Farstatjej90
A AG A skrev:
Har du jobbat mycket med betonghåltagning?
Två gånger , för luftvärmepump.

Nu vill ju inte jag raljera över hur många människor beter sig i övriga samhället, men den människotypen som oftast klagar på mindre estetiskta felaktigheter gör ofta något av nedan:
-Kan inte parkera bilen ordentligt
-Tänka sig för och står och blockerar en hel gång i mataffären.
- Går tre i bredd med barnvagnar på trottoaren eller i köpcentrum
- Förlitar sig på en försäkring eller ”dolda fel diskussioner ” istället för att inse att det är något man får betala själv.
- Avkräver hårt arbetande personal i skolan om detaljerad rapport när deras barn senast rapade men har inte själva förmåga att uppfostra sina barn till artiga, väl fungerande medborgare.

Ja alla lever vi olika och bryr oss om olika saker och personligen skulle jag inte ligga sömnlös över att någon gjort en riktningsändring på ett par rör i källaren..😁

Ha en bra dag alla forumvänner!

• Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
B Björkskär skrev:
Nu vill ju inte jag raljera över hur många människor beter sig i övriga samhället, men den människotypen som oftast klagar på mindre estetiskta felaktigheter gör ofta något av nedan:
-Kan inte parkera bilen ordentligt
-Tänka sig för och står och blockerar en hel gång i mataffären.
- Går tre i bredd med barnvagnar på trottoaren eller i köpcentrum
- Förlitar sig på en försäkring eller ”dolda fel diskussioner ” istället för att inse att det är något man får betala själv.
- Avkräver hårt arbetande personal i skolan om detaljerad rapport när deras barn senast rapade men har inte själva förmåga att uppfostra sina barn till artiga, väl fungerande medborgare.

Ja alla lever vi olika och bryr oss om olika saker och personligen skulle jag inte ligga sömnlös över att någon gjort en riktningsändring på ett par rör i källaren..😁

Ha en bra dag alla forumvänner!
Jag tycker inte det här inlägget har någonting med något att göra och jag förstår inte alls kopplingen mellan att inte kunna parkera och vara missnöjd över ett slarvigt jobb man betalat för.🤔

• Gilla
Masonite och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker inte det här inlägget har någonting med något att göra och jag förstår inte alls kopplingen mellan att inte kunna parkera och vara missnöjd över ett slarvigt jobb man betalat för.🤔
Kopplingen är samhällets förfall, familjebandens upplösning, och ungdomens förvildning. Ett fast handslag och ett hållet ord är passé i dagens tiktok-samhälle

• Gilla
Anonymiserad 382478 och 2 till
  • Laddar…
Hej
Nej inte detta inlägg precis som många andra inlägg här på forumet.
Det jag försöker belysa är att vissa människor inte bara tar utfallet och konstaterar att det ”blev så”utan går igång så mycket på skitsaker.
Ibland är det slarv och ibland sker misstag och det kommer vi få leva med så länge vi är människor.
Ofta klagas det högljutt om någon estetisk detalj och det är ofta samma personlighetstyper som ofta saknar förmåga att notera medmänniskors reaktioner på några av de saker jag räknade upp.
Jag stör mig på när någon parkerar sin gigantiska bil som de inte behärskar över flera platser men kastar mig inte på ett forum och lägger ut bilder med frågan - är den här parkeringen okej utförd?😂

Tanken att man hela tiden är kund och att jag har rätt har gått för långt. Ofta kommer klagomål på redan utförd tjänst utan att i detalj i förväg tala om vad som de ser som extra viktigt.

Ha en bra dag!
/ Björkskär

• Gilla
z0ltrac och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Så kan det det givetvis vara i vissa situationer, det köper jag fullt ut.
Men i detta som jag använder som exempel så är det 2 hål bredvid varandra där det ska gå 1 rör i varje.
Hålet till vänster i bild gjordes i linje genom alla 4 vägarna, men i 1 vägg gjorde det högra hålet ca 10cm längre åt höger än i övriga väggar. Därav uppstår behovet av "knorren" på röret.
Både inblandad VVS firma och anlitad underentreprenör för håltagning är stora välkända firmor med lång historia i stan.
Är mina förväntningar på resultatet fel när jag reagerar på detta?
Det ser ut som de borrat det vänstra hålet lite för långt till höger vilket har givit till följd att det högra hålet hade kommit för nära det vänstra och riskerade att mellanrummet mellan hålen ”rasade”. Hade blivit snyggare med ett ovalt hål för båda rören.

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Om man tar rören man ska använda och sätter mot väggarna man ska borra i och måttar in allt så borde det bli rakt...
Du missade detaljen att detta var en entreprenad på fast pris.

Att först montera rörstråket för att sedan demontera det och sedan montera det igen....
Ja det priset hade aldrig vunnit upphandlingen.

Ännu en gång; håltagare borrar inga hål om det inte är markerat.
Håltagare gör inga egna utsättningar av just det skälet vi ser i tråden.
Borren kan slå några mm vid trånga lägen som detta, men jag kan garantera att hålet är borrat där rörkrökaren satt krysset.

Och lösningen på TS problem är plastplåt.

Farstatjej90
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du missade detaljen att detta var en entreprenad på fast pris.

Att först montera rörstråket för att sedan demontera det och sedan montera det igen....
Ja det priset hade aldrig vunnit upphandlingen.

Ännu en gång; håltagare borrar inga hål om det inte är markerat.
Håltagare gör inga egna utsättningar av just det skälet vi ser i tråden.
Borren kan slå några mm vid trånga lägen som detta, men jag kan garantera att hålet är borrat där rörkrökaren satt krysset.

Och lösningen på TS problem är plastplåt.
Vad är problemet med att måtta ut med rören? Jag förstår inte.

• Gilla
Masonite
  • Laddar…
Vad är problemet med att måtta ut med rören? Jag förstår inte.
En håltagningsutrustnig för att borra hål i väggen är ~150cm lång.

Farstatjej90
En håltagningsutrustnig för att borra hål i väggen är ~150cm lång.
Vad har det med saken att göra? Mät, håll upp rören, dra runt med en Sharpie, ta bort röret, borra.

Röris har fått en hjärnfis här.
Detta är en simpel utsättning man gör med tumstock.

Vad har det med saken att göra? Mät, håll upp rören, dra runt med en Sharpie, ta bort röret, borra.
Det är okej med att du inte förstår hur entreprenader utförs och räknas.

Kunderna har styrt hela byggbranschen mot detta i evig tid.
Billigaste pris får jobbet.
Då blir det inget extra.

Farstatjej90
Det är okej med att du inte förstår hur entreprenader utförs och räknas.

Kunderna har styrt hela byggbranschen mot detta i evig tid.
Billigaste pris får jobbet.
Då blir det inget extra.
Vad är det som är extra med att mäta rätt? Det är jag som inte förstår och den som lyckats borra åt skogen som förstår? Är det så du menar?

• Gilla
Masonite
  • Laddar…
På tal om snygga dragningar, denna kom just upp i mitt flöde och den fick mig att tänka på denna tråd. =)

• Wow
YuGi
  • Laddar…
Vad är det som är extra med att mäta rätt? Det är jag som inte förstår och den som lyckats borra åt skogen som förstår? Är det så du menar?
Du gillar att klaga på hantverkare och du har inte en aning om vem som märkt ut hålen eller varför just där. Sluta se ner på hantverkare.

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.