• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Både Bo Siltberg och jag har också föreslagit att dra ur trådarna, jag skrev också att VP-röret behöver kapas.

Inlägg 3,
[länk]
Inlägg 5,
[länk]
Absolut! Men lät skönare att jag kunde dra ut de själv än att det var behörighetskrävande 😉

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M Maxisen skrev:
Absolut! Men lät skönare att jag kunde dra ut de själv än att det var behörighetskrävande 😉
Bara för att AndersMalmgren inte skriver att det är behörighetskrävande arbete så betyder det inte att det inte är det.

Sen skrev inte jag heller varken det ena eller det andra om den biten.

Jag skiter egentligen i vilket, om du följer ellagen eller inte, däremot är det bra att veta att man bryter mot ellagen om man gör jobbet själv.

• Gilla
karkka och 3 till
  • Laddar…
Vad gäller då? Behöver någon med behörighet göra det?

Om du ska dra ur trådarn, börja då med att ta reda på var de går, kan finnas väggdosa som de passerar eller kopplas i t.ex. nolla, i vissa fall kan dosan finnas utanför rummet där du har trådarna.

Det en "lekman"/"vem som helst" får göra i den fasta installationen är bara några få saker som tex BYTA vägguttag, lamputtag, strömbrytare.

Att installera eller ta bort något är behörighetskrävande arbete.

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/

A
M Maxisen skrev:
Vad gäller då? Behöver någon med behörighet göra det?
Att riva bort elinstallationsmaterial som inte längre är en del av starkströmsanläggningen är ok. Däremot losskopplingen från anläggningen blir ett arbete som kräver auktorisation. Hoppas det svarar på din fråga.

• Gilla
Maxisen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Som tidigare nämnt så är det behörighetskrävande. Ingen kommer dock anmäla dig om du gör det själv, men se till att du vet vad du gör och gör rätt.

Fundera också på hur du vill ha det. Strömbrytaren till exempel, går den till något annat också som ska vara kvar? Eller ska strömbrytaren bort också? Har du då uttag under den så måste du hantera det.
Att dra ut ledarna från strömbrytaren tror jag inte på. Du har knappast jord och nolla där så du måste hitta var de är anslutna.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Maxisen skrev:
Men lät skönare att jag kunde dra ut de själv än att det var behörighetskrävande
Båda delarna är korrekta. 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.