23 298 läst ·
73 svar
23k läst
73 svar
Utseende på installation - Yrkesheder?
Du har missförstått allting. Jag älskar hantverkare. Men här har vi med en slarvverkare att göra och såna gillar jag inte. Det är säkert ingen dålig människa, men ska nog göra nåt annat.B BSA In skrev:
Man får ta snacket. "Du är en bra kille/tjej, jätteduktig, inte på håltagning, men mycket annat".
Det där funkar ju när nåt ska sättas upp i kontoret där vanliga knegare sitter eller på ICA, i en verkstad osv.Jarlingar skrev:
Jag kan förvisso irritera mig även på jobbet när nåt är konstigt gjort, men iom att det jobbar flera tusen personer på samma arbetsplats och man många gånger besöker tex ett konferensrum bara ett fåtal gånger under många år så skiter man i om rören sitter snett eller det bara är beigemålad glasfiberväv på väggarna.
Är det ett hem eller en lite lyxigare lokal så finns ju estetiska krav.
Frågan är bara hur man ska komma överens om dem på ett standardiserat sätt?
Jag frågar uppriktigt då jag gärna skulle vilja veta. Jag är i hemmet inte bara ute efter funktion utan även estetik. Ser slutresultatet ut som gjort som av en praoelev så skulle jag ju vilja göra om det.
Är det ur brandsynpunkt rimligt att ha hål som ett mindre husdjur kan ta sig genom kring genomföringarna? Eller ur ljud / ljusisolering? Hålen måste väl "fyllas" med något?
Galvade rör så jag gissar till värmesystemet/värmepump? Kan det vara röret för tillopp, på den varma sidan som fått en expansionsböj för att klara längdutvidgning? Hur många meter rör är det totalt?
De vänstra hålen är gjorda i exact linje genom alla 4 väggar på denna sträcka, på exact samma avstånd från det befintliga röret till vänster på bilden.G gorcot skrev:
De högra hålen är även de i exact linje och på samma avstånd från det vänstra genom 3 av 4 väggar, den 4de väggen är den som syns på bilden, där det högra hålet ligger ca 10cm för långt åt höger för att ligga i linje med övriga 3.
Vid de hål som är "rätt" så är det ca 4cm vägg kvar mellan hålen, mellan de på bilden är det ca 14cm.
Väggarna är av samma uppbyggnad (stenhård betong, ala 60tal), alla rör och kablar är utanpåliggande i källarplanet, så teorin om hinder i väggen köper jag inte.
Mycket riktigt är det rören med värmebäraren till en värmepump.Solvskaftet skrev:
Totalt är det många många många meter rör, men på andra ställen i huset finns rör som är 5-6 gånger så långa i rak linje, så jag tror inte riktigt att det skulle finnas behov av nån böj just här i expanderingssyfte?
Det jag ville komma till är att det är en installation där mediet snabbt kan växla med stora temperaturskillnader t.ex. vid avfrostning av en vp. Är det då långa rör så kan det tänkas vara ett sätt att få in en expansionsböj utan att det ser helknas ut istället för mitt i rummet.J Jansson69 skrev:
Edit: långa rör skulle det vara.
Redigerat:
Nu är det ju inte kylmediet som går i dessa rör, utan värmebäraren som även cirkulerar i radiatorerna.Solvskaftet skrev:
Osäker på materialet dock, kanske är galvat?
Köper dock inte teorin om att expansion skulle vara en variabel i denna ekvation.
Det finns ingen anledning till att det skulle vara nödvändigt att göra på detta sätt, det var inte meningen att det skulle bli så här..... Den som borrade hålen fuckade upp helt enkelt, det är inte svårare än så.
Misstag kan självklart vem som helst göra, det gör oss mänskliga.
Det som stör mig i sammanhanget blir istället att rörkrökaren bara ryckte på axlarna och kopplade på som att inget hänt utan att säga pip till mig som kund. Jag får istället upptäcka detta själv när jag nyfiket kikar in för att kolla hur arbetet fortlöper.
Hade rörfirman istället sagt åt sin underentreprenör att kontakta kunden och förklarat sitt misstag så hade jag varit mer förstående och förlåtande.
Nu blir istället min upplevelse att alla inblandade bara skiter i det och hoppas att kund inte skall tänka på det eller bry sig. Respektlöst kan jag känna.
I förlängningen börjar det ju även klia lite i bakhuvudet och man börjar tänka i banorna att om det slarvas med enkla uppenbara saker som detta, hur mycket slarvas det då med saker under ytan som jag som kund varken kan se eller förstå. Förtroendet faller ju rätt snabbt.
Åh jäklar! Ja med den enorma erfarenheten är förstås lätt att se ner på mindre erfarna betonghåltagares arbete. Men lite ödmjukhet borde väl ändå ett sådant proffs som du kunna bjuda på. Du måste ju förstå att ganska få har hunnit med att skaffa sig lika mycket erfarenhet som du här i livet, och därmed att alltid lyckas lika bra som du när hål i betong ska göras.Farstatjej90 skrev:
Vi brukade skämta ganska ofta att elektriker och rörisar gärna vill få in både arbetsbänk och bil i hålen vi borrade 😂M MsTake skrev:
Men nej det finns alla möjliga storlekar på borrarna men som sagt det är röris som bestämmer storlek. Vi borrar bara. Rätt vanligt att VVS/EL har märkt på väg/golv/tak med ett kryss samt storlek sedan åker iväg på annat så man är själv på plats.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Du har helt rätt i ditt resonemang. Det enda förmildrande som jag kan se här är att hantverkaren inte försökte dölja felet.K Kasken skrev:Nu är det ju inte kylmediet som går i dessa rör, utan värmebäraren som även cirkulerar i radiatorerna.
Osäker på materialet dock, kanske är galvat?
Köper dock inte teorin om att expansion skulle vara en variabel i denna ekvation.
Det finns ingen anledning till att det skulle vara nödvändigt att göra på detta sätt, det var inte meningen att det skulle bli så här..... Den som borrade hålen fuckade upp helt enkelt, det är inte svårare än så.
Misstag kan självklart vem som helst göra, det gör oss mänskliga.
Det som stör mig i sammanhanget blir istället att rörkrökaren bara ryckte på axlarna och kopplade på som att inget hänt utan att säga pip till mig som kund. Jag får istället upptäcka detta själv när jag nyfiket kikar in för att kolla hur arbetet fortlöper.
Hade rörfirman istället sagt åt sin underentreprenör att kontakta kunden och förklarat sitt misstag så hade jag varit mer förstående och förlåtande.
Nu blir istället min upplevelse att alla inblandade bara skiter i det och hoppas att kund inte skall tänka på det eller bry sig. Respektlöst kan jag känna.
I förlängningen börjar det ju även klia lite i bakhuvudet och man börjar tänka i banorna att om det slarvas med enkla uppenbara saker som detta, hur mycket slarvas det då med saker under ytan som jag som kund varken kan se eller förstå. Förtroendet faller ju rätt snabbt.
Tyvärr är hantverkare nära besläktade med lastbilschaufförer, vilket inte minst visar sig när det handlar om kundkontakt och respekt för den enskildes ägor. Ifall man råkar ha av en bärande takstol, borrar på fel plats i badrummet, punkterar plasten i ytskiktet etc så fuskar man bort det. Sen vet alla hur roligt det är att utkräva ansvar - om det ens upptäcks innan det är för sent.
Hur kommer man bort från detta? Högre lön? Nej, det har snarare fått motsatt effekt! Faktum är att ditt hus nu ser ut som om du själv dragit rören. Alla som ser det där kommer tänka att du är en värdelös skit som inte tar hand om dina saker. Jag kan bara beklaga.
Vad är det du vill, att jag ska göra två hål i två väggar så man kan dra två raka rör utan att behöva olika böjar? Ja, det kan jag göra. Det är vad som diskuteras här. TS borde ringt mig istället.A AG A skrev:Åh jäklar! Ja med den enorma erfarenheten är förstås lätt att se ner på mindre erfarna betonghåltagares arbete. Men lite ödmjukhet borde väl ändå ett sådant proffs som du kunna bjuda på. Du måste ju förstå att ganska få har hunnit med att skaffa sig lika mycket erfarenhet som du här i livet, och därmed att alltid lyckas lika bra som du när hål i betong ska göras.
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
Gäller tyvärr alla yrken från läkare till IT.J Jontha skrev:Du har helt rätt i ditt resonemang. Det enda förmildrande som jag kan se här är att hantverkaren inte försökte dölja felet.
Tyvärr är hantverkare nära besläktade med lastbilschaufförer, vilket inte minst visar sig när det handlar om kundkontakt och respekt för den enskildes ägor. Ifall man råkar ha av en bärande takstol, borrar på fel plats i badrummet, punkterar plasten i ytskiktet etc så fuskar man bort det. Sen vet alla hur roligt det är att utkräva ansvar - om det ens upptäcks innan det är för sent.
Hur kommer man bort från detta? Högre lön? Nej, det har snarare fått motsatt effekt! Faktum är att ditt hus nu ser ut som om du själv dragit rören. Alla som ser det där kommer tänka att du är en värdelös skit som inte tar hand om dina saker. Jag kan bara beklaga.
Har man otur och får någon som inte är intresserad av ett bra slutresultat, så kan det bli vad som helst.
En riktig håltagare har kompetens nog för att sätta ut sina egna hål efter direktiv.Jarlingar skrev:
Tyvärr är branschen full av donkar som behöver kardborre på skorna och kan inte ens stava till yrkesstolthet.
Med det sagt, tror jag tyvärr du fått en oduglig håltagare som inte bryr sig sålänge lönen landar på hans konto.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden