Vi håller på att rita på en utbyggnad till vårt 30-talshus och har landat det mesta, men inte exakt hur vi ska lösa ett fönster i hörnet. Vi har bantat ytan till förmån för att kunna lägga lite extra krut på denna lösning, men det ska ju ändå vara inom rimlighetens gräns.
Min fråga är om man kan bygga ett fönster som skjuter ut från fasaden 250 mm utan att ha en pelare i hörnet (markerad med den lilla ringen i hörnet)? Jag föreställer mig att man skulle kunna ha en stålbalk som är ihopsvetsad i hörn eller liknande. Det är det översta planet med ett plåttak ovan, snözon 2.
Min fråga är om man kan bygga ett fönster som skjuter ut från fasaden 250 mm utan att ha en pelare i hörnet (markerad med den lilla ringen i hörnet)? Jag föreställer mig att man skulle kunna ha en stålbalk som är ihopsvetsad i hörn eller liknande. Det är det översta planet med ett plåttak ovan, snözon 2.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men varför bygga ut fönstret på detta krångliga sätt?H Hanmeddetvitahuset skrev:
Vad vinner ni på det?
Genom att putta ut fönstret skapar vi en sittyta i fönstret som är väldigt trevlig. Samma funktion kan uppnås genom att bygga ut under fönstret eller andra typer av lösningar men den här är den gestaltningsmässigt bästa lösningen.KnockOnWood skrev:
Att det är krångligt vet vi, men byggaren vi pratar med har inte reagerat på att det skulle vara något anmärkningsvärt om man han gör det med pelare. Däremot var han osäker på om det går utan pelaren.
Ja exakt, det går att lösa invändigt men inte alls lika snyggt 
Klicka här för att svara