6 928 läst · 35 svar
7k läst
35 svar
Skillnad på nätuppgifter från nätägare respektive uppmätt
Har fått tillgång till en Metrel Eurotester och har kollat min anläggning.
Jämförde med nätägarens beräknade uppgifter och det skilde sig lite från mina mätresultat.
Nätägaren:
Zför 439,402 mOhm
Ik3 1058,2 A
Mätte mellan alla faser och här är max och min värde, även med utlösningstid 0,4 s och 5 s, gängsäkring 20 A.
Uppmätt
Utl tid 0,4 s:
Zför max: 0,51 Ohm
Zför min: 0,49 Ohm
Ik3 max: 996 A
Ik3 min: 592 A
Utl tid 5 s:
Zför max: 0,50 Ohm
Zför min: 0,48 Ohm
Ik3 max: 1,01 kA
Ik3 min: 602 A
Någon som jobbar på jobbar på nätsidan som kan säga vilket som är det rätta värdet?
Rent sporadiskt så skulle jag nog lita mer på att de uppmätta värdena är de mest exakta.
Men ser ingen större fara i att gå på nätägarens uppgifter när det gäller kabeldimensionering.
Redigerat pga fel storhet på mätvärdena
Jämförde med nätägarens beräknade uppgifter och det skilde sig lite från mina mätresultat.
Nätägaren:
Zför 439,402 mOhm
Ik3 1058,2 A
Mätte mellan alla faser och här är max och min värde, även med utlösningstid 0,4 s och 5 s, gängsäkring 20 A.
Uppmätt
Utl tid 0,4 s:
Utl tid 5 s:
Någon som jobbar på jobbar på nätsidan som kan säga vilket som är det rätta värdet?
Rent sporadiskt så skulle jag nog lita mer på att de uppmätta värdena är de mest exakta.
Men ser ingen större fara i att gå på nätägarens uppgifter när det gäller kabeldimensionering.
Redigerat:
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 53 027 inlägg
Men ligger inte bara skillnaden i att nätägaren beräknar Z till punkten där din servisledning ansluter, du mäter vid centralen.
Skillnaden mellan din mätning och uppgiven Z är 0,05 ohm.
Om vi antar att du har 6 kvmm servisledning, så har den en resistans på ca 0,003 ohm/m (tror jag). Impedansen ökar då med 0,006 per meter kabel (fram och tillbaka).
Så har du 10m serviskabel får du 0.06 ohm i den biten.
Skillnaden mellan din mätning och uppgiven Z är 0,05 ohm.
Om vi antar att du har 6 kvmm servisledning, så har den en resistans på ca 0,003 ohm/m (tror jag). Impedansen ökar då med 0,006 per meter kabel (fram och tillbaka).
Så har du 10m serviskabel får du 0.06 ohm i den biten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Lite oroande att du mäter upp en högre förimpedans är vad nätägaren uppger. Nätägaren borde lägga på lite säkerhetsfaktorer, varma ledare, spänningsfaktorn etc så att värdet blir högre än det man mäter upp på kalla ledare vid eventuellt låg belastning i nätet. Ditt mätvärde är ju reellt och bör gälla, om det inte smugit in sig något mätfel. Det värde du bör använda för dimensionering är då mätvärdet x 1.5.
U Uffe A skrev:Har fått tillgång till en Metrel Eurotester och har kollat min anläggning.
Nätägaren:
Zför 439,402 mOhm
Ik3 1058,2 A
Uppmätt
Utl tid 0,4 s:
Zför max: 0,51 mOhm
Zför min: 0,49 mOhm
Utl tid 5 s:
Zför max: 0,50 mOhm
Zför min: 0,48 mOhm
.
Är det inte ca 0,5 Ohm du har som Zför ?
en halv milliOhm låter väldigt lite!
Det tänkte jag inte på får göra en ny mätning i fasadmätarskåpet.
Längden är ca 5 m fr utg plint till centralen och arean 6 mm2 så det blir ju ändå en liten skillnad i resultatet.
Men tror att nätägaren räknar på det medan jag mätte på det faktiska värdet.
Återkommer när jag mätt i FM.
Längden är ca 5 m fr utg plint till centralen och arean 6 mm2 så det blir ju ändå en liten skillnad i resultatet.
Men tror att nätägaren räknar på det medan jag mätte på det faktiska värdet.
Återkommer när jag mätt i FM.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 851 inlägg
Om inte Metrel själv gör någon kompensering så tycker jag fortfarande att de uppmätta värdena är för höga jämfört med de av nätägaren uppgivna. En vattenkokare luras inte
Har du eller ditt instrument kompenserat för varma ledare?U Uffe A skrev:
Fast när jag räknar på detta så verkar det som att nätägaren har gett uppgiften map kalla ledare ...U Uffe A skrev:
Ik1 = Ik3/2 = 1058 / 2 = 529A
Zloop = 230*0,95 / 529A = 0,413 ohm ...
Redigerat:
Hej Uffe AU Uffe A skrev:Har fått tillgång till en Metrel Eurotester och har kollat min anläggning.
Nätägaren:
Zför 439,402 mOhm
Ik3 1058,2 A
Uppmätt
Utl tid 0,4 s:
Utl tid 5 s:
Skillnad på nätuppgifter från nätägare respektive uppmätt
När en nätägare levererar uppgifter om trefasig kortslutningsström Ik3 och jordslutningsimpedans Zjordslut (många gånger kallat förimpedans) så är de i de allra flesta fall beräknade värden.
Den trefasiga kortslutningsströmmen Ik3 är viktig för att veta maximal påfrestning i en anläggning. Det intressanta är då det maxvärde som kan uppstå vid t.ex. en kortslutning. Eftersom vissa parametrar t.ex. resistans ökar med temperatur så fås högsta värdet vid kall anläggning och hög driftspänning.
Jordslutningsimpedans Zjordslut är viktig för att skydd (säkringar) skall bryta inom stipulerad tid t.ex. 400 mS. Det intressanta är då att strömmen är tillräckligt stor för att skyddet skall fungera som avsett. I det fallet så innebär en varm anläggning att resistansen ökar, och strömmen minskar. De innebär att beräkningen utifrån sämsta fallet är då en varm anläggning och låg matningsspänning.
Är det mer korrekta värden då man mäter?
Att mäta ersätter inte att räkna på en anläggning, av flera orsaker. Här är två.
Mätfel vid induktivt nät
De flesta instrument mäter enligt ”Bo Siltberg:s” vattenkokarmetod. Instrumentet man använder då mäter flera gånger i snabb takt och med bra upplösning och medelvärdesbildning.
Men de flesta instrument har en svårighet att mäta korrekt om elnätet är induktivt, tex nära en krafttransformator eftersom det innebär att de två spänningarna man jämför (före efter inkoppling av en resistans) har olika fasläge.
Jag var med i ett projekt där vi försökte mäta korrekt i induktiva nät. Metoden hade nog fungerat men vi hade bl.a. inte tillräcklig upplösning (12 bitar) i indata.
Troligtvis så finns det metoder att mäta i induktiva nät idag men då blir det nog en dyrare prisklass.
Hänsyn till ”skyddsledare” utanför elsystemet.
Inom elkraft så räknar man bara med den skyddsjord som ingår i elsystemet. Skulle vi ha ett fjärrvärmenät (eller vattenförsörjning) av metall parallellt med elsystemet, så kan det förbättra skyddsledarsystemet, och ge lägre mätvärden.
Att man inte får ta med det i beräkning beror på att det inte ingår i elnätet och kan t.ex. ändras om man byter ledningar i vattennätet eller kopplar ur fjärrvärmen.