Vi håller på att rita på en utbyggnad till vårt 30-talshus och har landat det mesta, men inte exakt hur vi ska lösa ett fönster i hörnet. Vi har bantat ytan till förmån för att kunna lägga lite extra krut på denna lösning, men det ska ju ändå vara inom rimlighetens gräns.

Min fråga är om man kan bygga ett fönster som skjuter ut från fasaden 250 mm utan att ha en pelare i hörnet (markerad med den lilla ringen i hörnet)? Jag föreställer mig att man skulle kunna ha en stålbalk som är ihopsvetsad i hörn eller liknande. Det är det översta planet med ett plåttak ovan, snözon 2.

• Arkitektonisk ritning av en planlösning för en utbyggnad med markering för önskat hörnfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk skiss av 30-talshus med utbyggnad, marklinjer och föreslagen fönsterlösning i hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hanmeddetvitahuset skrev:
Vi håller på att rita på en utbyggnad till vårt 30-talshus och har landat det mesta, men inte exakt hur vi ska lösa ett fönster i hörnet. Vi har bantat ytan till förmån för att kunna lägga lite extra krut på denna lösning
Men varför bygga ut fönstret på detta krångliga sätt?
Vad vinner ni på det?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men varför bygga ut fönstret på detta krångliga sätt?
Vad vinner ni på det?
Genom att putta ut fönstret skapar vi en sittyta i fönstret som är väldigt trevlig. Samma funktion kan uppnås genom att bygga ut under fönstret eller andra typer av lösningar men den här är den gestaltningsmässigt bästa lösningen.

Att det är krångligt vet vi, men byggaren vi pratar med har inte reagerat på att det skulle vara något anmärkningsvärt om man han gör det med pelare. Däremot var han osäker på om det går utan pelaren.

Om det bara är sitt yta som det gäller går det väl att bygga en bänk på insidan? Men med det sagt så tycker jag det blir jäkligt snyggt som ni ritat så det var ju enbart om att sitta i fönstret var viktigast :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.