Nu är processen i mål!
Det intressanta i ärendet är att jag fick föreläsa både för handläggare och brandchef gällande entresolplan. Först då gav dom med sig! Skrämmande att personer i dessa roller är så dåligt pålästa. Hade jag inte kastat ut min fråga i detta forum skulle vi säkerligen fortfarande stått o stampat på ruta 1.
Stort tack till er med kompetenta inspel.
Framförallt Icho
Nu är det bara resten kvar att göra!

• Gilla
brown.timmy och 14 till
  • Laddar…
I icho skrev:
Jag vill nog hävda att er handläggare har fel... Så länge det bara är räcke ner så bör det gå som entresol och det räcker då med brandvarnare.

5:321 Allmänt
Föreskrift (funktionskrav):
Om inget annat anges i avsnitt 5:322 ska utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt utformas med tillgång till minst två av varandra oberoende utrymningsvägar. Om bostaden eller lokalen har fler än ett plan ska det finnas minst en utrymningsväg från varje plan. Mindre entresolplan får dock utformas utan utgång till utrymningsväg från entresolplanet under förutsättning att utrymningen ändå kan ske på ett tillfredsställande sätt. (BFS 2011:26).

Allmänt råd:
I utrymningsfallet avses med mindre entresolplan ett plan inom brandcellen som utgör en liten del av underliggande plan, som inte är uppdelad i mindre rum, och som endast är försett med räcke eller motsvarande. Ett mindre entresolplan utgör maximalt 50 % av golvarean på underliggande plan dock högst 25 m2. Mindre entresolplan bör förses med brandvarnare. (BFS 2014:3)
Fick samma problem och din svar verkar som bäste och billigaste lösningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.