Ska renovera våra fönster(gamla spröjsade med sex rutor från tidigt 1900) och behöver byta ut rutorna i vissa. Ska skära till glas från andra kasserade fönster (vi har dubbel uppsättning som står ute i en gammal lada) men blir så osäker när det gäller glasskärare, det är ju extrema prisskillnader? Hur stor skillnad är det egentligen mellan tex Biltemas för 50-lappen och en för 6-800 från någon dyr byggnadsvårdsbutik?
Och undrar även när det gäller linoljekitt, är det ett dåligt val med en burk för 70 spänn tex Dana lim vs dyrare?
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vet bara att jag har en billig från Clas Ohlsson för under 100kr och den är kass.
 
Lånar en gammal med diamantspets, fungerar bättre än den egna med trissa av hårdmetallskär.
Jag brukar räkna så här, vad kostar det att få arbetet utfört av någon annan jämfört med att göra det själv och köpa verktyg/maskin som jag sedan har kvar. Kan då även motivera att man väljer av bättre kvalite som kostar lite mera.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
H Hufsa skrev:
Ska renovera våra fönster(gamla spröjsade med sex rutor från tidigt 1900) och behöver byta ut rutorna i vissa. Ska skära till glas från andra kasserade fönster (vi har dubbel uppsättning som står ute i en gammal lada) men blir så osäker när det gäller glasskärare, det är ju extrema prisskillnader? Hur stor skillnad är det egentligen mellan tex Biltemas för 50-lappen och en för 6-800 från någon dyr byggnadsvårdsbutik?
Och undrar även när det gäller linoljekitt, är det ett dåligt val med en burk för 70 spänn tex Dana lim vs dyrare?
Denna är vettig.
https://folkesbygg.se/sv/products/glasskarare

Danalims kitt är bra. Men köp 5 kg på en gång om du ska göra några fönster.
https://folkesbygg.se/sv/products/linoljekitt-affa-dana-5kg
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vet bara att jag har en billig från Clas Ohlsson för under 100kr och den är kass.
Bra att veta!
 
A AndersS skrev:
Lånar en gammal med diamantspets, fungerar bättre än den egna med trissa av hårdmetallskär.
Jag brukar räkna så här, vad kostar det att få arbetet utfört av någon annan jämfört med att göra det själv och köpa verktyg/maskin som jag sedan har kvar. Kan då även motivera att man väljer av bättre kvalite som kostar lite mera.
Vi gör allt arbete själva förutom nya rökkanaler i den gamla skorstenen så det resonemanget fungerar dåligt för oss😅
Men ja, köper gärna av bra kvalitet, men kan man komma billigare undan gör man ju gärna det😌
 
C
Toyo och Silberschnitt är väl de märken som har bäst rykte. En standardmodell skall du kunna få för 4-500, så inga fantasisummor. Jag har en Silberschnitt 5000 och skär både gammalt och modernt glas lätt som en plätt.
Glöm inte skärsäkra handskar och olja.

Kitt, kör Danalim eller Illbruck, de är standard även i byggnadsvårdshandeln (då till ett högre pris).
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
Hur ser folket här på skillnaden mellan linoljekitt och annat kitt?
Vad är för och nackdelar med respektive?
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Modernt gummikitt har en tendens att sitta kvar och se fint ut medan vattnet som så småningom tränger in bakom förstör träet. Linoljekitt skvallrar när det är dags för fix.
Vissa gillar typen LA-Seal, andra inte.
Vi "traditionalister" använder linoljekitt och linoljefärg till fönster då det bevisligen har klarat fönstren i 100 år.

Min glasskärare heter Toyo och är bättre än namnet. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Toyo och Silberschnitt är väl de märken som har bäst rykte. En standardmodell skall du kunna få för 4-500, så inga fantasisummor. Jag har en Silberschnitt 5000 och skär både gammalt och modernt glas lätt som en plätt.
Glöm inte skärsäkra handskar och olja.

Kitt, kör Danalim eller Illbruck, de är standard även i byggnadsvårdshandeln (då till ett högre pris).
Tack för bra svar!👌😊
 
albincarlsson albincarlsson skrev:
Denna är vettig.
[länk]

Danalims kitt är bra. Men köp 5 kg på en gång om du ska göra några fönster.
[länk]
Linoljekitt alla gånger! Lättarbetat och håller!!
Köpte en riktigt bra glasskärare med olja i för samma uppdrag som du har. Vi skar många glas - handelsstad dessutom- som blev perfekta! Köp ingen billig skit för glasen går bara sönder när du ska knäcka dem!!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.