Hej!
Har nyligen flyttat in i en lägenhet där det på två platser sticker ut ”fria kablar” från taket.
Har inget intresse av att någonsin sätta upp lampor där då placeringen på dessa (i mina ögon) är väldigt udda och jag skulle vilja dölja det så gott det går, helst av allt ta bort sladdarna helt. Bifogar bild nedan!
Stort tack på förhand!
Har nyligen flyttat in i en lägenhet där det på två platser sticker ut ”fria kablar” från taket.
Har inget intresse av att någonsin sätta upp lampor där då placeringen på dessa (i mina ögon) är väldigt udda och jag skulle vilja dölja det så gott det går, helst av allt ta bort sladdarna helt. Bifogar bild nedan!
Stort tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Först o främst tycker jag att du låter förra ägaren veta att han är en större idiot än Trump som lämnar detta efter sig. Det är egentligen förra ägaren som borde fixa detta.
Men om du nu vill ta bort anslutningspunkten helt så får du kanske göra det på egen bekostnad. Man behöver helt enkelt dra ut trådarna ur röret från strömbrytaren eller kopplingsdosan som de kommer ifrån. Det är ett behörighetskrävande jobb.
Men om du nu vill ta bort anslutningspunkten helt så får du kanske göra det på egen bekostnad. Man behöver helt enkelt dra ut trådarna ur röret från strömbrytaren eller kopplingsdosan som de kommer ifrån. Det är ett behörighetskrävande jobb.
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?M Maxisen skrev:
Går gor det, genom att göra ett "stort" hål och fälla in en kopplingsdosa, men eftersom det sitter "mitt i taket" så kommer nästa ägare att tro att det är en takdosa som man kan hänga en armatur i.
Det finns egentligen bara två lämpliga alternativ,
Antingen dra ur trådarna och kapa VP-röret jäms med taket.
Eller montera ett utanpåliggande lamputtag (DCL-uttag).
Förstår! Bor i bostadsrätt så kan ju välja att göra det ”permanent”Demmpa skrev:
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?
Går gor det, genom att göra ett "stort" hål och fälla in en kopplingsdosa, men eftersom det sitter "mitt i taket" så kommer nästa ägare att tro att det är en takdosa som man kan hänga en armatur i.
Det finns egentligen bara två lämpliga alternativ,
Antingen dra ur trådarna och kapa VP-röret jäms med taket.
Eller montera ett utanpåliggande lamputtag (DCL-uttag).
Två Wago och en takkåpa över.
Du har en röd plugg på bilden att skruva kroken i för takkåpan.
Och så bryter du elen innan du sätter dit Wago. Har sådan i lösning i taket.
Kan du inte själv ta hjälp av någon.
Du har en röd plugg på bilden att skruva kroken i för takkåpan.
Och så bryter du elen innan du sätter dit Wago. Har sådan i lösning i taket.
Kan du inte själv ta hjälp av någon.
Gissar att du föredrar PutinBo.Siltberg skrev:
Först o främst tycker jag att du låter förra ägaren veta att han är en större idiot än Trump som lämnar detta efter sig. Det är egentligen förra ägaren som borde fixa detta.
Men om du nu vill ta bort anslutningspunkten helt så får du kanske göra det på egen bekostnad. Man behöver helt enkelt dra ut trådarna ur röret från strömbrytaren eller kopplingsdosan som de kommer ifrån. Det är ett behörighetskrävande jobb.
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Stäng av strömmen på gruppen och koppla ur ledarna från strömbrytaren och dra sedan ut kablarna, går på 5 minuter. Sedan spacklar du och målar.
Edit: du måste såga av röret också
Edit: du måste såga av röret också
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg


