Hej!

Har nyligen flyttat in i en lägenhet där det på två platser sticker ut ”fria kablar” från taket.

Har inget intresse av att någonsin sätta upp lampor där då placeringen på dessa (i mina ögon) är väldigt udda och jag skulle vilja dölja det så gott det går, helst av allt ta bort sladdarna helt. Bifogar bild nedan!

Stort tack på förhand!
 
  • Fria kablar hänger från ett vitt tak i en lägenhet, där användaren vill dölja eller ta bort dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lösa elkablar hänger från taket i en lägenhet där de saknar funktionella lampor, vilket ägaren vill dölja eller ta bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
Först o främst tycker jag att du låter förra ägaren veta att han är en större idiot än Trump som lämnar detta efter sig. Det är egentligen förra ägaren som borde fixa detta.

Men om du nu vill ta bort anslutningspunkten helt så får du kanske göra det på egen bekostnad. Man behöver helt enkelt dra ut trådarna ur röret från strömbrytaren eller kopplingsdosan som de kommer ifrån. Det är ett behörighetskrävande jobb.
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Man kan inte något smidigt vis sätta någon form av ”hätta” på dem och dölja de i taket genom att utvidga hålet sen täcka för det?
 
M Maxisen skrev:
Man kan inte något smidigt vis sätta någon form av ”hätta” på dem och dölja de i taket genom att utvidga hålet sen täcka för det?
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?

Går gor det, genom att göra ett "stort" hål och fälla in en kopplingsdosa, men eftersom det sitter "mitt i taket" så kommer nästa ägare att tro att det är en takdosa som man kan hänga en armatur i.

Det finns egentligen bara två lämpliga alternativ,
Antingen dra ur trådarna och kapa VP-röret jäms med taket.
Eller montera ett utanpåliggande lamputtag (DCL-uttag).
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?

Går gor det, genom att göra ett "stort" hål och fälla in en kopplingsdosa, men eftersom det sitter "mitt i taket" så kommer nästa ägare att tro att det är en takdosa som man kan hänga en armatur i.

Det finns egentligen bara två lämpliga alternativ,
Antingen dra ur trådarna och kapa VP-röret jäms med taket.
Eller montera ett utanpåliggande lamputtag (DCL-uttag).
Förstår! Bor i bostadsrätt så kan ju välja att göra det ”permanent”
 
Två Wago och en takkåpa över.
Du har en röd plugg på bilden att skruva kroken i för takkåpan.
Och så bryter du elen innan du sätter dit Wago. Har sådan i lösning i taket.
Kan du inte själv ta hjälp av någon.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Först o främst tycker jag att du låter förra ägaren veta att han är en större idiot än Trump
Förstår inte vad du menar. Han har ju tejpat jorden så ingen kan bli jordad av misstag. ;)
 
  • Haha
Cjmicke och 1 till
  • Laddar…
Han har ju tejpat jorden
Hur var det nu med att göra antaganden om en ledare enbart på basen av färg...
 
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Hur var det nu med att göra antaganden om en ledare enbart på basen av färg...
Bryter man elen och sätter på Wago har inte färgen någon betydelse.😉
 
  • Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Först o främst tycker jag att du låter förra ägaren veta att han är en större idiot än Trump som lämnar detta efter sig. Det är egentligen förra ägaren som borde fixa detta.

Men om du nu vill ta bort anslutningspunkten helt så får du kanske göra det på egen bekostnad. Man behöver helt enkelt dra ut trådarna ur röret från strömbrytaren eller kopplingsdosan som de kommer ifrån. Det är ett behörighetskrävande jobb.
Gissar att du föredrar Putin
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Stäng av strömmen på gruppen och koppla ur ledarna från strömbrytaren och dra sedan ut kablarna, går på 5 minuter. Sedan spacklar du och målar.

Edit: du måste såga av röret också
 
  • Gilla
Hampusca och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stäng av strömmen på gruppen och koppla ur ledarna från strömbrytaren och dra sedan ut kablarna, går på 5 minuter. Sedan spacklar du och målar.

Edit: du måste såga av röret också
Bästa svaret hittills! Drar man de bara ut genom strömbrytaren då?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M Maxisen skrev:
Bästa svaret hittills! Drar man de bara ut genom strömbrytaren då?
Spelar ingen roll åt vilket håll du drar :)
 
Fairlane
Förslaget om att lossa vid strömbrytaren förutsätter ju att nollan och jord är anslutna där, vilket väl inte är det vanliga.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.