etc allt utifrån vilka förutsättningar man har i varje fall. Så beräkna helt enkelt alla värden som går att beräkna utifrån givna indata, i alla möjliga kombinationer. Även om en faktor saknas går det att anta max och minvärden av denna och beräkna ett spann.
Jag har inte kommit igång ännu, men jag har köpt SEK HB 421. Siktar på att ta tag i det här och göra det som ett vinterprojekt när det är lite lugnare på den privata fronten, det är lite mycket med annat för ögonblicket. I mitten på oktober hoppas jag att det lugnat ned sig.Mikael_L skrev:
Redigerat:
Hur går det med detta? Låter som ett väldigt intressant projektO Steamboy skrev:
Jag har handbok 421 i pdf på datorn som jag kan dela med mig av till detta projekt om det vore av intresse!
Jag råkade spontantköpa ett hus kort efter det där skrevs, så prioriteterna ändrades lite. Nu har jag inte startat en bergtäkt i källaren som vissa andra här, men jag har ändå haft fullt upp med små och stora renoveringsprojekt. Just nu är det tyvärr lite för mycket att göra för att återuppta projektet, men det har inte avskrivits helt.P Pöz skrev:
Låter som du har fullt upp men bra att det inte har avskrivits helt iafO Steamboy skrev:Jag råkade spontantköpa ett hus kort efter det där skrevs, så prioriteterna ändrades lite. Nu har jag inte startat en bergtäkt i källaren som vissa andra här, men jag har ändå haft fullt upp med små och stora renoveringsprojekt. Just nu är det tyvärr lite för mycket att göra för att återuppta projektet, men det har inte avskrivits helt.
Hör av dig om du behöver handbok 421 så löser vi det på nått sätt!
Jag har hackat ihop en liten början till app för android, mest för att testa lite, och lära mig MIT app inventor.
Det är väldigt yxigt nu, och finns bara en säkringstyp att välja (och jag har än inte riktigt löst hur det ska fixas).
Jag har inte blivit helt vän med allt i programmeringsverktyget. Har t.ex. inte hittat något event för när man skrivit in text i textbox klart, så jag blev tvungen att lägga till lite onödiga knappar.
Ett rent fel finns redan i denna version, jag har räknat med resistans för enkel ledare i huvud och gruppledning, så impedansvärdet ska dubblas egentligen. Skriver man 40m lång huvudledning så motsvarar det alltså en 20 meter ...
Appen är utvecklad med MIT app inventor dvs drivs av Massachusetts Institute of Technology. Utvecklingsverktyget togs fram av Google, men numera är det skänkt till MIT, som underhåller verktyget.
För att installera appen så måste man tillåta inst av okända 3-partsappar i sin telefon, ladda ner den bifogare filen, byt filändelsen .txt till .apk (Ty byggahus filuppladdare tillåter inte ändelsen apk), och få in den i telefonen på något vis.
Appen kräver inga speciella behörigheter eller åtkomster i telefonen. Men den är ju från USA/Google/MIT, så NSA har väl garanterat krävt att få en bakdörr inopererad antar jag.
Jag vet som sagt ett rent fel, i övrigt har jag knappt provkört eller kontrollerat något, så det kan finnas både stora och små fel. Och allt är väldigt yxigt, ej aptitligt gränssnitt etc.
Jag körde detta lite för att ha någon riktig uppgift att testa och lära mig utvecklingsprogrammet med.
Det är faktiskt lite coolt, efter man gjort lite design och programmerat lite block (allt webbaserat) så kan man ansluta telefonen över sitt wifi och provköra, och då kan man ändra i program och design och det förs direkt över till telefonen, blir lite som en realtidsdebugger.
Hur jag nu går vidare med detta vet jag inte riktigt. Jag misstänker att det kan dra ut jättelångt i tiden ifall jag ska föra detta i hamn, det kanske t.o.m rinner ut i sanden.
Men vi börjar såhär, jag tycker ändå det är lite kul att visa upp vad jag hackat ihop.
Det är väldigt yxigt nu, och finns bara en säkringstyp att välja (och jag har än inte riktigt löst hur det ska fixas).
Jag har inte blivit helt vän med allt i programmeringsverktyget. Har t.ex. inte hittat något event för när man skrivit in text i textbox klart, så jag blev tvungen att lägga till lite onödiga knappar.
Ett rent fel finns redan i denna version, jag har räknat med resistans för enkel ledare i huvud och gruppledning, så impedansvärdet ska dubblas egentligen. Skriver man 40m lång huvudledning så motsvarar det alltså en 20 meter ...
Appen är utvecklad med MIT app inventor dvs drivs av Massachusetts Institute of Technology. Utvecklingsverktyget togs fram av Google, men numera är det skänkt till MIT, som underhåller verktyget.
För att installera appen så måste man tillåta inst av okända 3-partsappar i sin telefon, ladda ner den bifogare filen, byt filändelsen .txt till .apk (Ty byggahus filuppladdare tillåter inte ändelsen apk), och få in den i telefonen på något vis.
Appen kräver inga speciella behörigheter eller åtkomster i telefonen. Men den är ju från USA/Google/MIT, så NSA har väl garanterat krävt att få en bakdörr inopererad antar jag.
Jag vet som sagt ett rent fel, i övrigt har jag knappt provkört eller kontrollerat något, så det kan finnas både stora och små fel. Och allt är väldigt yxigt, ej aptitligt gränssnitt etc.
Jag körde detta lite för att ha någon riktig uppgift att testa och lära mig utvecklingsprogrammet med.
Det är faktiskt lite coolt, efter man gjort lite design och programmerat lite block (allt webbaserat) så kan man ansluta telefonen över sitt wifi och provköra, och då kan man ändra i program och design och det förs direkt över till telefonen, blir lite som en realtidsdebugger.
Hur jag nu går vidare med detta vet jag inte riktigt. Jag misstänker att det kan dra ut jättelångt i tiden ifall jag ska föra detta i hamn, det kanske t.o.m rinner ut i sanden.
Men vi börjar såhär, jag tycker ändå det är lite kul att visa upp vad jag hackat ihop.
Jag tror jag vet nu hur jag ska lösa detta, men har inte provat konceptet än.Mikael_L skrev:
En brist med denna enkla version är att det finns ingen gräns på hur stor säkring man kan välja till vilken ledningsarea man än valt. Bara ledningarna är korta nog.
Dvs det räknar endast på villkor för automatisk frånkoppling samt spänningsfall, det räknar inte på värmeutveckling.
Någon okunnig användare skulle ju kunna tro att det är OK med 20A säkring till 1,5mm2, bara för att det står OK i rutan.
Men det komplicerar det hela flera dimensioner mer ifall man ska kunna peta in förläggningssätt.
En screenshot måste jag ju också skicka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det här med systemutveckling är min hemmaplan till skillnad från el där jag bara är en glad amatör.
Detta låter som ett projekt man skulle kunna genomföra tillsammans på någon bra plattform för samarbete kring utveckling. Standard idag är att använda sig av GitHub. Finns flera fördelar men de viktigaste är källkodshanteringen och att källkoden enkelt kan göras öppen och tillgänglig för alla.
Val av språk är såklart en smaksak, men skulle säga att det rimligaste att använda 2021 är JavaScript. Fördelen med js är att man enkelt kan köra koden på flera olika plattformar och många kan javascript. Delphi och andra stenåldersspråk är enligt min bedömning dumt att använda då det skulle göra att färre kan/vill bidra till utvecklingen.
Detta låter som ett projekt man skulle kunna genomföra tillsammans på någon bra plattform för samarbete kring utveckling. Standard idag är att använda sig av GitHub. Finns flera fördelar men de viktigaste är källkodshanteringen och att källkoden enkelt kan göras öppen och tillgänglig för alla.
Val av språk är såklart en smaksak, men skulle säga att det rimligaste att använda 2021 är JavaScript. Fördelen med js är att man enkelt kan köra koden på flera olika plattformar och många kan javascript. Delphi och andra stenåldersspråk är enligt min bedömning dumt att använda då det skulle göra att färre kan/vill bidra till utvecklingen.