Det är sån liten yta. Sprickor uppstår oftast vid långa sträckor. Exempelvis när man gjuter vattentäta väggar i tunnlar och källare så är rekommenderad max längd ca12-15m vägg för att inte sprickor ska uppstå. Din korta vägg kommer inte krympa så mycket på längden eftersom den är så kort

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är sån liten yta. Sprickor uppstår oftast vid långa sträckor. Exempelvis när man gjuter vattentäta väggar i tunnlar och källare så är rekommenderad max längd ca12-15m vägg för att inte sprickor ska uppstå. Din korta vägg kommer inte krympa så mycket på längden eftersom den är så kort
Tack för svar. Då ska jag åtminstone som ett första steg ta bort plast i helgen så det kan börja torka.

Nu är det ett dygn sedan jag ställde ner en byggfläkt och eb hyffsad avfuktare för tvättstuga och drog över en pressening. Termostatet på värmaren ställde jag på chans och det verkar motsvara ca 25 grader. Åtminstone blev det så varmt i dag på eftermiddagen när det var 18 grader ute. I morse var det tre grader ute och 17 i poolen. Med lite varmare nätter bör det gå att hålla över 20 grader dygnet runt.

Jag använder en enkel väderstation med trådlösa sensorer som även mäter luftfuktighet. Troligen inte med superbra precision men jag ser det som en indikation. Den har visat ca 40% så här långt. Det kommer lite vatten ur slangen men inte jättemycket. Känslan är att det ökar.

I helgen slipade jag hela poolen till synlig ballast. Sen kompletterade jag utrustningen för uttorkning med en fläkt och rökte på nytt. Passade också på att skruva upp termostaten på värmefläkten en aning för att landa lite över 25 grader, som jag legat på dagtid nu på slutet.

Förhoppningen är kunna måla i mitten av juli, ca 9 veckor efter gjutning och 8 veckor efter att torkningen inleddes. Jag har dock ingen aning om det är realistiskt. Värt att beakta är att poolen gjöts i fjol och att det "bara handlar om bänken på ca 1m3 betong som är nygjuten.

Edit: Hela poolen utom golvet slipades. Där gav jag upp med den handhållna slipen. Fortsättning följer med golvslip. Och det saknas naturligtvis en pressening över poolen på bilden.

• Ofärdig pool med slipat betongskal, fläkt och avfuktare synliga. Provisorisk presenning över öppningen, olika verktyg på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.