En riktig håltagare borrar inga hål om det inte finns en markering..

Trist resultat men det går väl å dölja med plastplåt och kreativt tänkande?
 
Farstatjej90
J john& skrev:
Jag tycker inte det är något konstigt egentligen, de brukar behövas visst mycket betong mellan hålen och man vill inte dra stråket bredare än vad som behövs hela vägen.
Varför behövdes det bara en viss mängd betong där och inte i dom andra väggarna? Menar du att det behövs olika mycket betong? Hur avgörs det? Annars kan det inte förklara skillnaden mellan väggarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Masonite och 3 till
  • Laddar…
Walle85
T Thomas_Blekinge skrev:
... När man borrade Montblanc-tunnel från franska och italienska sidan missade man varandra med bara 13 cm differens. Utan laser!
Här var ju missen bara 10cm, så de kanske ska söka jobb som tunnelborrare då 😂
 
  • Haha
  • Gilla
gaia och 16 till
  • Laddar…
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför behövdes det bara en viss mängd betong där och inte i dom andra väggarna? Menar du att det behövs olika mycket betong? Hur avgörs det? Annars kan det inte förklara skillnaden mellan väggarna.
Lättväggar? Jag bara chansar då jag inte vet hur det ser ut åt andra hållet, men jag har sett liknande lösningar på andra byggen där det varit sådan problematik
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Jag skulle säga att rörläggaren har gjort sitt med yrkesheder när håltagaren inte hade med sin. ”Knorren” är en essning (eller S-ning) som göra när man får göra sidoförflyttningar, inte alls ovanligt i sig. Och hålens strolek är för att man vill få genom isoleringen så den blir fogtät, också ett täcken på yrkesheder. Men det är vanligast på kylrör, värmerör brukar man bara isolera till vägg.
Denna installation kommer se kanon ut när isolering, fog och eventuell täckbricka/patentlösning är pä plats.
8/10 från en VVS:are

//MrS
 
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Hej
Man ska inte tro tycka och tänka, man ska kunna veta och förstå.
Men.... jag tycker inte det ser så märkligt ut.
Finns en förklaring på andra sidan väggen, något som gjorde att man drog isär rören på denna sida?
Okej, det fanns mer skit att ösa fram, gör det och ta även en bild på andra sidan väggen.
/W
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vinkeljärnet i taket var för kort.
Men en böj fanns i servicebilen.
Kunden betalar den.
Trött installatör.
 
M mrmlz skrev:
I det här fallet är det väl hantverkaren som försöker hämta betalning för något som ser ut att vara utfört av en neurosedynskadad person.
va......
 
K Kasken skrev:
Så kan det det givetvis vara i vissa situationer, det köper jag fullt ut.
Men i detta som jag använder som exempel så är det 2 hål bredvid varandra där det ska gå 1 rör i varje.
Hålet till vänster i bild gjordes i linje genom alla 4 vägarna, men i 1 vägg gjorde det högra hålet ca 10cm längre åt höger än i övriga väggar. Därav uppstår behovet av "knorren" på röret.
Både inblandad VVS firma och anlitad underentreprenör för håltagning är stora välkända firmor med lång historia i stan.
Är mina förväntningar på resultatet fel när jag reagerar på detta?
Jag lider verkligen med dig. Vet faktiskt inte riktigt vad jag hade gjort i din sits just när det är kaklat… Tog de upp detta med dig eller låtsades de som att det var fullt godkänt jobb?

Här hemma brukar det dessvärre vara tredje gången gillt som gäller. Här nedan ser du röris #2 som har dragit rören framför hålet där ventilationskanalen ska dras. Så nu är vi på jakt efter röris #3 som förhoppningsvis dra om vattenrören. Vi ska inte ens gå in på hur det såg ut efter röris #1 🙄

Vattenrör dragna framför öppningen för en ventilationskanal i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
cotillion och 10 till
  • Laddar…
Varför är hålen så stora, ser inte snyggt ut.
 
  • Gilla
Slarvpellen och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det köper jag inte. Efter första gjorda hål kan man lätt med laser pricka in centrum för nästa osv.
När man borrade Montblanc-tunnel från franska och italienska sidan missade man varandra med bara 13 cm differens. Utan laser!
Absolut, det var även min tanke. Men som pensionerad snickare/hantverkare, utan kunskap i betonghåltagning så vet jag iallafall att det är lätt att vara efterklok. Hemma hos privatpersoner ska det gå fort. Det finns inte tid för att sitta och göra upp planer, och/eller rigga specialutrustningar. Sannolikt verkade väl jobbet lika enkelt i hantverkarens ögon, som i de flesta kritikers i denna tråd. Men så händer något som man inte förutsett. Man kom inte åt riktigt med maskinen p.g.a. ett befintligt rör vilket fick ett hål att bli snett exempelvis. Någonting sådant är min gissning.
 
P
Utrustningen för håltagning altså stativet / fästet på borrmaskinen behöver ju också få plats, ibland är frigången olika åt olika håll med vilken modell som används.
kanske kunde 2 av 3 väggar borras från samma håll och den sista var tvungen att borras från motsatta hållet. tex..
Jag gissar att det sitter nånting som hindrar att borra alla hål i exakt rad.

Eller att man gått med sökare och hittat nåt eller fått syn på nåt tecken på att det ligger nåt draget i väggen som går där man tänkt borra och flyttat lite för att undvika nåt som går i väggen.

Eller att den som märkt vart hålen ska vara har mätt och ritat vart hålen ska vara och håltagaren bara gör hål där märket på väggen är även om det ser snett ut så kan det ju finnas en plan som inte håltagaren känner till med nån utrustning som ska sättas där som get ett annat krav på cc mått i det rummet.

Det är väldigt lätt att kritisera att det ser inte snyggt ut osv men det behövs vetas vem som planerat arbetet och vem som bestämt vart hålen skulle göras om det är fel på planeringen vvs montören eller håltagaren.

Dock tror jag den lilla kostnaden som den extra svängen och 2 böjar mot raka skarvar är minmal i prisskillnad så att nån gjort det för att "tjäna" lite extra tror jag är den minst sannolika förklaringen.

Vi hade lite gnäll på några chefer på förra jobbet som la sig i en ventialtions ombyggnad och tyckte det såg för dumt ut och gnällde till håltagaren som svarade att jag borrar hål där dom bestämt och sen när dragningen av rören var färdig så vart det perfekt för det visade sig att förändringen i cc mått var för att det där skulle sitta ljuddämpare så det var ju tur att håltagaren stod på sig "att jag gör hål där jag har fått markeringar" och inte lät sig påverkas av folk som tycker en massa
 
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
P polaris78 skrev:
Utrustningen för håltagning altså stativet / fästet på borrmaskinen behöver ju också få plats, ibland är frigången olika åt olika håll med vilken modell som används.
kanske kunde 2 av 3 väggar borras från samma håll och den sista var tvungen att borras från motsatta hållet. tex..
Jag gissar att det sitter nånting som hindrar att borra alla hål i exakt rad.

Eller att man gått med sökare och hittat nåt eller fått syn på nåt tecken på att det ligger nåt draget i väggen som går där man tänkt borra och flyttat lite för att undvika nåt som går i väggen.

Eller att den som märkt vart hålen ska vara har mätt och ritat vart hålen ska vara och håltagaren bara gör hål där märket på väggen är även om det ser snett ut så kan det ju finnas en plan som inte håltagaren känner till med nån utrustning som ska sättas där som get ett annat krav på cc mått i det rummet.

Det är väldigt lätt att kritisera att det ser inte snyggt ut osv men det behövs vetas vem som planerat arbetet och vem som bestämt vart hålen skulle göras om det är fel på planeringen vvs montören eller håltagaren.

Dock tror jag den lilla kostnaden som den extra svängen och 2 böjar mot raka skarvar är minmal i prisskillnad så att nån gjort det för att "tjäna" lite extra tror jag är den minst sannolika förklaringen.

Vi hade lite gnäll på några chefer på förra jobbet som la sig i en ventialtions ombyggnad och tyckte det såg för dumt ut och gnällde till håltagaren som svarade att jag borrar hål där dom bestämt och sen när dragningen av rören var färdig så vart det perfekt för det visade sig att förändringen i cc mått var för att det där skulle sitta ljuddämpare så det var ju tur att håltagaren stod på sig "att jag gör hål där jag har fått markeringar" och inte lät sig påverkas av folk som tycker en massa
Man blir irriterad för man hade aldrig slarvat så här själv. Det är det folk stör sig på. När dom som ska vara proffs tar genvägar man själv inte hade tagit.
 
  • Gilla
  • Älska
Zevv och 5 till
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man blir irriterad för man hade aldrig slarvat så här själv. Det är det folk stör sig på. När dom som ska vara proffs tar genvägar man själv inte hade tagit.
fast vi vet ju inte 100 på den lilla info som getts i tråden om det är slarv eller om det finns en verklig vettig orsak som tyvärr inte förklarades för ts.

Vi skulle behöva veta väldigt mycket mer för att ha en chans att avgöra det

2 krokar extra är knappast nog för att kalla dragningen felaktig..

slarvigt / fult ja det beror ju på varför man gjort så , finns det en vettig förklaring så kan det vara det bästa alternativet
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Många som klagar på håltagaren, det blir alltid såhär. Det är med 95% säkerhet rörmokaren som märkt ut hålen, för det är så det ska va.

När man tar in en håltagare så vill man att dom ska vara där så kort tid som möjligt, dels pga priset och dels pga oljudet.
 
  • Gilla
Jarlingar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.