444 läst ·
11 svar
444 läst
11 svar
Brandklass samt utrymningsväg sovrum
Hej!
Kortfattat sålde jag mitt hus för en tid sedan och jag har nu en tvist med de nya ägarna gällande två st tillbyggnader som är sovrum. Det var inte jag som uppförde tillbyggnaderna. Tvisten handlar om byggloven för sovrummen som de nya ägarna anser inte är tillämpliga pga osäkerhet kring brand klass för yttervägg m.m.
Tilläggsavtal finns gällande ovan varpå jag söker svar...
Nu till frågorna.
Som jag förstått det är det EI30 (dubbla gipsskivor) som gäller för yttervägg i sovrum. Är det även samma för innervägg eller är det andra regler? Hur kontrolleras detta lämpligast på ett så konkret sätt som möjligt för att tillfredsställa de nya ägarna?
Är EI30 standard vid byggnation sovrum samt övriga väggar i hus?
Gällande utrymningsväg från sovrum, om sovrummet ligger i direkt anslutning till vardagsrum/kök samt i direkt anslutning till altandörr som leder till uterum samt i nära anslutning till altandörr som leder ut i det fria gäller då fortfarande att det ska/bör vara öppningsbart fönster i sovrummet eller inte?
Jag har ställt frågorna till kommunen och boverket men inte fått svar ännu.
Är väldigt tacksam för konkreta svar!
Mvh
Kortfattat sålde jag mitt hus för en tid sedan och jag har nu en tvist med de nya ägarna gällande två st tillbyggnader som är sovrum. Det var inte jag som uppförde tillbyggnaderna. Tvisten handlar om byggloven för sovrummen som de nya ägarna anser inte är tillämpliga pga osäkerhet kring brand klass för yttervägg m.m.
Tilläggsavtal finns gällande ovan varpå jag söker svar...
Nu till frågorna.
Som jag förstått det är det EI30 (dubbla gipsskivor) som gäller för yttervägg i sovrum. Är det även samma för innervägg eller är det andra regler? Hur kontrolleras detta lämpligast på ett så konkret sätt som möjligt för att tillfredsställa de nya ägarna?
Är EI30 standard vid byggnation sovrum samt övriga väggar i hus?
Gällande utrymningsväg från sovrum, om sovrummet ligger i direkt anslutning till vardagsrum/kök samt i direkt anslutning till altandörr som leder till uterum samt i nära anslutning till altandörr som leder ut i det fria gäller då fortfarande att det ska/bör vara öppningsbart fönster i sovrummet eller inte?
Jag har ställt frågorna till kommunen och boverket men inte fått svar ännu.
Är väldigt tacksam för konkreta svar!
Mvh
Besserwisser
· östergötland
· 2 767 inlägg
Hur gamla är tillbyggnaderna?
Hur långt är det till byggnader bredvid?
Finns det bygglov och slutbesked?
Vad tycker dom är ett problem som inte gick att se på visningen?
Hur långt är det till byggnader bredvid?
Finns det bygglov och slutbesked?
Vad tycker dom är ett problem som inte gick att se på visningen?
Jag var otydlig, det är egentligen bara en del som är en tillbyggnad till sovrum till befintliga huset och den byggdes till runt 2011. Det andra sovrummet är i en del av garaget..plåtrickard skrev:
Närmsta granne är mellan 1.5-2 meter.
Bygglov finns, slutbesked har nya ägarna överklagat pga de anser att det inte är säkert att bla ytterväggarna är korrekt brandklassade.
Tillbyggnaden uppfördes först med bygglov som förråd, sen har jag ansökt om ändring till sovrum.
TS, jag har inget vettigt konkret att tillföra till ditt ärende, jag vet alltså inte vilka regler som gällde 2011 när tillbyggnaden/tillbyggnaderna skapades.
Så låt mig gå lite OT här:
Jag tycker att forumet blir allt mer fyllt med vad jag ser som konstiga frågeställningar, som baseras på att någon köper en fastighet eller en BRF-lägenhet, som de egentligen inte är nöjda med, något i utförandet, eller kanske mer i priset.
Det gäller både fastighetsköp, samt upphandling av hantverkstjänster.
Egentligen är det så att det är "fel på allt", alla fastigheter/lägenheter har olika avlagringar där de renoverats, byggts till, modifierats eller repararerats på ett icke-perfekt sätt. Liksom det kräver en del fingertoppskänsla att skapa ett projekt runt en hantverkstjänst så att det blir exakt som man förväntade sig.
Jag upplever det som att dagens köpare tror att de köpt perfekta hus/lägenheter, och när de börjar hitta de olika lagren av "icke-perfekt" så söker man konflikt, att säljaren ska fixa det "icke-perfekta" eller snabbt få en avsevärd prisreducering.
Även när man köper ett nyare hus, så följer det med historiska lager. Olika delar kan ha följt olika standarder och regelverk som gällde när man byggde om eller byggde till.
Lite grann så är det som att dagens köpare inte vill inse att man köpt en mer eller mindre långvarig historik när man köper sin fastighet..
Ja. ja, jag kanske borde starta en tråd om det här istället för att skriva här...
Så låt mig gå lite OT här:
Jag tycker att forumet blir allt mer fyllt med vad jag ser som konstiga frågeställningar, som baseras på att någon köper en fastighet eller en BRF-lägenhet, som de egentligen inte är nöjda med, något i utförandet, eller kanske mer i priset.
Det gäller både fastighetsköp, samt upphandling av hantverkstjänster.
Egentligen är det så att det är "fel på allt", alla fastigheter/lägenheter har olika avlagringar där de renoverats, byggts till, modifierats eller repararerats på ett icke-perfekt sätt. Liksom det kräver en del fingertoppskänsla att skapa ett projekt runt en hantverkstjänst så att det blir exakt som man förväntade sig.
Jag upplever det som att dagens köpare tror att de köpt perfekta hus/lägenheter, och när de börjar hitta de olika lagren av "icke-perfekt" så söker man konflikt, att säljaren ska fixa det "icke-perfekta" eller snabbt få en avsevärd prisreducering.
Även när man köper ett nyare hus, så följer det med historiska lager. Olika delar kan ha följt olika standarder och regelverk som gällde när man byggde om eller byggde till.
Lite grann så är det som att dagens köpare inte vill inse att man köpt en mer eller mindre långvarig historik när man köper sin fastighet..
Ja. ja, jag kanske borde starta en tråd om det här istället för att skriva här...
Besserwisser
· östergötland
· 2 767 inlägg
Men vad vill dom?
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Det låter som att de frågar dig och inte vet själva...!? Kan du inte bara säga att du inte känner till några fel kopplat till brandskyddet? Om de sen vill anmäla fel får de specificera vad det är fel på och vilka lagar/regler som gällde under uppförandet som de menar konstruktionen bryter mot
Om jag förstår rätt.H Heivon skrev:
En ombyggnad gjordes år 2011, av dåvarande ägare. Det är nog ett pyssel att ta reda på exakt vilka regler som gällde då.
Det finns bygglov för ombyggnader.
Fastigheten har nu sålts och ny ägare ställer frågor. Detta borde köparen ha gjort före köp, undersökning bör göras före köp och inte efter köp. Du kan som säljare med stor säkerhet känna dig trygg om det inte är någon del som är utan bygglov. Tyvärr är det numera ofta som någon skrev ovan, köpare tror att de köpt något perfekt som uppfyller alla nutida standarder när man köpt något begagnat som följer regler från äldre tider. Det finns en risk att du hamnar i evighetslånga diskussioner med köparna så det kan vara klokt att klippa detta nu. Om du inte gett några felaktiga utfästelser och bygglov finns så är det riskfritt.
Vad är det rummen skall brandskyddas ifrån? Är det en granne eller något annat?
Ytter vägg brukar klara sig med enkel 13mm gips och minst 95mm stenull. Så din yttervägg klarar nog det utan bekymmer.
Sedan skriver du om innervägg, vad ska det brandskyddet skydda emot. Inom samma bostad krävs inget brandskydd förutom mot garage och eventuellt pannrum
Ytter vägg brukar klara sig med enkel 13mm gips och minst 95mm stenull. Så din yttervägg klarar nog det utan bekymmer.
Sedan skriver du om innervägg, vad ska det brandskyddet skydda emot. Inom samma bostad krävs inget brandskydd förutom mot garage och eventuellt pannrum
I tilläggsavtalet som jag nämnt står det bla att korrekta bygglov ska sökas för sovrummen. Bygglov finns men de nya ägarna har stoppat/överklagat slutbeskedet pga de anser att det är oklart kring bla väggarna..P Posselosse skrev:
Deras hus. Deras problem. Säg att du inte vill ha med dem att göra längre.
Och dessutom: hur kan de nya ägarna vara så korkade att de överklagar slutbesked på eget hus?
Varför sökte du bygglov för tillbyggnader som du inte har gjort.
Men oroa dig inte.
Det finns oöverstigliga hinder för de nya ägarna att de skulle vinna en strid om ersättning för dolt fel. Dels doldheten, dels skulle eventuella dolda fel påverka priset för lite.
Och dessutom: hur kan de nya ägarna vara så korkade att de överklagar slutbesked på eget hus?
Varför sökte du bygglov för tillbyggnader som du inte har gjort.
Men oroa dig inte.
Det finns oöverstigliga hinder för de nya ägarna att de skulle vinna en strid om ersättning för dolt fel. Dels doldheten, dels skulle eventuella dolda fel påverka priset för lite.
Klicka här för att svara