Hej,
Jag ska bygga ett sovloft över fönstret. Det är 3,1 m från vägg till vägg = längden på loftet och bredden ca 160 brett (anpassar till cc-mått osv) så att det får plats en 120-säng. Rummet är 4,35 långt så det blir rum kvar trots loft.
Tanken är att loftet ska vara utan stolpar, jag vill att det endast är bärlinor på längden på loftet. De blir då alltså 3,1 m långa. Men vilken dimension bör jag välja? 45*195?
I kortsidan av loftet har jag tänkt att lägga en syll på golvet (pga gipsväggar), ställa reglar mot och lägga en regel ovanpå och på den ska loftets bärlinor vila.
Har läst mig till att det är fiffigt med luftspalt längst in på loftet för luftkvaliteten där uppe när man sover, så jag hade inte tänkt att fästa loftet i fönsterväggen. Det kan jag såklart göra avkall på om jag har fattat fel.

Skulle verkligen behöva hjälp med att tänka ut vad som blir stadigt nog, tips någon?
/Maria

• Sovrum med högt i tak, gardiner dras åt sidan på ett fönster med utsikt. Blå linje markerar väggens höjd. Skrivbordslampa och växt vid säng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till Byggahus!
Tvåtumfem ( 45*120 om du ska köpa hyvlat) borde räcka

Hej!

Vilken dimension valde du och hur blev resultatet? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.