K Kasken skrev:
Hur tänker ni hantverkare egentligen kring detta?

Är det enbart säkerhet och funktion som är reglerat i lagar och regler, får en yrkesman göra installationer som ser otroligt slarviga ut bara allt fungerar som det ska? Vart ligger ribban?
Är det helt orimligt att jag som kund förväntar mig att installationen även skall se "proffsig" ut när jag anlitat någon för att utföra jobb med t.ex elkablar eller vattenrör? Ska detta behöva förtydligas i kontraktet?

@ VVSare , finns det inget i någon "oskriven regel" att man t.ex skall planera rördragningen så att det inte blir onödiga skarvar och böjar?
När underentreprenör tas in för håltagning i betong, är det då ni som bestämmer vart hålen skall tas upp? Eller får ni snällt anpassa rördragningen dit hålen råkade bli?
Föreställ er en rördragning som skall passera genom 4 väggar i en rak linje, inga hinder finns. Är det då acceptabelt att hålen genom ena väggen är nästan 10cm förskjutna mot resterande 3 väggar så att ni tvingas göra en förskjutning av rören i sidled 10cm för att passera denna vägg, och sen 10cm tillbaks igen på andra sidan?
Jag har också varit missnöjd många gånger, så jag själv markerar och håller hård i vad hantverkarna skall göra, det blir tråkigt att räta sig efteråt

Om det inte finns en rimlig förklaring till att det blev såhär med hålen så hade inte jag godkänt detta.
Vems är då felet? Om hålen är tagna där de varit markerade på väggen så är det ju den som märkt ut hålen som felat. Bör vara så att håltagaren inte märkt på hålen själv. Har man fått det ena röret rätt så kan det inte vara svårt att se att c/c måttet mellan rören inte stämde.
Någon saknar yrkesheder i detta fallet.

• Gilla
Masonite
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
fast vi vet ju inte 100 på den lilla info som getts i tråden om det är slarv eller om det finns en verklig vettig orsak som tyvärr inte förklarades för ts.

Vi skulle behöva veta väldigt mycket mer för att ha en chans att avgöra det

2 krokar extra är knappast nog för att kalla dragningen felaktig..

slarvigt / fult ja det beror ju på varför man gjort så , finns det en vettig förklaring så kan det vara det bästa alternativet
Håller helt med. Vi vet inte orsaken till hålets placering. TS har tydligen inte frågat heller om orsaken = dålig kommunikation. Det kan vara ett elrör eller annat i väggen, det finns olika orsaker. Ingen vet. Allt gnäll på håltagaren blir därmed obesvarat.

Farstatjej90
A AG A skrev:
Problemet är att betonghåltagning är en ganska krävande process. Liksom att följa en exakt rak linje, där väggarna är i vägen. I en vanlig villa hos en privatperson har man inte möjlighet att göra annat än att mäta mellan vägg och tak i varje rum, var hålen ska vara. Men tyvärr är inget hus så spikrakt, att det blir rätt. Minsta felaktig vinkel i ett hål kan också gör att måtten fort blir fel. Om det enbart blivit en liten böj, på ett av rören, så får man nog lov att säga att de lyckats bra. Sen kan det alltid diskuteras om böjen var tillräckligt undangömd, och snyggt gjord.
Det finns tyvärr gott om "skojare" i alla hantverksbranscher. Man kan få nedslag, som "icke fackmannamässigt utfört" bara genom att det är fult.
Men i ditt fall tror jag inte att du har något att hämta, om det på bilden är enda problemet. Men det kanske ser värre ut i verkligheten?
Om man tar rören man ska använda och sätter mot väggarna man ska borra i och måttar in allt så borde det bli rakt...

• Älska
  • Gilla
Masonite och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
B BSA In skrev:
Håller helt med. Vi vet inte orsaken till hålets placering. TS har tydligen inte frågat heller om orsaken = dålig kommunikation. Det kan vara ett elrör eller annat i väggen, det finns olika orsaker. Ingen vet. Allt gnäll på håltagaren blir därmed obesvarat.
Detta är ett återkommande tema på Byggahus.
Kunden beställer något, det blir inte som kunden förväntar sig och sen spekuleras det om massa tänkbara orsaker till varför hantverkaren behövde göra så...
Men mitt svar är alltid att om kommunikationen varit bra hade det inte blivit någon tråd här på forumet och om man som hantverkare märker att det kommer bli snett med hålen och rören så ringer man kunden och informerar om alternativen....🤔
Men det är som sagt återkommande. Kanske förståeligt. Om man begåvats med goda kommunikativa förmågor satsar man väl inte på en karriär inom att borra hål i hårda saker (fast jag tycker det är rätt låg nivå på att ringa ett sånt samtal, det ska alla klara)

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
K Kasken skrev:
Dessa hål som gjordes innan sommaren är ca 14cm i diameter, den kompletterande håltagningen som utförs just nu så tas istället hål med 19cm diameter..... Kanske har de insett att det är bra med "vingelutrymme"?
Mmm jag tror chefen plockat bort allt under 19 cm från den här håltagarens bil.

• Haha
Donn
  • Laddar…
Mats-S
Ytterligare ett bland mååånga exempel på det här forumet varför jag aldrig anlitar sk "hantverkare" för underhåll/nybyggnad. Detta trots att frugan hotar med att anlita hantverkare om hennes alltid prioriterade projekt inte blir genomförda "helst igår" 😎

Ordet "yrkesheder" är på stark tillbakagång, dom flesta som idag kallar sig hantverkare borde benämna sig montörer, så illa har det blivit.

JA, det finns fortfarande skickliga duktiga hantverkare att leja, men dom är i princip alltid fullbokade typ 1 år framåt, den som lyckats få tag på en duktig hantverkare håller hårt i den personen.
K Kasken skrev:
Både inblandad VVS firma och anlitad underentreprenör för håltagning är stora välkända firmor med lång historia i stan.
Det är absolut ingen garanti, oftast hittar du dom bästa hantverkarna bland egenföretagare.

• Gilla
Isaeri och 2 till
  • Laddar…
Fy farao vilken ful dragning. Och håll stora som en ocean. Hur kan du vilja bo kvar? Huset ser ut som skit nu.

Farstatjej90
J Jontha skrev:
Fy farao vilken ful dragning. Och håll stora som en ocean. Hur kan du vilja bo kvar? Huset ser ut som skit nu.
Tack för ditt värdefulla bidrag. Jag la till dig på bevakningslistan direkt för att inte missa nästa kanoninlägg.

• Haha
gaia och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tack för ditt värdefulla bidrag. Jag la till dig på bevakningslistan direkt för att inte missa nästa kanoninlägg.
Hur gör man det?

P
G grovspacklarn skrev:
Hur gör man det?
Användarprofil på byggahus.se med information om medlemskap, poäng, inlägg och diskussioner samt markerad funktion för att följa användaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
[bild]
Rekommenderar er alla att följa mig, lägger upp rätt mycket kul

Om man tar rören man ska använda och sätter mot väggarna man ska borra i och måttar in allt så borde det bli rakt...
Har du jobbat mycket med betonghåltagning?

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Alla får säga vad man tycker!

• Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
N nxtdj skrev:
Många som klagar på håltagaren, det blir alltid såhär. Det är med 95% säkerhet rörmokaren som märkt ut hålen, för det är så det ska va.

När man tar in en håltagare så vill man att dom ska vara där så kort tid som möjligt, dels pga priset och dels pga oljudet.
Japp som gammal betongborrare så vägrade jag ens bära in utrustningen om det inte fanns ett kryss på väggen/golvet (order från chefen). Allra helst hemma hos en privatperson.

Och utsättningarna från andra yrkesgrupper brukade väl vara sisådär. Fick ifrågasätta ofta om storlek/placering på hål. Så min gissning är röris och hålis som inte ifrågasatte. :)

• Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.